Luchtzuigen, stalondeugd of toch iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Luchtzuigen, stalondeugd of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 10:54

Hier een stuk uit Hemel op Paarden over luchtzuigers, erg intressant!

Ze komen nogal een voor, de zogenaamde stalondeugden. Maar zijn het eigenlijk wel ondeugden of zijn het uitingen van stress, verveling en verkeerde leefomstandigheden? Wat is er nu eigenlijk waar en niet waar van de verhalen dat luchtzuigen en kribbebijten zo schadelijk zijn voor de gezondheid, dat paarden er koliek van kunnen krijgen, sterk vermageren of dat ze zelfs van elkaar kunnen overnemen? Luchtzuigen is tot op heden een koopvernietigend gebrek, maar is dit eigenlijk wel terecht? De meningen zijn inmiddels sterk verdeeld.

Onlangs zijn er een aantal wettenschappelijke onderzoeken gehouden op verschillende universiteiten op de wereld die hele andere geluiden laten horen over dit verschijnsel. Kribbenbijten houdt in dat een paard zijn tanden vastzet op een hard voorwerp, bijvoorbeeld de eetbak of een opstaande rand in de stal en vervolgens lucht naar binnen zuigt. Een luchtzuiger doet hetzelfde maar heeft geen voorwerp nodig om zijn tanden op te zetten. De ontwikkeling van stereotypischgedrag wordt zonder uitzondering alleen waargenomen bij dieren in gevangenschap, levend in een afgeshermde omgeving, afgesloten van sociale contacten of op een minimaal of verkeerd dieet.

Het is algemeen aangenomen, maar wettenschappelijk nog nooit bewezen gedachte dat stalondeugden "besmettelijk" zijn, dat andere paarden in dezelfde stal dit gerdag gaan immiteren. Maar al zouden paarden in staat zijn om dit soort gedrag te kunnen leren van een ander, dan nog maken we een ernstige fout door ons te concentreren op de kwaal in plaats van eens te gaan kijken naar de oorzaken, de factoren dier er toe bijdragen dat paarden dit gedrag kunnen en willen ontwikkelen.

Paarden grazen in hun natuurlijke omgeving zo'n 60 tot 80% van hun tijd. Ze nemen steeds kleine hapjes en wandelen vervolgens naar de volgende pluk. Hunhele spijsverteringsstelsel is er dan ook op gebouwd om verdeeld over de dag steeds kleine beetjes voedsel tot zich te nemen, Vergelijk dat nu eens met een paard op stal. Gemiddeld wordt er zo'n 3 x per dag gevoerd waardoor een paard hooguit 20% van zijn tijd met eten bezig is. De rest van de tijd staat hij zich stierlijk te vervelen, wachtend op de volgende voerronde of op de eigenaar die misschien wel iets leuks met hem gaat doen. De studies tonen allemaal aan dat een afname van stalondeugden kan worden bereikt door middel van het verstrekken van meer ruwvoer (zo'n 6 tot 8 kilo per dag) gegeven in meerdere porties, verdeeld over de dag. Of zet hem eens op stro in plaats van zaagsel, je paard kan dan de hele dag wat knabbelen en je komt op die manier enigzins rtegemoet aan het natuurlijke graasgedrag.

Inmiddels is ook bekend dat paarden die een dieet hebben dat voornamelijk bestaat uit hardvoer en weinig ruwvoer en paarden die vaak hongerig zijn en dus te weinig voedsel krijgen vaker last hebben van een stek verhoogd e zuurgraad in de maag waardoor maagzweren kunnen ontstaan.
Er zijn experimenten gedaan waaruit bleek dat wanneer paarden een maagzuurremmer toegediend kregen het luchtzuigen sterk verminderde. Dit zou kunnen beteken dat het luchtzuigen op zich de overproductie van maagzuur afremt, dat het du een (maag)pijnstillende werking heeft. Hoe en of dit feitelijk ook echt werkt is op dit moment nog in onderzoek.

Ook blijkt dat door het uitoefenen van stereotiep gedrag een stofje vrijkomt in de hersenen, genaamd endorfine, een hormoon dat ervoor zorgt dat gevoelens van stress en pijn verminderen en het paard zich weer prettig voelt. De onderzoekers ondekten dat na toedienen van bepaalde opiaten (suf makende medicamenten) het gedrag werd onderdrukt waaruit geconcludeerd werd dat luchtzuigen een reactie op stress is en dus stressverminderend werkt. Luchtzuigen heeft dan ook een verslavendewerking want het effect is maar kort. Ga je dit wegnemen, door te straffen zoals het insmeren van de stal met vieze smeerseltjesof het omdoen van een anti-luchtzuigband, dan ontneem je je paard dus de enige mogelijkheid om zijn stress te verminderen, tenzij je tegelijkertijd iets aan zijn leefomstandigheden veranderd waardoor de behoefte minder wordt.

Uit een van de onderzoeken bleek ook dat er slechts een kleine hoeveelheid van de ingezogen lucht in de maag terecht komt. De voorlopige conclusie van dit onderzoek is dan ook dat luchtzuigers geen grotere kans op koliek hebben dan andere paarden. Waarschijnlijk is de koliek een symptoom, net als luchtzuigen, van een onderliggende probleem en niet het gevolg van het luchtzuigen.

Uit ander onderzoek is gebleken dat paarden dit gedrag niet van elkaar afkijken. Als meerdere paarden in een stal dit gedrag vertonen, komt dar onder meer omdat ze beiden in hetzelfde stalmannagement leven. Er zou wel een genetische aanleg aanwezig moeten zijn. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de ontwikeling van stalondeugden hun oorsprong vinden in meerder oorzaken, Genetische aanleg en dezelfde (verkeerde) leefomstandigheden (stress, verveling, te weinig ruwvoer) zorgen er voor dat het ene paard wel gaat luchtzuigen en het andere niet ondanks dat deze laatste ook in hetzelfde stalmannagement leeft.

Stalondeugden zijn vrijwel altijd te voorkomen of sterk te verminderen door eens goed te kijken naar de huisvesting, de noodzaak tot sociaal contact, beweging en de manier van voeren. Veulens en jonge paarden lopen in ieder geval de grootste kans stereotiep gedrag te ontwikkelen, Groepshuisvesting met een vrije uitloop en ruwvoer naar behoefte is vrijwel zeker de beste manier om je paard te huisvesten. Als je die mogelijkheid niet hebt, probeer dan in ieder geval voor te zorgen dat je paard zowel visueel als lichamelijk contact kan hebben met zijn buren en dat zijn voedsel (voornamelijk bestaand uit ruwvoer) over de hele dag verpreid wordt, liefst in kleine porties om zoveel mogelijk aan de natuurlijk graasbehoefte van je paard te voldoen.

Afleren kun je het bijna nooit, voorkomen of sterk verminderen wel.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 11:23

Mensen hebben ook hun persoonlijke manien...terwijl die behorlijk de vrije hand hebben in hun eigen omgevingsfactoren.

Overweging; zouden sommige paarden niet gewoon emotioneel neurotischer zijn dan anderen? Hebben sommigen niet gewoon meer impuls van buitenaf nodig om happy te zijn.

vind persoonlijk het stukje van Hoppa een tikkie 'open deur'....

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 11:30

Het is gewoon een simpel geschreven stuk, maar sommige mensen begrijpen het anders niet Knipoog Ik ben van mening dat er nog veel meer factoren meespelen, maar het wordt anders denk ik te ingewikkeld.....

Wat betreft het ruwvoer ben ik het helemaal mee eens, mijn paard krijgt 3 plakken kuil per dag en 3 plakken hooi in de avond, zo heeft hij de avond en nacht ook voldoende en verveeld hij zich niet. Die van mij was een hele erge luchtzuiger maar tegenwoordig doet ie het alleen nog maar om aandacht te vragen, wel heb ik dus zijn dieet drastisch aangepakt

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:23

Probleem blijft natuurlijk - zoals ook vermeld, dat ze het vrijwel nooit helemaal afleren. De luchtzuiger die ik ken, is dat geworden bij de opfokker. Gelukkig was er toch iemand die het paard wilde hebben en het op een goede stal heeft gezet met veel afleiding, weidegang, meerdere keren per dag voeren enz. Zo gauw er echter iets spannends gebeurt (nieuw paard op stal, naar de wedstrijd) of iets vervelends (verplicht week op rust na een blessure) steekt dit gedrag acuut weer de kop op. Dat is blijkbaar niet te voorkomen - vandaar dat het paard toch altijd met een band op stal staat.

Dat nooit bewezen is dat andere paarden het gedrag overnemen geloof ik direct. De praktijk is echter anders: als mijn paard naast een luchtzuiger staat, zou ik eisen dat de eigenaar er er iets aan doet (bv een band) omdat ik gewoon het risico niet wil lopen dat die van mij het overneemt. En dat geldt denk ik voor 90% van alle paardenbezitters.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 17:49

dan hoor ik denk ik bij den andere 10 % Schijnheilig . mijn paarden hebben naast luchtzuigers gestaan en het niet overgenomen. de moeder van mijn oudere merrie was en door de wol geverfde luchtzuiger. mijn merrie heeft het niet overgenomen. ik heb haar dan ook altijd zoveel hooi gegeven dat er s'morgens nog wat over was en dan kreeg ze nog meer voor de hele dag.

ik zou ook nooit van iemand eisen om zijn paard een luchtzuigband om te doen. ik vind het vreselijke ondingen en ik ken genoeg paarden die er dwars doorheen zuigen. hoe strak ze ook aangetrokken zijn.

geen van mijn paarden is luchtzuiger, hebben ze geen tijd voor. moeten namelijk eten. ze lopen overdag buiten (paddock), altijd van plenty hooi voorzien. en als ze niet eten spelen ze met elkaar. Cool

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 20:11

jackie schreef:
dan hoor ik denk ik bij den andere 10 % ......Ik zou ook nooit van iemand eisen om zijn paard een luchtzuigband om te doen. ik vind het vreselijke ondingen en ik ken genoeg paarden die er dwars doorheen zuigen. hoe strak ze ook aangetrokken zijn.


Petje af! Ik zou het ook niet van iemand eisen - maar zou mijn paard er niet naastzetten. Gelukkig ben ik tot nu toe ook verschoond gebleven van luchtzuigers e.d., maar ik merk wel dat paarden er aanleg voor kunnen hebben. Ik heb een paard dat zich heel snel stereotiep gedrag eigenmaakt. Onder normale omstandigheden maak ik me nooit ergens druk over (ook veel afleiding, weidegang etc) maar ik houd er altijd wel rekening mee, ze heeft eens 6 weken boxrust gehad ivm blessure, toen heb ik toch wel alles uit de kast gehaald om er voor te zorgen dat ze geen verkeerde dingen ging doen (en alles in de cribbox gezet).

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:18

Kendra schreef:
Petje af! Ik zou het ook niet van iemand eisen - maar zou mijn paard er niet naastzetten. Gelukkig ben ik tot nu toe ook verschoond gebleven van luchtzuigers e.d., maar ik merk wel dat paarden er aanleg voor kunnen hebben. Ik heb een paard dat zich heel snel stereotiep gedrag eigenmaakt. Onder normale omstandigheden maak ik me nooit ergens druk over (ook veel afleiding, weidegang etc) maar ik houd er altijd wel rekening mee, ze heeft eens 6 weken boxrust gehad ivm blessure, toen heb ik toch wel alles uit de kast gehaald om er voor te zorgen dat ze geen verkeerde dingen ging doen (en alles in de cribbox gezet).


1 op de tien paarden is een luchtzuiger, en jou antwoord maakt dat dit soort paarden over het geheel genomen eindigen in een donker schuurtje (of bij de slacht in een aantal gevallen). Ik ken geen enkel paard dat het luchtzuigen van B'elanna heeft overgenomen. Ook haar veulens niet. Haar Hengstveulen is inmiddels bijna drie, staat in de stal naast zijn moeder en luchtzuigt niet. Geen van de andere paarden is het gaan doen (en die staan er dus al zeker 4 jaar naast). Als je de moeite neemt je te verdiepen in de leeftijd waarop paarden gaan luchtzuigen dan zul je lezen dat ze veel kans maken op twee leeftijden: zo tussen de twee en de drie, en rond een jaar of 15. Wat jammer toch dat je er zo over denkt!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 00:22

Anya"]
[quote="Kendra schreef:
Petje af! Ik zou het ook niet van iemand eisen - maar zou mijn paard er niet naastzetten. Gelukkig ben ik tot nu toe ook verschoond gebleven van luchtzuigers e.d., maar ik merk wel dat paarden er aanleg voor kunnen hebben. Ik heb een paard dat zich heel snel stereotiep gedrag eigenmaakt. Onder normale omstandigheden maak ik me nooit ergens druk over (ook veel afleiding, weidegang etc) maar ik houd er altijd wel rekening mee, ze heeft eens 6 weken boxrust gehad ivm blessure, toen heb ik toch wel alles uit de kast gehaald om er voor te zorgen dat ze geen verkeerde dingen ging doen (en alles in de cribbox gezet).


1 op de tien paarden is een luchtzuiger, en jou antwoord maakt dat dit soort paarden over het geheel genomen eindigen in een donker schuurtje (of bij de slacht in een aantal gevallen). Ik ken geen enkel paard dat het luchtzuigen van B'elanna heeft overgenomen. Ook haar veulens niet. Haar Hengstveulen is inmiddels bijna drie, staat in de stal naast zijn moeder en luchtzuigt niet. Geen van de andere paarden is het gaan doen (en die staan er dus al zeker 4 jaar naast). Als je de moeite neemt je te verdiepen in de leeftijd waarop paarden gaan luchtzuigen dan zul je lezen dat ze veel kans maken op twee leeftijden: zo tussen de twee en de drie, en rond een jaar of 15. Wat jammer toch dat je er zo over denkt!
[/quote]

Idd erg jammer dat mensen nog steeds zulke kromme gedachten hebben......ben ik even blij dat niemand ooit dit tegen mij heeft gezegd, denk dat ik dan niet aardig zou hebben gereageerd. Vindt het een beetje kortzichtig. Overigens vindt ik bijtende paarden en paarden die trappen tegen de deuren veel irritanter!

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:56

Citaat:
vind persoonlijk het stukje van Hoppa een tikkie 'open deur'....


Zo "open deur" is het nou ook weer niet. Niet als je kijkt naar de grote hoeveelheid mensen die er nog steeds heel weinig vanaf weten en voor wie dit alles compleet nieuw is, de nieuwste ontdekkingen niet kennen en nog steeds paarden lopen te pesten met antiluchtzuigbanden, cribbox enz.
Er zouden juist nog veel meer van dit soort artikelen in de bladen moeten verschijnen, er is nog veel te veel onwetendheid bij de mensen.

Citaat:
Dat nooit bewezen is dat andere paarden het gedrag overnemen geloof ik direct. De praktijk is echter anders: als mijn paard naast een luchtzuiger staat, zou ik eisen dat de eigenaar er er iets aan doet (bv een band) omdat ik gewoon het risico niet wil lopen dat die van mij het overneemt. En dat geldt denk ik voor 90% van alle paardenbezitters.


Je gelooft het dus eigenlijk niet, zo blijkt uit de rest van je stukje.
Daarom dus hoop ik dat er nog veel meer van dit soort artikelen in tijdschriften komen, juist om jou en die overige 90% te overtuigen.

Citaat:
Het is gewoon een simpel geschreven stuk, maar sommige mensen begrijpen het anders niet Ik ben van mening dat er nog veel meer factoren meespelen, maar het wordt anders denk ik te ingewikkeld.....


Hoezo simpel ? Een wetenschappelijke tekst met moeilijke medische (latijnse) termen lijkt me niet echt fijn om te lezen en daar snapt niemand iets van. En trouwens als je die echt wilt lezen, de bronvermelding staat er bij dacht ik.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:13

Dankjewel Nap dat je het stukje hier plaatst. Pling
Ik heb staan twijfelen of ik het blad zou kopen.

Ik hoop voor diegene die nog de ouderwetste gedachten doorgegeven krijgen dat ze zich wat positiever opstellen tov de groep luchtzuigers.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 21:09

Heb met veel interesse het stukje gelezen en ben weer wat wijzer geworden over luchtzuigen. Heb daar niet veel verstand van en ook niet mee te maken