te snel werkende schildklier bij paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

te snel werkende schildklier bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 16:04

heeft er iemand ervaring hier mee?
Ik heb interesse in een paard maar volgens de eigenaresse heeft dit paard een te snel werkende schildklier waardoor ze mager blijft. Met medicijnen moet dit overgaan volgens haar.
Tja ik heb het er niet zo op om zo'n paard te kopen. Zijn er meer mensen die dit verschijnsel kennen en is dit inderdaad tijdelijk en goed te verhelpen met medicijnen, of is het iets waar het paard altijd last van blijft houden?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 19:33

I*k heb er nog nooit over gehoord bij paarden. Wel bij honden en katten. Bij deze dieren is het een hyperfunctie door een goed- of kwaadaardige tumor, die meestal te verwijderen is. Hoe het bij paarden zit... Geen idee!!!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 11:55

Het werd verteld door een homeopaat al dus dat eigenaresse al twijfel ik wel of het uberhaupt bestaat bij paarden. En of het dan wel zomaar over kan gaan.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:21

Ik ben het ook nooit tegengekomen. Mocht het zo zijn, dan gaat dat niet zomaar over. Bovendien zou het door een bloedonderzoek dan vast te stellen moeten zijn.
Ik zou eerder aan andere oorzaken denken bij een te mager paard.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:24

Ik weet bij mensen dat een te snel werkende schildklier ook zorgt voor een te snelle hartslag. DE behandeling is het stilleggen van de schildklier en dan schildkierhormoon in pilvorm toedienen.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 15:58

Een tijdje geleden heb ik het nog aan de DA gevraagd. De DA zei dat schildklier problemen niet/bijna nooit voorkomen bij paarden.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 16:01

Dan moet er hier gewoon iets anders aan de hand zijn! Of te wel het klopt niet wat wordt aangegeven.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 16:04

Het zou ook te mooi zijn, met zo'n topmerrie zou ik ook wel een veulentje willen fokken. Maar ga er maar vanuyit dat ze er alles aan hebben gedaan om de merrie weer ok te krijgen en dat dat niet gelukt is. Van Norel bloed is erg HOT en ze is nog keur ook. Ik zou er niet aan beginnen.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 16:29


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 13:24

Samsam schreef:
de merrie staat nu ook al bij een bemiddelingsburo te koop. www.besthorse4u.nl

volgens de eigenaresse is het paard verkocht, ik wens de nieuwe eigenaar veel succes met dit kwakkelbeestje!

paardbart

Berichten: 11
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: winschooten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:49

het antwoord is JA het komt voor bij paarde en is te verhelpen
Bron : eigen ervaring, heb zelf een paard opstal gehad waar ik werk met deze aandoeningen

sorry van het posten in een topic die lang niet actief is geweest maar ik ben van meneig dat het antwoord op de genoemde vraag die nog niet beantwoord is wel de moeite waard is en zekker wat toevoegt