Zool- of hoefzweren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10854
Geregistreerd: 21-11-02

Zool- of hoefzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 18:39

Dinsdagavond nog lekker gereden met Rocky, mijn paard. Woensdagavond weer onregelmatig. Niet weer he?! Gelijk maar weer de hoefsmid gebeld want het zal wel weer een zoolzweertje zijn. De koot was warm, de kogel heel klein beetje dik.

Net precies contact gehad met mijn hoefsmid. Inderdaad weer een zweer. De zoveelste keer. Hij heeft er geloof ik in 1 jaar tijd wel een stuk of 7 gehad. Ik ben er altijd snel bij, mijn smid weet inmiddels dat hij toch niets aan dat paard ziet (geen dikke benen ofzo) maar vertrouwd op mijn intuitie en binnen 24 uur (ik bel altijd 's avonds omdat ik het dan pas zie) snijdt ie de boel weer los.

Ik weet dat er nog niet zolang geleden een topic is geweest over een manegepony met een zweer. Hierin werd voornamelijk ingegaan op wat te doen als het ontdekt is. Na de zoveelste keer weet ik dat helaas inmiddels wel. De zweer is inmiddels los, teer erin aangebracht.

Ik begin het alleen een beetje spuugziek te worden. Je paard is toch een paar dagen uit de roulatie, maar wat voor mij erger is, hij heeft pijn.

Zijn er bokkers die goede preventieve maatregelen weten, behalve dan regelmatig hoeven krabben? Hij stond eerder altijd op zaagsel. Omdat dit hoefzweerbevorderend schijnt te zijn, ben ik sinds oktober/november 2002 overgestapt op vlas. De stallen worden dagelijks gedaan, dus (in mijn ogen!) niet vuil. Hoeven krabben gebeurd ook vaak genoeg (hoewel, misschien toch niet vaak genoeg anders had ie geen last van die hoefzweer).

Ik kan hem uiteraard op ijzers zetten. Paar keer per week hoeven extra schoonmaken en onderkant goed interen heb ik ook wel gehoord. Via een Bokster hoorde ik dat extra knoflook bijvoeren ook wel schijnt te helpen. Heb het idee dat het wel wat helpt, Rocky heeft meer last van zoolzweren in de winter dan in de zomer. Gedurende de periode februari - oktober staat ie normaal altijd op extra knoflook.

De teer staat sinds vanmiddag bij stal (hoorde ik net van de hoefsmid) en de knoflook haal ik zaterdag gelijk bij mijn zadelmaker. Of dit dus afdoende helpt weet ik niet.

Graaf eens in jullie ervaring en help op die manier mijn door zweren geteisterde arme Rocamor. Alvast bedankt, vooral namens mijn paard!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 20:04

Bij ons op stal staat ook een paardje die regelmatig hoefzweren had.
Nu krijgt hij dagelijks SILICEA D6 of D12 (homeopatischmiddel tegen onstekingen en verstoorde haar en hoef groei) sinds die tijd heeft hij geen hoefzweren meer gehad.
Duurt even voor het werkt maar misschien helpt het ook bij jouw paard.
Knoflook werkt bloedzuiverend dus dat is altijd goed voor een paard

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:32

Probeer eens een andere bodem in de stal. Vooral rood zaagsel is er berucht om dat paarden daar sneller last kunnen krijgen van hoefzweren. Mijn pony had ze vroeger ook vaak. Kwam door die ellendige grintweg waar ie elke keer over moest. Heb toen zolen tussen de ijzers laten aanbrengen. Nadien nooit last meer.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 23:49

bij een hoefzweer zetten wij de paarden met een hoefschoen met soda , om het eerst helemaal schoon te spoelen(een week) en daarna gaat er pas wat anders(bv:teer )onder de hoef)

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 00:36

Een hoefzweer ontstaat vaak door een drukking in een zachte hoef. Dus zorg ervoor dat je paard goed droog staat, zodat de hoefzool goed hard blijft en kijk ook eens waar hij op staat of over moet lopen. Als er harde stukken in zijn stal zitten, en hij staat daar op kan hij drukkingen krijgen en dus een hoefzweer en inderdaad van over grind lopen.