[b]verdoven van je paard[/b]

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
123kweetnie
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-01-03

[b]verdoven van je paard[/b]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 11:00

Graag wil ik ieders eigen ervaring horen omtrend het verdoven van paarden bv voor scheren, bekappen of weetikut.

Wat voor middelen gebruiken jullie en waarom juist dit middel of waarom juist niet?

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 13:42

Ik weet niet wat je probleem is, de enige keer dat ik een paard echt heb verdoofd is toen mijn oudste merrie naar de tandarts moest (en dat vond ze dus niet fijn, dat hadden we al de vorige keer gemerkt). Ik gaf d'r flink wat Sedelin, ze stond zowat te slapen op stal, kon d'r ene been niet meer voor de ander zetten........en toen kwam de tandarts. Nou, ze was weer helemaal wakker en de problemen waren nog groter dan de vorige keer omdat haar coordinatie niet in orde was. Dat was dus eens maar nooit weer.

Wat ik wel eens doe is een jong paard dat erg lastig is op de trailer een paar streepjes geven, om het voor het paard zelf wat makkelijker te maken.

Voor 't overige gebruik ik geen verdoving - andere manieren (geduld, je paard ergens aan laten wennen, enz) werken vaak beter bij mijn paarden.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 09-02-03 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 14:19

Scheren en bekappen en dat soort dingen verdoof ik mijn paarden niet..
Bekappen hebben ze zowiezo geen problemen mee, met scheren willen ze nog wel is erg druk doen of gaan steigeren, trappen, maar met veel geduld komt dat altijd wel goed!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:34

sedelin.. weet niet hoe je het schrijft

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:42

op een dressurstal waar ik stage gelopen heb gebruikten we het regelmatig bij het benen opscheren voor de verkoop
allemaal jong spul wat eingelijk nog geen klap gewend was en die konden aardig gaan flippen bij het geluid van een scheer machine

en als je er een heel stel moet doen op een dag is het heel makkelijk als je sedalin in de buurt hebt
(jammer genoeg is het soms dus gewoon productiewerk, waarbij je geen tijd hebt om het paard op de normale manier gerust kunt stellen

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 18:11

Sedalin werkt over het algemeen goed. Alleen kun je de werking niet voorspellen. Het ene paard slaapt van 1 streepje bijna, terwijl de ander nog flipt bij een hele spuit. Ook treedt de werking slecht in als het dier onrustig is. Dus ga je eerst proberen te scheren, lukt het niet. Dan kun je beter de volgende dag wat sedalin geven en dan weer proberen ipv meteen sedalin geven en verder gaan. Dan is de werking te weinig. Als de da acepromazine gaat spuiten (zelde stof als in sedalin zit) heb je iets betrouwbaardere werking dan via de mond.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 18:24

Ik zou persoonlijk eerder de voorkeur geven aan een praam, en die door een vakman aan laten brengen en laten bedienen, dan meteen een spuit.

Als een paard echt finaal in paniek raakt, gaat hij zelfs door de beste verdoving heen...

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 18:42

Het liefst natuurlijk eerst proberen zonder verdoving, lukt dat niet dan een praam proberen. Als ook dat niet werkt dan kun je sedalin proberen. Ik probeer altijd alles zonder verdoving te doen, ook als ik bij de dierenarts ben en ze willen hem verdoven voor bijvoorbeeld foto's maken dan vraag ik of ze het eerst zo willen proberen. Meestal lukt dat wel en anders krijgt hij alsnog een spuitje. Mijn veulen heb ik alleen sedalin gegeven toen hij van de moeder afging en naar het land gebracht werd. Ik was bang dat hij anders zichzelf zou bezeren in de trailer.

123kweetnie
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 01:30

Nou, ik heb Sedalin een aantal malen gebruikt bij onze Mini-Appaloosahengst voor het scheren (hij gaat kompleet door het lint met zijn benen scheren namelijk). Bij hem heb ik nooit problemen gehad.
De merrie van mijn zus (sportpony van 1.45m) kan niet door een hoefsmid beslagen worden. Ze is als 3 jarige bij haar eerste pedicure erngstig door de smid mishandeld en als er ook maar een bij hara in de buurt komt wordt het een vals en gemeen kreng. Onze nieuwe smid stelde voor om haar Sedalin te geven (dit omdat ze het vertikt om Vetranquil-korrels te eten). Dit werkte perfect, totdat de laatste nagels moesten worden afgewerkt. Ze stond heel ontspannen en ineens sprong ze omhoog en bleef maar meppen naar alles wat bij haar in de buurt kwam. We hebben haar toen enkele uren moeten laten staan, voordat IK de nagels kon afwerken.
Afgelopen week wilde ik mijn jonge hengst (1,45m) zijn witte benen scheren. Had ik van de zomer ook gedaan, zonder verdoving en geen centje last. Maar hij bleef maar stuiteren terwijl ik poogde te scheren. Daarom heb ik hem dit weekend voor 450 kg (hij weegt 410 kg) Sedalin gegeven zodat ik alles in alle rust kan afwerken. Hij gedraagde zich prima totdat ik zijn bles en kaaklijn wilde doen. Vanuit het niets was hij klaar wakker en ik grote paniek! Hierbij is hij achterover gevallen op rug, over twee hekken (1.50m!!!)gesprongen tussen de koeien en vol op de tractor gerend. Schade valt gelukkig mee, wel een grote schaafwond op zijn kruis en onder zijn staart.
Daarom vraag ik me af of er soms meer mensen zijn met zulke K*T-ervaringen...

Groetekes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 12:15

Dat hij zomaar wakker werd, is een voorbeeld dat een paard heel goed door een verdoving heen kan gaan als hij echt in paniek raakt.
Ik zou hem stapstgewijs aan enge dingen laten wennen, desnoods dagelijks het scheerapparaat in zijn buurt aanzetten en een tijdje laten zoemen, daarna voorzichtig met het scheerapparaat aanraken, intussen blijven belonen met voer.

Het is zo makkelijk om meteen naar de spuit te grijpen, maar het is niet altijd de beste methode...

123kweetnie
Berichten: 30
Geregistreerd: 24-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 00:37

Nou dat geluid vind hij geen enkel probleem, maar dat scheren dus wel. Het stomme is dat ik hem WEL met de stofzuiger kan 'poetsen', maar dus niets scheren.....

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 02:05

Misschien gewoon rustig oefenen in plaats van dit soort middelen ?
Wat mij betreft vallen verdovingsmiddelen en pramen in dit soort gevallen onder dezelfde categorie als hulpteugels, ze bevestigen slechts de onkunde van de mens. Alles is te leren !

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 23:53

kleine_kneet schreef:
Nou dat geluid vind hij geen enkel probleem, maar dat scheren dus wel. Het stomme is dat ik hem WEL met de stofzuiger kan 'poetsen', maar dus niets scheren.....


Ik ken het... Mijn vorige paard gingen we ook een keer scheren. Voor de zekerheid sedalin gegeven. Hij vond echt alles best tot we bij zijn hoofd kwamen. Oren: helemaal geen probleem. Kaak: RAMP!!! Zo snel slaan met zijn voorbenen dat we het bijna niet zagen!!! We dachten zelf dat hij het niet fijn vond omdat het zo enorm trilt. Resultaat -> voor l*l op concours... het stond echt niet die paar happen uit zijn wangen. Het jaar daarna hebben we hem op aanraden van de hoefsmid heel weinig gegeven -> net zo braaf als het jaar ervoor, maar wel "suffer". En bij zijn hoofd een sterk persoon zijn voorbeen op laten tillen zodat hij niet kon slaan. Ging beter, maar toch besloten in vervolg zijn hoofd zijn hoofd maar te laten.