vraagje over Rhino (zoveelste)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 13:27

Vaccineren tegen rhino heeft vooral dan zin wanneer alle paarden op een stal geënt worden.
Daar komt dan nog bij dat de winter niet het meest geschikte moment is om tegen rhino te enten. Daardoor kan het virus juist ook blijven circuleren in een stal. 1 Enting tegen rhino heeft ook weinig nut. Dan moet je een goed schema volgen en de enting bij de standaard voegen. En dan de hele stal.

Is het mogelijk de stalindeling aan te passen? Zodat de drachtige merries samen komen en apart van de rest (iig van het veulen/jaarling).
Het blijkt dat het optreden van abotrus en ataxie tgv rhino vooral te maken heeft met de hoeveelheid virus waar een paard aan wordt blootgesteld. Oudere paarden die al vaker het virus zijn tegengekomen zullen minder virus uitscheiden dan jonkies die het nog niet kennen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 11:44

Rhino is niet een typisch iets dat in maart voorkomt. Het is een winterprobleem. En dan de 2e helft, gewoon omdat paarden dan lang bij elkaar op de lip staan geparkeerd.
Het probleem van wanneer enten is eigenlijk dat paarden door het enten weer virus kunnen gaan uitscheiden. In de winter staan er veel meer paarden kort op elkaar, hebben dus meer contact. De luchtverversing is minder en het virus heeft dan meer mogelijkheid om te blijven hangen.

Ik denk niet dat verharen zoveel weerstandsvermindering geeft dat het problemen geeft bij inenten. (ik zeg dus niet dat je zieke paarden moet enten)
In de winter hebben ze net zoveel last van een verminderde weerstand (heen en weer slepen tussen warme stal en koude bak, verkoudheidjes, veel paarden op elkaar).

Dat naast het feit dat het virus dus langer kan blijven hangen maakt dat je beter in voor- en najaar kan enten. Wanneer je in mei en oktober ent heb je van beide weinig last. Je zou het zelfs iets later kunnen leggen (beetje afhankelijk van je weide en stalling) en dan eind mei/begin juni en 6 maanden later enten.

Wat gewoon belangrijk is om te bedenken: een paniekenting midden in de winter omdat er 50 km verderop rhino zou zijn heeft geen zin.
Je ent je paarden regelmatig, dan is de hoeveelheid virus die zou worden uitgescheiden al veel minder. Dus is er ook minder kans op ernstige gevolgen naar aanleiding van een entreactie.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:24

Jasmijn: als ze gewoon goed reageren op jullie schema, houd het dan lekker. Anders zit je namelijk ook weer met verschuivingsproblemen.
Het punt is gewoon dat er heel veel dingen een rol spelen. Huisvesting is daar zeker 1 van, zoals je zelf ook al aankaart. De meeste mensen houden hun paarden nog steeds (helaas) te warm/te weinig in de frisse lucht.
Mijn ervaring is dat ze bij ons altijd heel goed door het verharen heen komen (geen idee waarom), als jouw ervaring anders ligt kan dat heel goed, is voor mij weer iets om in het vervolg rekening mee te houden.

De argumenten die ik heb genoemd zijn voor mij gewoon de reden om te adviseren niet in de winter te enten.

Muckypup: de manier waarop wij onze paarden houden is zeer zeker van invloed op het voorkomen van rhinopneumonie besmettingen. Op de nederlandse klei is het heel moeilijk paarden het hele jaar door buiten te houden. Dus moeten ze wel naar binnen. Daarbij komt dat (zoals alles in NL) er heel veel op een klein oppervlak moet gebeuren. Er staan dus meer paarden dichter op elkaar.
Daarbij komt dat er veel meer mensen fanatiek met paarden in de weer zijn, het wedstrijdseizoen verlengd is, afstanden makkelijker overbrugt worden etc.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 15:49

Je kan de huisvesting wel aan willen pakken maar daar is lang niet altijd de mogelijkheid toe. Er is in NL gewoon de ruimte niet.
Mijn laatste zin over kleinere afstanden, langer wedstrijdseizoen is gewoon zoals de sport in NL (maar ik denk ook elders) gegroeid is in de loop van de tijd. Vergelijk de huidige situatie maar met die van 10-15 jaar geleden. Iedereen heeft een trailer oid, iedere zichzelf respecterende rijvereniging heeft een manege waar vanalles georganiseerd wordt.
Zolang het bij ideeën blijft kan je wel een eind weg denken, maar ik weet niet hoe het in de UK of Amerika aan toe gaat. Daar ga ik niet over speculeren.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers