wat is rhino nu precies??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

wat is rhino nu precies??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 23:26

ik heb al gezocht bij de zoekfunctie, maar kan het niet vinden. wat voor een ziekte is rhino nu dan precies? wat zijn de symptonen en wat richt het aan?
alvast bedankt

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:54

Rhinopneumonie is een herpesvirus bij paarden.
Er zijn 2 virusvarianten: EHV (Equine Herpes Virus)1 en EHV4.
EHV4 geeft ontsteking van de luchtwegen, EHV1 geeft naast luchtwegontstekingen ook abortus en ataxie.
Jonge paarden hebben meestal last van EHV4 en paarden die eenmaal besmet zijn blijven drager en kunnen dus opnieuw virus gaan uitscheiden (terwijl ze zelf niet ziek zijn).
Ontsteking van de luchtweg:
neus, keel en bronchiën kunnen ontsteken, paard heeft koorts met hoge temperaturen. Soms hoesten. Er is neusuitvloeiing (snot).
Dit duurt meestal een dag of 14. Tenzij door andere oorzaken (bijv een bijkomende bacteriële infectie) de bronchitis langer blijft bestaan.

Abortus:
Bij drachtige merries kan EHV1 het veulen besmetten. De besmetting kan al veel eerder in de dracht optreden terwijl de abortus meestal in de laatste maanden van de dracht optreed. Ook worden wel voldragen veulens geboren maar die overlijden dan vaak binnen enkele dagen.

Ataxie:
Kan bij een EHV1 besmetting optreden. De zenuwen worden aangetast, vooral in het laatste deel van het ruggemerg. Door antigeen-antilichaamreacties ontstaan bloedingen in het ruggemerg. Dit ontwikkelt heel snel, en een paard kan aan alle benen atactisch worden. Vaak treedt na een maand toch wel verbetering op.

Van de ontsteking van de luchtwegen houdt het paard vaak weinig over en hersteld hij binnen 2 weken. De abortus en ataxie zijn dus wel ernstiger, bij de eerste verlies je je veulen en bij de tweede is het mede afhankelijk van de ernst van de ataxie of en hoe snel dat weer overgaat.
Het is niet te behandelen.
Wel kan je eventueel vaccineren. Daar zitten een aantal voor- en nadelen aan.

Gaylord
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:58

Wat zijn dan de voor- en nadelen van vaccineren?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 01:05

Voordelen:
Je kan de uitscheidingsduur van het virus verkorten. Hierdoor wordt de infectiedruk binnen een bedrijf lager. Het lijkt dat je hiermee beter kan voorkomen dat er ataxie ontstaat.
Bij drachtige merries heb je minder kans op abortus.

Nadelen:
Je moet vaak vaccineren wil je voldoende bescherming houden.
Paarden kunnen door het vaccineren weer virus gaan uitscheiden.
Infectie met een veldvirus of actief worden van een drager kan niet worden voorkomen.
Alle paarden op stal moeten daarom geënt worden.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 10:52

bedankt voor de info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:39

Jantien, bij een EHV1 besmetting, is het dan altijd dat er ataxie optreedt? Kan je paard ook met EHV1 besmet zijn zonder dat je er iets van merkt? Hoe groot is trouwens het besmettingsgevaar, oftewel wordt elk paard ziek dat met het virus in aanraking komt.

Je hoort soms een wirwar van informatie en nu het toch weer heerst, vind ik het wel interessant om te weten.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 16:35

Maandag kwam de meneer van de verzekering naar mijn paard kijken en die teste de tegendruk die het paard met zijn staart geeft. Dit was zijn (mini)testje op rhino/ataxie, maar uit bovenstaand verhaal maak ik op dat dat maar voor een vorm daarvan geldt.

We hebben natuurlijk het even over rhino gehad (wel of niet gedekt, etc) en hij had het erover dat er toch nog aardig wat gevalletjes van in de buurt waren (wo Hoofddorp). Hij zei dat over het algemeen zal een goed gezond paard niet zomaar rhino zal krijgen en dat is zo ongeveer ook wel wat mijn dierenarts van de week zei.

Ik vind het ook allemaal wel een beetje onduidelijk worden. De een zegt dit, de ander dat... en het paard naast die van mij staat onwijs te hoesten. Bah.

Kan het aub weer lente worden?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:35

Vooral jonge paarden die voor het eerst jmet het virus in aanraking komen zullen ziek worden,oudere paarden worden meestal niet echt ziek worden van rhino. Het uit zich meestal als een lichte verkoudheid die vlot weer over gaat. Dat komt door een regelmatige herbesmetting. Paarden die eenmaal rhino hebben gehad blijven het virus bij zich dragen en kunnen dan door stress (oid) het weer gaan uitscheiden. Hierdoor komen de meeste paarden vaak in contact met het virus waardoor ze vanzelf een voldoende afweer opbouwen.

Ataxie ontstaat lang niet altijd, wanneer het er is dan kan de mate zeer verschillend zijn en ook de mate van verbeteren verschilt nogal.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:12

er zijn toch 4 soorten?
Maar kan maar tegen 2 geent worden?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 22:20

Dus een paard dat eenmaal besmet is blijft een gevaar voor andere paarden, ook al zijn ze weer beter?
En heeft het nou grofweg gezien wel of geen zin om te enten?

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 23:34

Ik geloof dat het alleen zin heeft om te enten als de hele stal geent is.
Maar de paarden van Mx (geloof ik, hier op bokt) waren wel geent, en stonden naast een paard wat rhino had en zijn niet besmet geraakt (zeg ik dit goed Haha!)

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 23:37

mmm, mijn paardje heeft als veulen rhino gehad, en dat heeft ataxie veroorzaakt. Gelukkig is dat nu wel weer helemaal over...
En volgens mijn veearts besmet hij ne geen andere paarden. Ik dacht alleen wel dat een paard die het eenmaal gehad heeft, er wel vatbaarder voor is. Maar dat weet ik niet zeker hoor!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:58

muckypup schreef:
Maandag kwam de meneer van de verzekering naar mijn paard kijken en die teste de tegendruk die het paard met zijn staart geeft. Dit was zijn (mini)testje op rhino/ataxie, maar uit bovenstaand verhaal maak ik op dat dat maar voor een vorm daarvan geldt.

We hebben natuurlijk het even over rhino gehad (wel of niet gedekt, etc) en hij had het erover dat er toch nog aardig wat gevalletjes van in de buurt waren (wo Hoofddorp). Hij zei dat over het algemeen zal een goed gezond paard niet zomaar rhino zal krijgen en dat is zo ongeveer ook wel wat mijn dierenarts van de week zei.

Ik vind het ook allemaal wel een beetje onduidelijk worden. De een zegt dit, de ander dat... en het paard naast die van mij staat onwijs te hoesten. Bah.

in Beemster (NH) heerst het ook al.
ga me nu echt zorgen maken, is allemaal dicht bij en we hebben diverse drachtige merries op stal.
morgen weer overleg met veearts....

Kan het aub weer lente worden?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 01:13

Naiade, heb jij de drachtige merries geënt of niet? Mijn DA zegt dat het niet nodig is en doet het niet eens, alleen Beemster is wel heél erg dichtbij...vind het echt eng worden..

En wat is nou de kans dat je merrie juist een abortus krijgt door de enting?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:57

Het is een beetje zoals een koortslip. Wanneer je die eenmaal hebt gehad dan blijf je daar altijd, bij vlagen, last van houden. Wanneer je eigen afweer wat minder is, door een griepje, stress etc krijg je weer een dikke lip en dan kan je ook anderen ermee besmetten. Zo gaat het met rhino ook. En omdat veel paarden het vaak tegenkomen blijven ze een voldoende afweer houden, ze worden als het ware op natuurlijke wijze geënt.

Wat het enten tegen rhino betreft: in NL wordt het niet noodzakelijk gezien om het als een standaard enting te verplichten, zoals influenza/tetanus wel. Dat is iets waar je voor jezelf een beslissing obver moet nemen. Ik vind het erg afhangen van wat je met je paard doet en hoe hij gehouden wordt.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:30

Melissa schreef:
Ik geloof dat het alleen zin heeft om te enten als de hele stal geent is.
Maar de paarden van Max (geloof ik, hier op bokt) waren wel geent, en stonden naast een paard wat rhino had en zijn niet besmet geraakt (zeg ik dit goed Haha!)


Dien was de laatste keer niet geent, daar voor wel altijd. Nimber weet ik trouwens niet zeker(dit zijn de paarden van Max, ik verzorg ze). Ze zijn bijde niet ziek geweest. Dien heeft d'r veulen ook nog gelukkig. Dien komt zo snel mogelijk(na de incubatie tijd, die is nu bijna voorbij) naar huis. Dat hebben ze in Utrecht geadviseerd. Nog een paar dagen en Paulien's ruitersport word weer vrijgegeven.