bloedarmoede bij paarden?**Update**

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

bloedarmoede bij paarden?**Update**

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 20:44

Vanmiddag waren we in alle vrolijkheid paarden tanden aan het kijken.
Toen ik Danno zijn mond opendeed viel me op(schrok eerder een beetje) dat zijn tandvlees meer witgeel zag dan mooi roze.
Ook bij felix had ik het idee dat het rozer zou mogen.

Danno is altijd wel een sloompie geweest, maar nu wel iets meer, ook felix is wat slomer. Ze hadden geen zin en felix liep wat stug.

Bloedarmoede?

Ik voer alleen hooi(goede kwaliteit) uit een verpakte baal, ze zijn niet te dik en ook niet te dun en ze hebben de beschikking over een witte liksteen en een rode.
En ik voer alleen biks als ze gewerkt hebben.

Ik ben extra voer wezen geven en zijn tandvlees is weer mooi roze.
Hij krijgt nu gewoon standaard wat biks bij. Hij is alweer wat levendiger en ik heb hem vandaag wat gelongeerd en hij gedroeg zich als vanouds: liever lui dan moe Haha!
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 19-01-03 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:31

Bloedarmoede komt idd voor bij paarden. Bij ons op stal heeft eentje het en daar was idd ook het tandvlees helemaal licht geworden, suf in zijn doen en laten en keek ook wat suf uit de ogen.

Arrogante

Berichten: 9
Geregistreerd: 11-01-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:35

Heey, Mijn vorige paard heeft ook hele erge bloedarmoede gehad...
Je moet bij de Drogist een zak brandnetelthee halen dat is gedroogje brandnetel, die doe je dan 1x per dag ongeveer 2 handjes over het eten heen. Mijn paard is er ook mee opgeknapt, probeer het maar eens!!!

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:53

heeft mijn paard ook gehad. gewoon even een bloed laten testen door de dierenarts. dan weet je zeker of hij er wel of niet last van heeft. die van mij heeft toen een ijzerpreparaat gekregen van de dierenarts.
zijn ze wel goed ontwormt??? mijn paard had een worminfectie, ondanks op tijd ontwormen, hier kunnen ze ook bloedarmoede van krijgen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:30

Zijn beide paarden bleek in vergelijking met andere paarden daar op stal?
Ik zou het bloed eens na laten kijken, een worminfectie of andere deficienties zoals hier al gezegd wordt.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:27

Bloedarmoede is niet leuk bij paarden! (bij mensen ook niet, ben zelf slachtoffer geweest Boos! )
Maar Mathilde heeft toen dik een maand stilgestaan en dr eigenaren waren iets van 400 gulden armer aan de DA kosten, prikken, medicijnen enzo.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:48

Bloedarmoede kan ook voortkomen uit een parasitaire (wormen!) infectie. Keer extra ontwormen met Equest kan geen kwaad in dit geval, lijkt me.
En idd, bloedproeven laten doen!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 15:06

Bloedarmoede is erg vervelend. Maar vervelender is het als je niet waar het door wordt veroorzaakt. Ik zou in elk geval beginnen met een wormkuur.
Ook is het slim om bij de paarden drogist een fles Red Cell te bestellen. Is niet goedkoop maar heel erg goed! Red Cell heet niet voor niets RED CELL of te wel rode bloedcel in het nederlands.
En je doet er eeuwig mee *LOL*

Als je het te lang vindt duren kun je altijd een bloedtest laten doen en een algeheel onderzoek, om uit te sluiten dat er niks ernstigers aan de hand is.

Succes er mee

Adrienne

chantal20
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 17:09

mijn fjord heeft ook bloedarmoede bleek uit een bloedonderzoek. Hij heeft ook heel licht tandvlees, wil amper lopen valt erg af en heeft het steeds koud.hij heeft nu spul er voor en nu hopen dat t beter gaat.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:51

Als het na een paar dagen alweer over is, had jouw paard geen bloedarmoede. Het herstel van bloedcellen duurt veel langer. Ik denk dat je eerder in de buurt van weken kunt gaan zeggen of het werkt of niet. Ik denk eerder dat jouw paard om een andere reden bleke slijmvliezen had. als je twijfelt: zo'n bloedonderzoek kan nooit veel kosten...

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 17:05

Ik dacht dat ik hier had neergezet dat ik eerst eens krachtvoer bij ging voeren, maar dat was dus kennelijk op de chat.

Ik dacht zelf al dat het eentekort aan voer was dus begon daarmee en gelukkig heeft dat geholpen.