luchtzuigen en Rennies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

luchtzuigen en Rennies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 01:07

Al een tijdje terug is een onderzoek gepubliceerd waarbij luchtzuigende paarden 2x per dag 4 Rennies kregen tijdens de brokronde. Uitkomst van dat onderzoek was dat er significant verschil was in de frequentie van luchtzuigen. Zoiets stond ook in het blad "hemel op paarden".

Gelukkig heb ik een veearts die openstaat voor nieuw onderzoek. Hij heeft nagezocht wat de effecten van Rennies op een paard kunnen zijn en samen met mij besloten dat dat het experiment waard zou zijn.

Ik heb Lanna 2 weken Rennies gegeven 2x 4 per maaltijd. Het resultaat was na een dag of 10 merkbaar. (De eerste dagen borrelde alleen haar maag wat meer, maar het luchtzuigen werd niet minder). Na tien dagen (toen ik eigenlijk al wilde stoppen, veranderde er iets. Het luchtzuigen werd echt beduidend minder. Dit viel ook andere mensen van de stal op. Normaal gaat ze altijd gelijk op haar voerbak hangen als ze weer in de stal komt. Die dagen liet ze dat achterwege.

Met dit resultaat in het achterhoofd (ik ben nu weer even gestopt met de Rennies) gaat mijn veearts proberen meer info over dit onderzoek te vinden, zodat misschien een verlichting van het luchtzuigen kan worden gerealiseerd (ik geloof niet dat ze er koliek van krijgen, maar haar tanden worden er natuurlijk niet echt beter op).

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

Oh ja...En als je hier al aan wilt beginnen, doe dat niet zomaar, maar altijd in overleg met je veearts. Dat heb ik ook gedaan en niet voor niets natuurlijk.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 02:59

Misschien kan je dierenarts de oorzaak van de buikpijn van je paard vinden???

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 03:20

Anya schreef:
....ik geloof niet dat ze er koliek van krijgen, maar haar tanden worden er natuurlijk niet echt beter op....


Ik heb zelf geen luchtzuiger, dus weet er zelf niet zoveel van af!
Maar -misschien een "domme" opmerking- bedoelde je met "slecht voor de tanden" de suiker die er in zit? Ik weet het niet 100 % zeker, maar er zijn toch ook Rennies zónder suiker??
Ik vind het trouwens wel een interessant onderzoek; we hebben een luchtzuiger op stal, misschien zijn die Rennies ook wel wat voor hem!

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 10:11

het luchtzuigen is slecht voor de snijtanden want die slijten door het konstante vastbijten op voerbakken en dgl. overmatig af. van die paar rennies hebben de tanden zeker niet te lijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 10:45

Goh wat een frappant resultaat. Ik vraag me meteen af of luchtzuigers misschien een licht vorm van maagklachten hebben of zo?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 11:42

Sterre"]
[quote="Anya schreef:
....ik geloof niet dat ze er koliek van krijgen, maar haar tanden worden er natuurlijk niet echt beter op....


Ik heb zelf geen luchtzuiger, dus weet er zelf niet zoveel van af!
Maar -misschien een "domme" opmerking- bedoelde je met "slecht voor de tanden" de suiker die er in zit? Ik weet het niet 100 % zeker, maar er zijn toch ook Rennies zónder suiker??
Ik vind het trouwens wel een interessant onderzoek; we hebben een luchtzuiger op stal, misschien zijn die Rennies ook wel wat voor hem!
[/quote]

Nee ik bedoel dat luchtzuigen (of kribbebijten in het geval van Lanna) slecht voor de tanden is...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 11:45

shasta schreef:
Misschien kan je dierenarts de oorzaak van de buikpijn van je paard vinden???


dat heeft de veearts wel onderzocht vooraf. Er wordt nl. ook gedacht dat luchtzuigers maagzweertjes hebben. Dat is niet het geval bij B'elanna. Het onderzoek met de rennies richten zich juist op actief maagzuur. Dat borrelt teveel na het eten en veroorzaakt dan klachten. Net zoals mensen van te veel borrelend maagzuur een slokdarmzweertje kunnen krijgen, zeg maar op de overgang van maag naar slokdarm. Dus dan zou dat maagzuur zelf en eten de oorzaak (of een van de oorzaken van) luchtzuigen kunnen zijn...
Laatst bijgewerkt door Anya op 11-01-03 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 11:45

Jippie schreef:
Goh wat een frappant resultaat. Ik vraag me meteen af of luchtzuigers misschien een licht vorm van maagklachten hebben of zo?


dan is er altijd de vraag wat was er eerder het kip of het ei??

luchtzuigers staan erom bekend gevoeliger voor koliek te zijn, slecht te eten enz. En met de rennies is natuurlijk super als het werkt maar je verdoezeld het alleen want echt stoppen zullen denk ik ook nooit doen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 11:53

Wouter24"]
[quote="Jippie schreef:
Goh wat een frappant resultaat. Ik vraag me meteen af of luchtzuigers misschien een licht vorm van maagklachten hebben of zo?


dan is er altijd de vraag wat was er eerder het kip of het ei??

luchtzuigers staan erom bekend gevoeliger voor koliek te zijn, slecht te eten enz. En met de rennies is natuurlijk super als het werkt maar je verdoezeld het alleen want echt stoppen zullen denk ik ook nooit doen
[/quote]

ja, das dus weer zo'n bakerpraatje. Mijn luchtzuiger eet als een gek, is eerder te dik dan te mager en heeft nog nooit koliek gehad. Nu zegt dat inderdaad niet zoveel, een luchtzuiger. Daarom heb ik een koliek enquete gedaan onder de eigenaren van bokt. De uitslag daarvan was: er is geen enkel significant verschil tussen het aantal keren koliek bij luchtzuigers en niet luchtzuigers. Ook niet voor wat betreft gaskoliek. Deze uitslag ondersteunt m.i. het onderzoek dat is gedaan in Cambridge. Dit heeft aan getoond dat de lucht niet in de maag komt.

En dan kom je inderdaad bij de kip of het ei. Er gaan steeds meer stemmen op dat luchtzuigen onstaat als reactie op maagklachten (spuug/luchtzuigen in een poging de maaginhoud minder zuur te maken) en dat luchtzuigen in de start dus iets te maken heeft met voeding, en minder met ongelukkig zijn op stal (hoewel dat zeker kan meespelen). Later wordt het luchtzuigen dan een gewoonte wordt dan gezegd. Maar als ook nu nog, bij een gelukkig paard met de hele dag weidegang en goede voertijden en zoveel hooi als ze wil, toch een positieve reactie op die rennies komt, dan vraag je je toch af wat de oorzaak echt is. psychisch of toch gewoon lichamelijk. En als het lichamelijk is...dan doen we ze wat aan met die banden en andere hulpmiddelen. Dan liever haar hele leven rennies om het maagzuur wat te onderdrukken. Het werkt voor mensen, waarom dan niet voor paarden.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 12:24

Anya schreef:
Al een tijdje terug is een onderzoek gepubliceerd waarbij luchtzuigende paarden 2x per dag 4 Rennies kregen tijdens de brokronde. Uitkomst van dat onderzoek was dat er significant verschil was in de frequentie van luchtzuigen. Zoiets stond ook in het blad "hemel op paarden".

Gelukkig heb ik een veearts die openstaat voor nieuw onderzoek. Hij heeft nagezocht wat de effecten van Rennies op een paard kunnen zijn en samen met mij besloten dat dat het experiment waard zou zijn.

Ik heb Lanna 2 weken Rennies gegeven 2x 4 per maaltijd. Het resultaat was na een dag of 10 merkbaar. (De eerste dagen borrelde alleen haar maag wat meer, maar het luchtzuigen werd niet minder). Na tien dagen (toen ik eigenlijk al wilde stoppen, veranderde er iets. Het luchtzuigen werd echt beduidend minder. Dit viel ook andere mensen van de stal op. Normaal gaat ze altijd gelijk op haar voerbak hangen als ze weer in de stal komt. Die dagen liet ze dat achterwege.

Met dit resultaat in het achterhoofd (ik ben nu weer even gestopt met de Rennies) gaat mijn veearts proberen meer info over dit onderzoek te vinden, zodat misschien een verlichting van het luchtzuigen kan worden gerealiseerd (ik geloof niet dat ze er koliek van krijgen, maar haar tanden worden er natuurlijk niet echt beter op).

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.

Oh ja...En als je hier al aan wilt beginnen, doe dat niet zomaar, maar altijd in overleg met je veearts. Dat heb ik ook gedaan en niet voor niets natuurlijk.


jaq graag. ik heb ook een luchtzuiger.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:04

Als je paarden met mensen gaat vergelijken vind je bepaalde overeenkomsten, je hebt mensen met een `tick' bv. gezichts trekjes als deze mensen zich ongemakkelijk gaan voelen bv. doordat er een aantal mensen naar hem/haar staan te kijken dan worden deze trekjes erger. Bij ons op stal hebben we een paard staan die luchtzuigt, ik heb dat paard een tijdje in de gaten gehouden om te kijken wanneer hij nou gaat lucht(happen)...Ik ben tot de volgende conclusie gekomen, ik heb het idee dat het een soort tick is geworden (net als bij mensen) wat voor hem heel normaal is geworden, maar zodra er mensen bij hem gaan staan wordt dat als maar erger maar gaan die mensen weer weg wordt het weer minder net als bij mensen... Om dit paard nou rennie te gaan geven Verward nee naar mijn idee wordt het daar echt niet beter van. Het is een gewoonte geworden en om deze gewoonte af te (leren) daar heb je denk ik geen rennie bij nodig.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:39

dat is bij mijn eigen paard net zo. Als er niemand in de buurt is geen probleem maar zodra er teveel mensen omheen staat gaat ie aan z'n voerbak hangen Boos! . Een vervelende gewoonte maar hij staat de hele dag op de wei in de kudde dus doet het gelukkig weinig. Maar er zijn idd paarden die het doen vanwege maagklachten. Daar kunnen rennies misschien een uitkomst voor bieden.

nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 22:19

(Misschien een open deur intrappen, maar toch)
Het is bekend dat stress maagklachten kan veroorzaken, hoewel er voor een maagzweer ook een bepaalde bacterie bij komt kijken.
Ik vraag me af wat Rennies werkelijk doen. Toen ik (tijdens zwangerschappen) last van brandend maagzuur had, hielpen rennies niet (een ander middel, Regla PH, wel). Een maagzuur bindende/reducerende werking is minimaal. Wel helpen rennies bij een "opgeblazen" gevoel, dus bij een meer dan gewone gasophoping in de maag.

Stelling: een paard krijgt (naast een endorfine 'high') een opgeblazen gevoel door het zuigen, omdat dat pijn doet/ongemakkelijk voelt, gaat hij/zij zuigen om meer endorfine te produceren zodat het ongemakkelijke gevoel zal verdwijnen. En een vicieuze cirkel is geboren.

Het lijkt me dat als die cirkel doorbroken wordt, er minder wordt gezogen.

Zou een huis-tuin-en-keuken middeltje als zuiveringszout (stukken goedkoper) ook helpen?

Groet,

Annemieke

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 22:53

Citaat:
dan is er altijd de vraag wat was er eerder het kip of het ei??

luchtzuigers staan erom bekend gevoeliger voor koliek te zijn, slecht te eten enz. En met de rennies is natuurlijk super als het werkt maar je verdoezeld het alleen want echt stoppen zullen denk ik ook nooit doen


Laat het nou precies andersom zijn !
Luchtzuigen word juist vaak veroorzaakt door maagzuur, stress, enz. Luchtzuigbanden, vieze smeerseltjes en straffen, dié dingen verdoezelen de oorzaak.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 22:55

Laatst bijgewerkt door Tinkie op 15-01-03 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 02:03

nlannemieke schreef:
Stelling: een paard krijgt (naast een endorfine 'high') een opgeblazen gevoel door het zuigen, omdat dat pijn doet/ongemakkelijk voelt, gaat hij/zij zuigen om meer endorfine te produceren zodat het ongemakkelijke gevoel zal verdwijnen. En een vicieuze cirkel is geboren.

Het lijkt me dat als die cirkel doorbroken wordt, er minder wordt gezogen.

Zou een huis-tuin-en-keuken middeltje als zuiveringszout (stukken goedkoper) ook helpen?

Groet,

Annemieke


Misschien dat zuiveringszout ook wel helpt. Het onderzoek waar ik aan refereer is met Rennies gedaan, dus heb ik me daaraan gehouden. Ook aan dezelfde dosering. Dit in overleg met de veearts. Hij gaat nogmaals proberen het medische onderzoek te pakken te krijgen.Ik heb geen toegang tot medische databases, dus ik moet het met de lekenversie doen. Daarin stond overigens wel dat luchtzuigen wellicht een poging van het paard was om de zuren in de maag wat minder zuur te maken (speeksel is basisch). Het endorfine-argument hoort bij stress inderdaad. Toch maakt mijn paard geen gestesste indruk,ook niet als ze luchtzuigt. Ze kan ook uren op de wei staan zonder te luchtzuigen. Eigenlijk piekt het luchtzuigen rond brokkenvoertijd. Ik weet niet hoe dat met andere luchtzuigers zit,maar juist die combinatie luchtzuigen en eten zou dan weer duiden op oorzaak "lichamelijke klachten". Misschien is het dus wel andersom: wellicht heeft luchtzuigen meer te maken met het voer dat we onze paarden geven (sportbrok, muesli e.d.) dan met verveling en stalmanagement. Het is maar een gedachte...maar wellicht het onderzoeken waard.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:39

Meryl schreef:
Om dit paard nou rennie te gaan geven Verward nee naar mijn idee wordt het daar echt niet beter van. Het is een gewoonte geworden en om deze gewoonte af te (leren) daar heb je denk ik geen rennie bij nodig.


Er zijn onderzoeken naar gedaan en daaruit is gebleken dat paarden die luchtzuigen meestal te veel maagzuur produceren. (daardoor meer kans hebben op maagzweren)
Door het luchtzuigen maakt een paard een pijn stillende stof (endorfine)aan. DAAROM gaat een paard luchtzuigen.
Door rennies te geven word de pijn veroorzaakt door te veel maagzuur weggenomen en het paard zal minder gaan luchtzuigen.
Ten tweede is het voor een paard met maagzuur problemen goed om zoveel mogelijk te kunnen kauwen omdat dan de speeksel productie op gang komt en dat verdunt het maagzuur (paard kan allleen speeksel aanmaken als hij kauwt) Dus is het goed dit soort paarden zoveel mogelijk hooi te geven zodat ze konstant kunnen kauwen.
Het grootste probleem bij een paard die luchtzuig dat hij verslaafd raakt aan de endorfine die hij aanmaakt bij luchtzuigen dus niet meer luchtzuigt vanwege de pijn maar omdat dat hem een high en gegevend effect geeft.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:44

Schijnt in Engeland een onderzoek gedaan te zijn naar luchtzuigers en voer. Bleek dat juist luchtzuigers een hoog zuurgehalte hadden in hun maag. Na onderzoek was gebleken dat als de paarden middelen kregen om de zuur tegen te gaan (Rennie werd niet genoemd, maar wel zelfde doel) dat 90% van de paarden na 3 maanden stopte met luchtzuigen!!! Als je wilt kan ik wel een copy maken van het artikel en opsturen of scannen en mailen!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:55

hmm misschien is dit wel een oplossing voor het luchtzuigende paard bij ons op stal. Het word steeds erger met dat paard. Heel nog nooit koliek gehad of andere problemen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 21:09

Eleonoor schreef:
Schijnt in Engeland een onderzoek gedaan te zijn naar luchtzuigers en voer. Bleek dat juist luchtzuigers een hoog zuurgehalte hadden in hun maag. Na onderzoek was gebleken dat als de paarden middelen kregen om de zuur tegen te gaan (Rennie werd niet genoemd, maar wel zelfde doel) dat 90% van de paarden na 3 maanden stopte met luchtzuigen!!! Als je wilt kan ik wel een copy maken van het artikel en opsturen of scannen en mailen!


Dit artikel wil ik heel graag hebben! Haha!
Mijn veearts is daar ook in geinteresseerd.
Klinkt inderdaad als hetzelfde type onderzoek als dat met de Rennies.
Ik wil het ook graag hebben om te kunnen publiceren op de site over luchtzuigen die in in elkaar aan het knutselen ben...

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:32

shasta"]
[quote="Meryl schreef:
Om dit paard nou rennie te gaan geven Verward nee naar mijn idee wordt het daar echt niet beter van. Het is een gewoonte geworden en om deze gewoonte af te (leren) daar heb je denk ik geen rennie bij nodig.


Er zijn onderzoeken naar gedaan en daaruit is gebleken dat paarden die luchtzuigen meestal te veel maagzuur produceren. (daardoor meer kans hebben op maagzweren)
Door het luchtzuigen maakt een paard een pijn stillende stof (endorfine)aan. DAAROM gaat een paard luchtzuigen.
Door rennies te geven word de pijn veroorzaakt door te veel maagzuur weggenomen en het paard zal minder gaan luchtzuigen.
Ten tweede is het voor een paard met maagzuur problemen goed om zoveel mogelijk te kunnen kauwen omdat dan de speeksel productie op gang komt en dat verdunt het maagzuur (paard kan allleen speeksel aanmaken als hij kauwt) Dus is het goed dit soort paarden zoveel mogelijk hooi te geven zodat ze konstant kunnen kauwen.
Het grootste probleem bij een paard die luchtzuig dat hij verslaafd raakt aan de endorfine die hij aanmaakt bij luchtzuigen dus niet meer luchtzuigt vanwege de pijn maar omdat dat hem een high en gegevend effect geeft.
[/quote]

Ok dat wist ik niet ...Weer wat geleerd Pling

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 05:33

Meryl schreef:
Ok dat wist ik niet ...Weer wat geleerd Pling


Mijn eigen paardje is ook wat gevoelig van aard, daarom geef ik haar grote hoeveelheden hooi. (ze heeft nog nooit geluchtgezogen maar verkomen is beter dan genezen)
Omdat ze snel dik word ben ik overgestapt op heel grof eiwit arm hooi.
Denk dat dat het beste de natuur benaderd want in een natuurlijke omgeving eet een paard bijna de hele dag door.
Dus komen dat soort problemen niet voor omdat een paard de hele dag speelsel aanmaakt en het maagzuur verdunt.
Algemeen is het beter voor een paard om veel hooi te kunnen eten.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:17

Anya"]
[quote="Eleonoor schreef:
Schijnt in Engeland een onderzoek gedaan te zijn naar luchtzuigers en voer. Bleek dat juist luchtzuigers een hoog zuurgehalte hadden in hun maag. Na onderzoek was gebleken dat als de paarden middelen kregen om de zuur tegen te gaan (Rennie werd niet genoemd, maar wel zelfde doel) dat 90% van de paarden na 3 maanden stopte met luchtzuigen!!! Als je wilt kan ik wel een copy maken van het artikel en opsturen of scannen en mailen!


Dit artikel wil ik heel graag hebben! Haha!
Mijn veearts is daar ook in geinteresseerd.
Klinkt inderdaad als hetzelfde type onderzoek als dat met de Rennies.
Ik wil het ook graag hebben om te kunnen publiceren op de site over luchtzuigen die in in elkaar aan het knutselen ben...
[/quote]

Lijkt me een verademing om eens echt met een DA hierover in dialoog te gaan.
Mijn DA had als eerste optie de band
Bij nader inzien bleek hij een geval te herinneren die een ander moeilijk toe te dienen spulletje kreeg.
Heb het hier ergens liggen .
Als ik het vind mail ik het je goed?

Ga zo door!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 10:19

shasta"]
[quote="Meryl schreef:
Ok dat wist ik niet ...Weer wat geleerd Pling

Dus komen dat soort problemen niet voor omdat een paard de hele dag speelsel aanmaakt en het maagzuur verdunt.
Algemeen is het beter voor een paard om veel hooi te kunnen eten.
[/quote]

Deels heb je gelijk...B'lanna krijg de hele dag en nacht hooi zoveel ze wil en ik ben speciaal voor haar verhuist naar een stal waar ze overdag de hele dag in de wei kan samen met een kudde andere paarden. Daardoor is haar luchtzuigen al wel heel erg verminderd. Maar luchtzuigers die eenmaal luchtzuigen kun je het moeilijk afleren (en ik heb haar zo gekocht Haha!). Ze doet het nu nog vooral rond etenstijd...Ze krijgt zo min mogelijk brok, maar iets moet ze wel hebben. Vandaar die rennies tijdens de maaltijden...

Maar je hebt gelijk als je zegt dat goed stalmanagement en veel ruwvoer en weidegang luchtzuigen voor een belangrijk deel kan voorkomen.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 14:17

Ik vind je bevindingen heel interessant, Anya. Zoals je weet, is Duvel ook een luchzuiger. Ga toch ook maar eens een balletje over opgooien bij onze veearts.