Extreme hoest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Extreme hoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 12:01

Mijn paard is al enkele jaren bekend met zeer gevoelige luchtwegen. Allerlei medicatie en andere middeltjes heeft die al gekregen, er is bij zijn klachten eigenlijk niets wat efficient helpt dus ben ik vooral symptoombestrijdend bezig. Sinds vorig jaar is dit eigenlijk vrij goed gegaan, redelijk hoestvrij.
Maar nu, sinds enkele dagen is het weer helemaal mis. Buitensporig hoesten, heel droog en heel diep vanuit de longen lijkt wel. Drinken gaat moeizaam, na slokken water belandt hij in een hoestbui. Waarschijnlijk dus weer irritaties aan de voorste luchtwegen, iets chronisch wat nu dus weer de kop opsteekt. Ik vraag mij alleen af waarom opeens, zijn leefomgeving is niets veranderd, kuilvoer, zaagsel, overdag de paddock in. Momenteel gaan mijn gedachten uit naar het weer, deze kou is ook heel droog, misschien dat dat van invloed is. In ieder geval wil ik vragen of iemand misschien nog weet wat te doen. Dierenarts bellen acht ik niet zinvol, ik heb zo ongeveer alle middeltjes wel gehad en de echt zware middelen zoals corticosteroiden hebben weinig goeds gebracht.
Ik heb uiteraard ook nog gedacht aan een infectie, maar hij heeft geen koorts, neusuitvloeiing en is heel actief, ziet er gewoon fit uit.
Iemand nog tips/suggesties?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:03

Nou, als de reacties nu wel erg heftig zijn zou ik niet wachten met de dierenarts bellen. Misschien is er wel een lokale infectie die goed te behandelen zijn voordat dit ook chronisch gaat worden.

Zelf heb ik goede ervaringen gehad met Hoestmix van Simicur, kijk op www.simicur.nl . Maar ga het eerst eens laten nakijken in een paardenkliniek voordat dit te erg wordt of te lang gaat duren.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:20

Omdat de hoest echt diep en ook pijnlijk is, zou ik wel een DA erbij halen. Die kan dan beoordelen of de hoest echt droog is en je iets kan doen om de pijn te verzachten en de hoestprikkel misschien weg te halen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:47

Ik denk dat het enige dat je kunt doen buiten de dierenarts om bellen zorgen dat de irritatie minder word is. Dit kun je goed doen door middel van een homeopatische hoestdrank die verzachtend werkt. Jouw paard is een lastig geval begrijp ik uit je verhaal. Maar zelf heb ik goede ervaringen met Kof-eze van de paardendrogist. Flair had even een droge hoest en toen ik begon met dit middel was het binnen een paar dagen helemaal over.
Succes.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 17:13

mijn paard heeft een tijd hele erge bronchitus gehad ik heb toen van de da volegige rust veel frisse lucht en 2 potten sputlysin achter elkaar door het voer voor geschreven en het was daarna echt weg nooit meer horen hoesten. En hoe is het met zijn stal geteld heeft deze een zuivere amioniac vrije bodem (ik bedoel dat het niet helemaal naar amoniac ruikt) dat scheelt ook een hele hoop heb je vaak zelf niet in de gaten maar het paard komt er ook veel dichter bij dan jezelf en iedere keer dat ie die lucht inademt worden de prikkels groter in zijn lucht wegen en worden er steeds meer longhaarvaatjes aan gemaakt.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 18:26

ik weet van een vriendin van mij die haar paard had chronische hoest en om dat te onderdrukken hebben ze hem kikker erwten gegeven. Erwten ong 24 uur laten weken en dan zo de erwten door z'n normale voer heen doen. ong een bodem van een schoonmaak emmer.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 17:59

Ik zou ook de da bellen. En eventueel een doorverwijzing vragen als je het niet vertrouwd.