veulen aan de diaree

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

veulen aan de diaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 17:00

Hallo
Mijn veulen is sinds vandaag erg aan de diaree het komt er echt met stralen uit.
Hij heeft er ook echt vrij last van, hij schopt en kwispelt de hele tijd met zijn staart.
Vandaag even nagevraagd bij een paar fokkers op de manege, en die zijden dat het kwam doordat de merrie voor het 1st weer hengstig was.
Veulenhengstigheid dus, kan dit de oorzaak zijn, hij eet overigens nog niet, heeft nog geen enkele tand
Is er iets aan te doen?

Gr priscilla

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 19:09

Bel anders ff met de DA die weet misschien een oplossing! Ik heb het ook al heel vaak gezien dat die kleintjes diarree hadden, maar gewoon goed schoonhouden. Drinkt hij wel?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:22

Klopt wel hoor, dan raken de meeste veulens aan de schijterij, even aanzien. Het is normaal dat de veulens dan diarree hebben, maar als je denkt dat het niet goed gaat voor de zekerheid wel Da laten komen....

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:34

Als je veulentje gewoon drinkt is er in principe niets aan de hand. Wij geven de kleine dan altijd de eerste wormenspuit (wel goed doseren) dat dikt de mest weer wat in en ze is gelijk ontwormt.
Wel goed het uier van de merrie en het huidje van het veulen (of het niet uitdroogd) in de gaten houden.

Greetz Mirriam

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:51

Idd goed in de gaten houden dat hij niet uitdroogt!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 21:15

Hij is 5 dagen oud mag ie al een wormenkuur geloof het niet toch Verward

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 21:27

Ja hoor, ik geef ze altijd met een week hun eerste likje wormenspuit.
Maar mijn veulens zijn nooit aan de diaree geweest hoor, als ik het bij jou hoor dat het eruit spuit vind ik dat toch niet echt gezond, oppassen dat hij niet uitdroogd. Ze beginnen vanzelf met hun moeder mee te knabbelen meestal met een paar dagen al, maar denk dat dat met gras sneller gaat dan wanneer ze op stal staan.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 21:34

Hij drinkt heel erg goed , dus uitdrogen lijkt me stug

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 21:46

Ik had vorig jaar ook de eerste die van de veulenhengstigheid aan de diarree was, eerdere veulens hebben het nooit gehad, maar deze wel, ze kwispelde idd haar hele kont en staart onder, de staart was drijfnat van de vloeibare mest en haar kontje was na een tijdje helemaal kaal!
Maar idd, gewoon ontwormen (eqvalan of furuxel) en niet overdoseren, dan komt het wel goed.
Wel in de gaten houden of hij goed blijft drinken!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-03 09:38

Hij drinkt constant...
Maar hoeveel mag zo'n shet veulen hebben (wormenkuur) hij is denk ik net 10 kg

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 09:55

Wij geven onze Friese veulens altijd 100 kg. Jij zal je Shet denk ik 50 kg moeten geven? Geen Equest want dat is dodelijk. Gewoon Furexel of Eqvalan.

Het zal inderdaad diaree zijn van de veulenhengstigheid. Gaat weer over zodra de hengstigheid voorbij is.

Rond die tijd komen er ook wormen bij de merrie vrij, die via de moedermelk aan het veulen gegeven kunnen worden. Dat is de reden dat je zo'n beestje rond de 8ste /9de dag moet ontwormen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 14:23

En anders kan je pyrantel geven dat mag je zeker overdoseren, een dubbele dosis dus, ik geef meestal 1 streepje, voor 100 kg dus, nog nooit problemen mee gehad, maar idd geen equest.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 16:06

Kan inderdaad komen door de veulenhengstigheid!! Maar soms drinken de kleintjes ook wel eens uit de waterbak van hun mams en daarvan kunnen ze ook in de diaree raken (vooral als ze nog erg jong zijn). Beetje in de gaten houden dus..

Suc6 ermee

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:04

over het ontwormen, ik heb zojuist mijn DA gesproken en die zei tussen de 10 en 14 dagen 1e wormspuit

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-03 20:18

hmm ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen, wil hem niet een overdosis geven Verward

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:32

Veulenhengstigheid met 5 dagen is wel vroeg, meestal is dat pas op 10 dagen na de geboorte, toch?
Als je het niet vertrouwd, gewoon je dierenarts op raad vragen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 20:19

Dat had m'n merrieveulen vorig jaar ook. Als het langer dan drie dagen aan blijft houden zou ik ingrijpen of als ie stopt met drinken, verder kan je uitdroging "testen" doormiddel van een deel huid vast te nemen. Gaat die meteen terug in de "goede" stand is alles goed. Gaat dit traag is er sprake van uitdroging. Twijfel??? BEL DE DA!!!!!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 20:30

Hier heb ik weinig aan toe te voegen.
Let op dat hij niet uitdroogt, wat Sonjabelgium ook al zei.
Door de veulenhengstigheid van de merrie gaan de veulens vaak aan de diarree. Dat kan nu ook best het geval zijn, is wat aan de vroege kant, maar kan best.
Houd het veulen in de gaten, blijft het gewoon drinken en verder niet ziek (sloom, koud etc) dan moet de diarree na een dag of 3 weer over zijn. Zoniet bel dan de DA.