Luchtzuigen, stalondeugd of toch iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:23

Probleem blijft natuurlijk - zoals ook vermeld, dat ze het vrijwel nooit helemaal afleren. De luchtzuiger die ik ken, is dat geworden bij de opfokker. Gelukkig was er toch iemand die het paard wilde hebben en het op een goede stal heeft gezet met veel afleiding, weidegang, meerdere keren per dag voeren enz. Zo gauw er echter iets spannends gebeurt (nieuw paard op stal, naar de wedstrijd) of iets vervelends (verplicht week op rust na een blessure) steekt dit gedrag acuut weer de kop op. Dat is blijkbaar niet te voorkomen - vandaar dat het paard toch altijd met een band op stal staat.

Dat nooit bewezen is dat andere paarden het gedrag overnemen geloof ik direct. De praktijk is echter anders: als mijn paard naast een luchtzuiger staat, zou ik eisen dat de eigenaar er er iets aan doet (bv een band) omdat ik gewoon het risico niet wil lopen dat die van mij het overneemt. En dat geldt denk ik voor 90% van alle paardenbezitters.



Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 20:11

jackie schreef:
dan hoor ik denk ik bij den andere 10 % ......Ik zou ook nooit van iemand eisen om zijn paard een luchtzuigband om te doen. ik vind het vreselijke ondingen en ik ken genoeg paarden die er dwars doorheen zuigen. hoe strak ze ook aangetrokken zijn.


Petje af! Ik zou het ook niet van iemand eisen - maar zou mijn paard er niet naastzetten. Gelukkig ben ik tot nu toe ook verschoond gebleven van luchtzuigers e.d., maar ik merk wel dat paarden er aanleg voor kunnen hebben. Ik heb een paard dat zich heel snel stereotiep gedrag eigenmaakt. Onder normale omstandigheden maak ik me nooit ergens druk over (ook veel afleiding, weidegang etc) maar ik houd er altijd wel rekening mee, ze heeft eens 6 weken boxrust gehad ivm blessure, toen heb ik toch wel alles uit de kast gehaald om er voor te zorgen dat ze geen verkeerde dingen ging doen (en alles in de cribbox gezet).

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wulfy en 53 bezoekers