De medische aankoopkeuring, met name de buigproef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

De medische aankoopkeuring, met name de buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 13:06

Mede door het topic over de Spaanse schone en andere topics in het verleden is het me opgevallen dat er zo verschillend gedacht wordt over de waarde van de aankoopkeuring.

Soms denk ik wel eens dat mensen een schijnzekerheid proberen te krijgen. Een aankoopkeuring is geen garantie voor een medisch gezien probleemloos leven van een paard. Wel kan je sommige gebreken op het moment van aankoop uitsluiten.
Toch vind ik vooral de buigproef een beetje discutabel. Veel hangt af van hoe de veearts de buigproef uitvoert. Te ver doorbuigen kan een valse uitslag geven. Een paard kan zich ook kort daarvoor verstapt hebben. Als je dan besluit de koop niet te laten doorgaan heb je misschien wel een geweldig paard laten schieten voor niets.

Aan de andere kant loop je op zo'n moment wel een risico. Zelf zou ik er in zo'n geval voor kiezen om met de eigenaar, in overleg met de veearts, af te spreken de buigproef twee weken later te herhalen en het paard gedurende die tijd bij de verkoper te laten staan. Eventueel kan er ook nog voor gekozen worden om foto's te laten maken van het betreffende been. N.a.v. van die uitkomst zou ik dan de definitieve keuze maken.

Maar ook foto's kunnen nog wel eens verkeerd beoordeeld worden. Ik ken zelf een geval waar op de foto 3tjes en 4tjes te zien waren door de veearts. De foto's zijn toen ter beoordeling naar een andere kliniek gegaan en werden daar beoordeeld als 1tjes.

Zekerheid is helaas niet te koop maar gaan jullie voor een second opinion in zo'n situatie of is de verkoop dan helemaal van de baan?


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 13:48

Die had ik niet gezien maar het gaat mij ook niet alleen om de buigproef. Ook foto's worden soms verkeerd beoordeeld en hoe ver ga je dan? Als ik jouw topic doorlees zie ik allemaal reactie's waarin geschreven wordt dat een buigproef weinig zegt. In het topic over het Spaanse paard zijn een aantal mensen het hier weer absoluut niet mee eens. Door dat topic werd deze vraag voor mij weer actueel.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-03 00:56

Een keuring blijft altijd een momentopname, ik vergelijk het liever met een APK dan met een ANWB-keuring.
Het is niet zo dat ik geen vertrouwen heb in de dierenartsen maar niet alles is uit te sluiten en de ene dierenarts is gewoon beter in het beoordelen van foto's dan de andere. Ook zal de ene dierenarts een grotere veiligheidsmarge inbouwen dan de andere bij het bepalen van de cijfertjes.

Soms lijkt het alsof mensen verwachten dat een rondom goedgekeurd paard oud kan worden zonder problemen. Niets is minder waar.

Voor mij is een keuring een leidraad. Ik bepaal n.a.v. de uitslag of ik het risico wil nemen maar ik ga er niet van uit dat het zaligmakend is.

Mijn eerste paard werd volledig goedgekeurd. Goed 1 jaar later kon ik haar laten inslapen vanwege een ernstig beengebrek wat achteraf erfelijk bleek te zijn.
Mijn derde paard werd alleen goedgekeurd voor licht recreatief werk. Tien jaar lang hebben we behoorlijk intensief gewerkt en hij is overleden door een stomme ziekte, niet door de beenproblemen die hij volgens de veearts had (en die later, toen hij een griffelbeenfractuur had, door de dierenarts in Utrecht ontkend werden).
Als ik hem had laten schieten, had ik de liefde van mijn leven laten schieten.

Maar ook zonder deze emotionele ervaring blijf ik bij mijn standpunt dat een medische aankoopkeuring niet alleszeggend is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: laran, lina1998, SentiBot, waikiki_6 en 31 bezoekers