Allergisch voor bacterie, longen vol slijm...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Allergisch voor bacterie, longen vol slijm...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 14:47

Een aantal weken geleden waren de paarden bij ons op stal aan het hoesten, ook die van mij. Na een weekje was het over. Niets aan de hand dachten wij. Tot Naziri ineens begon te hoesten.. en niet een klein beetje.

Meteen de dierenarts gebeld, zij is komen kijken. De longen klonken niet goed. Dus meteen op de sputolysin en ventipulmin. Na twee weken nog geen verbetering. Dus weer de dierenarts erbij. Zij kwam met de scoope en heeft de longen van binnen bekeken. Haar conclusie is dat de longen vol met slijm zitten als gevolg van een alerische reactie op een bacterie. Hij heeft dus opnieuw een flinke dosis sputolysin en ventipulmin en daarbij pillen die een afgeleide zijn van pretnison. Als er over twee weken geen verbetering is moeten we naar Utrecht voor een longonderzoek.

Wie heeft zo iets dergelijks al eens meegemaakt en kan er wat meer over vertellen?

Mijn paard heeft een hartafwijking vandaar dat we nogal voorzichtig zijn wat zijn luchtwegen betreft.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 14:48

Voor alle duidelijkheid het slijm komt dus maar niet los..

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:01

Het slijm zou met sputolysin en ventipulmin los moeten komen. Deze 2 zorgen voor meer vloeibaar maken van het slijm en stimuleren het ophoesten zodat het paard het ook kwijt raakt. Prednison onderdrukt ontstekingsreacties.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 15:06

Hij staat nu dus al zo'n drie weken op de sputolysin en ventipulmin. Krijgt nat hooi en het stro is verruild voor hennep. Maar er komt dus helemaal niets los...

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:26

Mijn paard heeft afgelopen zomer ook z'n longen vol slijm gehad, bij hem kwam het door een allergische reactie op stof en pollen. Sputolysin en ventipulmin hielpen niet (genoeg). Toen heb ik op aanraden van de DA m'n paard een stoom-kuur gegeven. Gewoon met Dampo in een emmer met warm water (geen heet water), paard met z'n neus erboven, handdoek eroverheen, tien minuten wachten, daarna hem even rechtsom en linksom een paar rondjes laten rennen (om slijm te laten loshoesten). Dat deed ik 2x per week, 6 weken lang. Verder stond hij op rust. Daarna weer bronchoscopie gehad en ja, longen waren schoon! Misschien een tip voor jou. Overleg het eens met je DA, zou ik zeggen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:57

Heeft jouw paard geen antibiotica gekregen dan? Als de oorzaak een bacterie is, lijkt het me logisch dat hij een ab-kuurtje krijgt...