*slik* rhino??? *update, loos alarm*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

*slik* rhino??? *update, loos alarm*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-03 17:22

Dit hoorde ik van de instructeur bij ons op de manege... Bij een stal in de buurt zakte een merrie plotseling steeds door de achterbenen heen, terwijl dit paard voorheen gewoon kern gezond was.
Er wordt nu gedacht aan rhino, maar dat brengt de stal zelf natuurlijk niet naar buiten.
Weet de DA kliniek hier dit? Althans, kunnen ze dat weten?
Hoe kom ik erachter of er daadwerkelijk rhino is?
Hon is niet ge-ent, niks bij ons op stal is ge-ent.
Als het daadwerkelijk rhino is, mag de DA mij dat dan vertellen, of zit ie met beroepsgeheim?
Als het rhino is, wat dan????
*help*
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 27-01-03 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 19:07

Dan ben je slecht af als het uit breekt op jullie stal, ik ben dan wel geen dieren arst maar kan je wel vertellen dat het een ernstig virus is.
Want het is besmettelijk en het is een ziekte dan treden er allerlei varlammingen op en ik dacht niet dat er een medesein voor is.
Alleen als je inge end bent dan zit je gunstig, want meest volgt de dood.
Duif

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 20:02

Ik hoop dat het meevalt, in iedergeval sterkte!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 23:40

Je DA zal je denk ik wel verder helpen Stef aangezien er besmettinggevaar is. Volgens mij is Hon drachtig? dan mag je helemaal wel oppassen ivm abortus.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-03 23:43

hon is idd drachtig ja, dat is het hem nou net! EN met hon nog 3 merries hier op stal

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:13

Hoe houdt je je paarden? Als ik het goed heb begrepen uit je profiel heb je er zelf 2 waarvan 1 drachtig? Staan ze op een pensionstal?

Rhino wordt vooral overgedragen door paard-paard contact en door mensen die contact hebben gehad met geìnfecteerde paarden en dan snot (bij een abortus zit het ook in vruchtwater en -vliezen) ongemerkt meenemen op kleding oid.
Wat je kan doen is de drachtige merries isoleren van de rest van de paarden, en zorgen dat er geen/weinig mensen van buitenaf bijkomen (op een pensionstal). Het is niet een virus dat uit de lucht komt aangewaaid, het moet echt overgedragen worden, door mensen of dieren. Ook zelf zal je contact met andere paarden moeten beperken als je veel contact met je merrie hebt.

En Duif: dat een paard dood gaat aan rhino is zelden. Ataxie kan wel optreden, maar kan ook zeker weer overgaan. Een vaccinatie betekent geen garantie, je paard is nog steeds gevoelig voor veldinfecties. En de meeste paarden hebben allang een keer een rhino-infectie gehad terwijl je het niet in de gaten hebt gehad.
Alleen bij jonge, oude, drachtige en al zieke paarden kan het virus makkelijker aanslaan. Een gemiddeld paard heeft een afdoende afweer.

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:15

Sorry Stef het was mij verteld zoals ik heb verteld nogmaals sorry
Duif

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 19:55

Heb contact met mijn DA gehad, op de kliniek weten ze nergens van, dus kennelijk loos alarm

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 20:07

Ik wil je niet bang maken maar dierenartsen hoeven dit dus niet te melden. Het kan best zijn dat ze de merrie getest hebben op Rhino en dat ze daar op de uitslag moeten wachten. Toen het bij Pauliens ruitersport heerste belden er ook in het begin mensen naar de kliniek om te vragen hoe of wat. De dierenarts assistent wist van niks, terwijl er iedere dag een arts van hun aanwezig was !
En geen vreemden op je erf toelaten, als er wel mensen langskomen zorg er dan voor dat je paarden niet worden geaaid.
Mijn drachtige merrie staat op een stal waar het is uitgebroken, het paard naast haar heeft het hevig gehad. Dientje is er goed doorheen gekomen en draagt nogsteeds haar veulen.
Kun je geen contact zoeken met de stal ? Desnoods trek je oude kleren aan en ga je er langs. Het is toch een manege, daar kan je als het goed is zo heen ? Als je hierna meteen naar huis gaat en je kleren in de was doet, en onder de douche springt kan je het in iedergeval niet aan je eigen paarden overbrengen.
Het is een rot ziekte met een hoop haken en ogen, niemand weet precies hoe of wat zelfs dierenartsen niet.