Als een paard vaak struikelt, is er dan wat loos?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Als een paard vaak struikelt, is er dan wat loos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 22:26

Ben ik alweer met een vraag, maar ik ben de laatste keer ook goed door jullie geholpen, dus hier komt ie :
Als een paard geen afwijkende beenstanden heeft, en toch struikelt ie vaak (terwijl ie wel echt goed gereden wordt) is de kans dan groot dat er iets loos is?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 22:28

Nee hoor, hij moet zijn voeten optillen.

Het enige dat er loos is, is dat hij op de voorhand loopt te sloffen. De achterhand moet eronder gereden worden...rijtechnisch probleem.
Je kunt wel zeggen dat hij echt goed gereden wordt...dat moet ik eerst zien, en dan geloven...

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 22:32

Dat is snel!!! Lachen
Het betreft hier een merrie die op een hoog niveau heet gelopen,maar een aantal jaren ertussenuit is geweest tbv de fokkerij.
Het gekke is dat de achterhand er wel onder zit.
Maar struikelen veelvuldig hoeft dus niet door een medisch probleem te komen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 22:34

Er wordt wel eens geroepen dat het een teken kan zijn van HKO. Maar ik denk eerder dat je denkt dat de achterhand erbij is, maar dat ze naar beneden duikt en op de voorhand loopt. Ze is verder toch niet kreupel?
Je zou ook naar haar rug kunnen laten kijken...
Plaats anders eens een actiefoto van het paard onder het zadel?

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 23:18

Een foto heb ik niet, jammer.
Inderdaad loopt ze verder goed.
Ik hoop dus maar dat je gelijk hebt!! Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:21

Kan ook komen door een slechte conditie. De Fjord die ik reed struikelde in het begin (ze was ook nog eens veel te dik) heel veel, toen ze een goede conditie had en haar vet kwijt was, was het struikelen ook over.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:21

Ik denk, athans weet wel bijna zeker, dat Cassidy gelijk heeft. Ik rijd af en toe op een merrie die ook behoorlijk kan struikelen als je haar er vanachter niet goed onderrijd. Verder mankeert ze niks ofzo. Suc6 ermee!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-03 00:25

Bedankt!!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 01:21

hoi. heeft mijn fjordje ook veel gehad toen ze haar achterhand er niet goed genoeg onder zette. en dat terwijl ze altijd goed heeft gelopen en nooit iets had. ze heeft toen een periode op rust moeten staan vanwege gebroken griffelbeen in achterbeen en al haar spieren waren weg en ook haar "goede manier" van lopen. heb ik dus echt op nieuw er in moeten rijden. klinkt dus een beetje als jouw paard die goed in de dressuur heeft gelopen maar vanwege opfok weinig meer gedaan heeft. ik dacht ook dat ze goed liep maar als ik echt ding opletten dan deed ze maar wat met die achterhand.

verder struikelt die van mij soms nog wel eens maar dat is dan echt te wijten aan niet opletten en om zich heen kijken. ga ik weer actief rijden.. niks aan de hand en medisch heeft ze ook niks dus maak je maar geen zorgen. balkjes lopen helpt ook erg goed. succes

groetjes mejet

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 08:40

Indien je paard vroeger geen last had van veel struikelen en nu wel, kan struikelen wel degelijk een teken zijn van (beginnende) hoefkatrolontsteking.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 09:21

Struikelen kan verschillende oorzaken hebben. Als ze te lang blijft struikelen en zeker als het erger wordt zou ik het toch door een paardenkliniek laten nakijken.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 10:42

Waar struikelt ze? Vooraan of achteraan? Links of recht? of beide kanten?
Slijt ze meer haar buiten kanten af?

Wanneer struikelt ze het meest? net nadat ze beslagen is?

Ik denk dat je eerst meerdere vragen moet stellen om zo maar aan te nemen dat het een rijtechnisch probleem is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:35

Struikelen is voor mij altijd verbonden met de voorbenen. Struikelen met de achterbenen zou ik anders verwoorden...misstappen o.i.d.
Maar je hebt gelijk, het is maar wat voor naam je eraan geeft.
Dus Natasha, vertel eens wat meer?

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:45

Indien het de voorbenen is dan zou ik eens kijken naar de stand. Punten zijn hoeven naar buiten of binnen? En heeft de veearts net langs geweest?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:10

En misschien zijn de hoeven ook te lang of staan ze te plat. Ik denk dat een hoefsmid je zou kunnen helpen.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:57

dit soort vragen zijn zo moeilijk te beantwoorden. Dat ligt aan de situatie, het gereden zijn, het type paard, het type ondergrond, de hoeven, de conditie van het paard, is ze een keer uitgegleden of gevallen, is ze lui. Hier kan niemand zo maar een antwoord opgeven. Een D.A of een goede instructrice kan wellicht duidelijkheid geven.

dorine3

Berichten: 204
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:08

Struikelen zou ik zeker niet zo makkelijk afdoen als een rijtechnisch probleem. Mijn paard struikelde steeds door peesblessures in beide voorbenen!
Struikelen is ook een duidelijk symptoom van peesproblemen, volgens de dierenkliniek. Dat betekent natturlijk niet dat struikelen altijd een peesprobleem betekent, maar het zou wel kunnen!

Ik zou het echt even laten onderzoeken, als ze dit niet altijd heeft gedaan!


Groetjes Dorine

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 15:20

Ik ben het met Desiree eens.
Meestal zijn de tonen van zo'n paard te lang. Die raken dan het eerst de grond en ze struikelen. Gewoon eerst even door een smid naar laten kijken.
Je kunt wel meteen van het ergste senario uit gaan maar dat heeft totaal geen zin. Als het dat niet is en je paard is niet extreem lui. Is de kans ook nog best groot dat het gewoon om een vitamine gebrek gaat waardoor de spieren minder sterk zijn.

succes er mee

Adrienne

boyke
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 17:36

mijn paard stuikelde ook vaak. het was een beschadiging aan zijn been. hij liep ook niet goed op steentjes. Volgens de dierenarts kon het verholpen worden door onder anderen hem goed te berijden. Het hoeft dus niet altijd lijheid te zijn. Ik zou als het erger wordt zeker de DA ff laten kijken.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 17:45

Idd. Ook ik denk dat een hoefprobleem of overgewicht het meest voor de hand ligt, als het paard echt goed gereden is.

Maar, het zou ook nog kunnen zijn dat de zenuwen zijn doorgesneden (ivm oude hoefkatrol, peesblessure, enz...). Paarden gaan daar ook van struikelen, terwijl ze verder niet opvallend op de voorhand lopen. Misschien ook de reden waarom een jong sportpaard opeens in de fokkerij is ingezet??? Denk er eens aan. Het ligt niet echt voor de hand, maar het zou wel kunnen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:33

Adrienne schreef:
Is de kans ook nog best groot dat het gewoon om een vitamine gebrek gaat waardoor de spieren minder sterk zijn.


Of gewoon gebrek aan conditie? Haha! Misschien is het paard alleen maar aan het struikelen omdat ze moe wordt. Waneer struikelt ze vaker, begin van het rijden of eind van het rijden?

En ik ben het met je eens dat mensen veel te vaak aan doemscenarios gaan denken....

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 22:26

Cassidy schreef:
En ik ben het met je eens dat mensen veel te vaak aan doemscenarios gaan denken....

Tja dat was ook waar ik aan dacht omdat het bij heet liefste paardje van Percy het eerste teken van een vorm van grasziekte was. In Utrecht konden ze er ook niks aan doen...
Meestal inderdaad eerder slordig van het paard en dus de ruiter maar in deze tijd komen ook bij paarden allerlei virussen voor en voelt ze zich evt niet lekker?
Kortom tijd voor een diagnose na al dit raden maar...

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 00:05

Bedankt voor jullie reacties!!!
Het paard heeft al een tijdje geen smid meer gezien, dus ik hoop dat het ligt aan te lange tonen.
Toch vind ik het gestruikel (voorbenen) maar niks.........
Ze is wel dik inderdaad.
Hoop dat het daaraan ligt! Scheve mond

MissHobje

Berichten: 21
Geregistreerd: 02-06-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 15:04

Laat er naar kijken!! dan weetje zeker dat er evt.. niets geks aan de hand is....

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 03:19

Ja, dat is waar, als je ernaar laat kijken kun je iets medisch in ieder geval uitsluiten.

Sarah struikelde in het begin ook best veel. Dit kwam inderdaad omdat ze toen erg op de voorhand liep, maar ook doordat de omgeving zó interessant was, dat ze niet oplette hoe ze haar voeten neerzette Haha! of dordat ze te snel wilde.