Ernstige mok, veroorzaakt door schurftmijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Ernstige mok, veroorzaakt door schurftmijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 12:50

Het paard van een vriendin van mij heeft 'naar binnen gelsagen mok', (mede) veroorzaakt door schurftmijten die zeer diep in het been zitten. Het gaat steeds bijna over....en komt dan weer terug.
In mijn ogen heeft zij (io met de DA) alles geprobeerd: allerlei smeerseltjes, antibiotica, weerstand verhogen, enz. enz.

Wie herkent dit probleem en heeft nog een tip?
Ik ben dus niet op zoek naar de 'normale' oplossingen, die zijn ECHT allemaal uitgeprobeerd.

Sirena
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 16:48

Ik weet niet of je dit al eens geprobeerd hebt. Maar bij mijn paard heeft het echt goed en snel geholpen, en het is niet meer teruggekomen. Die had rasp en mok tot aan zijn spronggewricht, en soms hoger. Hij schuurde het helemaal open zo erg was het. Ik heb hem Cure mok gegeven van VSM. Een vrouwtje bij ons op stal heb ik het ook geadviseerd en haar paard is er ook van af. Het is maar een tip, en misschien het proberen waard.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 23:17

Wassen met tea tree zeep voor de onsmetting en mokbox spray van de Silverlinde er op tegen de mok.
Maar ze moet natuurlijk van de mijt af en hoe dat kan!?!?!!?!!?

Succes!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 12:25

Ik ga ervan uit dat de DA je Otiderm en Sebacil heeft voorgeschreven Verward Mijn paard heeft hetzelfde en ik ben nog bezig met de behandeling maar gelukkig was ik er redelijk op tijd bij!

Omar had ook mok gekregen door schurftmijt aan zijn benen. Otiderm is eigenlijk tegen oormijt bij honden maar werkt perfect. Omar heeft geen wondjes meer maar ik moet hem nu nog 1x wassen met Sebacil. De Otiderm gebruik ik ook nog aangeien de schruftmijt zich in de huid nesteld en daar eitjes legt die na een aantal dagen weer uitkomen.

Succes ermee.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:40

Mijten kan je "verdelgen" door een boosterdosis te ontwormen (dus dubbele dosis). Eerst van die pest afkomen voor je de wondjes aanpakt.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:49

sonjabelgium schreef:
Mijten kan je "verdelgen" door een boosterdosis te ontwormen (dus dubbele dosis). Eerst van die pest afkomen voor je de wondjes aanpakt.


Uh wat bedoel je met boosterdosis te ontwormen Verward Met Otiderm wat ik van de DA heb gekregen "verdelg" je de mijten en je geneest de mok of wondjes tegelijkertijd!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 16:57

Mijten dood je met sebacil of otiderm (maar dat is dan off label use). Met een dubbele dosis ontwormingsmiddel kom je bij mijn beste weten niet bij de mijt!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 18:47

Da's wat ik verteld werd toen m'n verwaarloosde pony hier aankwam onder de mijten aan 'r benen, en het is er ook wel degelijk mee verdwenen!!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 00:13

Curemok / Otiderm / sebasil zijn uitgeprobeerd, ik begreep dat de dierenarts nu een smeerseltje had met daarin een wormmiddel, zodat dat rechtstreeks het been in zou kunnen trekken. Dus blijkbaar is er toch een relatie Jantien (ik weet ook niet precies hoe het zit). Nog andere tips misschien?