kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 20:49

hallo,
Mijn pony is sinds een week kreupel.
zijn been is niet warm en ook niet dik.
Op de weg loopt hij niet kreupel. Hij loopt alleen linksom kreupel, bijvoorbeeld op een volte.
Rechte stukken loopt hij gewoon goed.
Weet iemand wat dit is en moet ik een dierenarts bellen, of moet ik nog even afwachten?
groetjes marlon

joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 23:29

is ie niet een beetje teugelkreupel?? Sommige paarden beginnen te kreupelen als ze de druk van de teugel voelen, soms op een kant.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:13

Sinds een week kreupel? Dus mag ik er vanuit gaan dat dat 7 dagen is? Dan zou ik de DA bellen.
Dat hij alleen op een volte kreupel (lijkt) te lopen kan heel goed, dan moeten ze namelijk het binnenbeen meer belasten, waardoor ze minder makkelijk kunnen compenseren met het buitenbeen.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:18

Mijn merrie heeft precies hetzelfde. Ze liep rechtsom om harde bodem heel slecht, en verder niet. DA was geweest en ik moest eerst op zachte bodem, toen daarna even op harde bodem maar ze zag niks. Ook met de buigproeven zag je niks. totdat we haar op de volte rechtsom zette. Toen liep ze duidelijk kreupel.

Ik moest 2 weken stappen en kreeg pijnstillers. Morgen is de laatste dag om te stappen en ga ik kijken hoe ze loopt! Ik denk dat je toch het beste even de DA erbij kan halen!

Ze noemde het trouwens belastingskreupel op haar kogel!

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 14:54

hoi,
bedankt voor jullie reacties.
Ik denk niet dat mijn paard teugelkreupel is, want ik heb hem gewoon met halster gelongeerd en over de harde weg gedraafd met halster. Ik heb er dus niet opgezeten.
Ik denk zelf dat het meer heeft te maken met zijn 'misschien hoefkatrolontsteking'
Ik zal dat even uitleggen. ( lang verhaal)
Vorig jaar was hij vaak kreupel. Zo´n 2 weken en dan liep hij weer eventjes goed. Hij was niet duidelijk kreupel maar dat kwam dus steeds vaker voor.
Toen is de dierenarts in Juni geweest en die heeft de buigproef gedaan. Hij liep met allebei de benen heel erg kreupel.
Hij zei dat het misschien hoefkatrolontsteking was en dat hij eerst wou proberen om er ijzers met wiggen eronder te leggen. Hij liep daarvoor niet op ijzers.
We hebben dus geen foto´s gemaakt.
Die wiggen hielpen goed,is niet meer kreupel geweest, maar hij trapte ze er elke keer onder uit Extreme duivel .
Toen was zijn stand weer wat beter en heeft de hoefsmid er gewone ijzers onder gedaan. Ook toen is hij niet meer kreupel geweest.
Een paar maanden geleden hebben we dus de ijzers er onder uit gehaald in overleg met de dierenarts en de hoefsmid omdat ik toch niet veel over de weg rijd en omdat hij dag en nacht buiten staat met schuilstal.
Dit is dus tot een week geleden goed gegaan.
Ik maak me best wel zorgen, maar mijn moeder wil nog even afwachten totdat ik de diernearts bel.
Maar hij loopt dus niet hetzelfde kreupel als toen, want dat was dus vooral op de harde ondergrond. Nu loopt hij daar gewoon goed op. Het is echt alleen bij het longeren linksom.
groetjes marlon

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 23:26

loopt hij linksom op harde bodem kreupel of op zachte? Anders zou ik toch gaan denken aan een misstap ofzo?

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 13:46

snoopy_689 schreef:
loopt hij linksom op harde bodem kreupel of op zachte? Anders zou ik toch gaan denken aan een misstap ofzo?

hij loopt linksom kreupel op de zachte ondergrond.
Gister ging het al weer wat beter. Hij is ook niet echt duidelijk kreupel daarom vind ik het zo raar.
groetjes marlon