Pijnstillers, kunnen ze schadelijk zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Pijnstillers, kunnen ze schadelijk zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 13:27

Ik verzorg een paardje met hoefbevangenheid. Hij krijgt nu 2x in de week pijnstillers. De eigenaar wil hem zonder zetten omdat het schadelijk ken wezen vioor vitale organen. Hij heeft er nu in 1.5 maand 3 spuiten gehad en is nog niet beter. Moeten we stoppen met pijnstillers of doorgaan. En is het echt schadelijk als we het 2 x in de week geven.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:31

Heb je hem al in de modder gezet? Dat is heel erg goed voor hoefbevangen paarden.
Met die spuiten bedoel je daar een spuit met orale pijnstiller in waar je elke dag een beetje van geeft?

Na 1,5 maand zou het paardje toch niet meer zoveel pijn mogen hebben lijkt mij.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:47

Natuurlijk zijn pijnstillers gevaarlijk! Ze tasten het zenuwstelsel aan zodat het paard minder 'voelt'. Het paard kan zo over z'n eigen grenzen heengaan, omdat hij geen pijn voelt. Ook is het inderdaad zo dat bepaalde pijnstillers (de meeste zelfs als je ze voor langere tijd gebruikt), ook werken op de organen zoals darmen, lever, maag, nieren, hart, enz.

Of dat bij hoefbevangenheid ook zo van belang is, weet ik niet. Ik weet niet hoe erg de hoefbevangenheid is, en hoeveel pijn het dier eraan heeft.
Om pijnstillers te geven zodat ie goed loopt en er op gereden kan worden, vind ik wel heel slecht. Dat is verdoezelen van het probleem, en niet oplossen van de oorzaak!

Persoonlijk ben ik zeer anti-pijnstillers, alleen in het ergste geval en voor kortere periodes. Maar ja, de beslissing wat jullie belangrijk vinden moet je natuurlijk altijd zelf maken.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:03

Pijnstillers zijn bij langer gebruik een te grote belasting voor de lever, die ze weer af moet breken om ze uit het lichaam te krijgen. Je zou ze nooit langer dan 3 weken achter elkaar moeten gebruiken om schade aan de lever te voorkomen - of in ieder geval te beperken.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:31

Helaas betekend hoefbevangenheid heel vaak het einde van een paard. Het is zo acuut en meestal ben je er te laat bij. Ook al ben je op tijd, dan kan je nog zo veel voor je paard over hebben, maar eigenlijk is het niet te genezen. (uiteraard zijn er uitzonderingen) Ik neem even aan dat bij jouw verzorgpaard het al chronisch is geworden, want het is al langer dan 1,5 maand aan de gang (klopt dat?) Op zich zijn pijnstillers niet goed. Op de eerste plaats omdat het dier zijn pijn niet voelt en dus meer kapot maakt dan dat je wil. Op de tweede plaats zijn ze inderdaad niet goed voor de lever. MAAR.... Een paard wat hoefbevangen is heeft gewoon onwijs veel pijn. Ik vind dat je moet kiezen: of pijnstillers of euthanasie.... Want zo te horen heeft hij te veel pijn om zonder pijnstillers door het leven te gaan. Ken een shet die een jaar of 5 (gok ik) hoefbevangen is geworden. Als ze pijn in haar voeten heeft krijgt ze een zakje (buut) pijnstillers, gaat het goed dan krijgt ze niets. Uiteraard wordt er met haar niets gedaan (zou ze ook echt niet meer kunnen) en staat ze lekker in de wei. Nu dus 5 jaar later, loopt ze er nog. Of ze een lever probleem heeft... Geen idee, maar ze loopt nog redelijk door de wei en daar gaat het om. Het is maar wat je wil met je paard....

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-03 12:46

Ik snap dat ze niet goed zijn en nu zijn we gestopt maar voorheen Halfe week terug kreeg hij bv maandag pijstillers en donderdag opnieuw zodat hij een aantal dagen zonder sdtond en ik vroeg af of dat schadelijk is als we zoveel dagen er tussen laten of hem helemaal zonder te zetten. Hij loopt wel met ons mee elke dag maar hij ligt veel.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:52

een paard wat veel ligt is al slecht, voor de rest van zn lichaam. In Belgie deden ze, of ze het nog steeds doen weet ik niet, zenuwen doorsnijden. Dan voelt een paard inderdaad niks meer, er kan mee gereden worden, maar ik ben er absoluut geen voorstander van, want een paard voelt dan echt niks meer daar en krijgt ie een ontsteking of wat dan ook, dan voelt ie zelfs dat niet.
Maar ik vrees dat je niet veel keus hebt, soms helpt heel speciaal hoefbeslag en dat zeker iedere vier weken aanpassen, maar daar zou je het met een goede hoefsmid en de d.a over moeten hebben
In ieder geval veel succes en sterkte toegewenst.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 12:35

Bedankt. Vandaag zetten we hem op pijnstillers en na 3/4 dagen weer. Hij heeft nu een week zonder gestaan en heeft af en toe gestaan. We kijken het deze week aan en volgende week komt er een hele goede hoefsmid die gaat kijken wat hij kan doen., Maar hij heeft in totaal 3 spuiten gehad verdeeld over 1.5 maand dat betekent dat er +- 3 dagen tussenzit en er zit ook ontstekkingsremmer in en aangezien ze hoeven nog warm zijn kiezen we toch vopor pijnstillers...