Hoestend paard in de wei zetten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Hoestend paard in de wei zetten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-03 23:13

met regendeken op, kan dat volgens jullie???
Voor ongeveer 3 uurtjes???als het regent???
Bjorn heeft nml antibiotikakuur en volgens de dierenarts kan hij wel in de wei met regendeken maar is dat verstandig???
Alvast bedankt.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 23:16

tsjah als de Da dat zegt..

Eventjes kan geen kwaad denk ik!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 23:26

Ligt eraan waarom hij hoest. Bud hoest omdat hij hoogstwaarschijnlijk stofallergie heeft, en heeft daar op de wei natuurlijk geen last van. Maar er zijn talloze redenen waarom paarden hoesten.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 00:01

Net wat Xono zegt. Als hij last heeft van stof oid is het juist goed om hem op de wei te zetten, daar krijgt hij frisse lucht.
Is het een verkoudheid oid, dan wordt het een heel ander verhaal. Maar ik neem aan dat de DA er wel verstand van heeft....

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 00:31

Een hoestend en/of verkouden paard liefst DAG en NACHT in de wei zetten!!!!

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 00:35

Frisse lucht is een van de belangrijkste dingen als een paard hoest, of als je een buitenstal hebt is dat natuurlijk hetzelfde.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 00:37

Mijn pony hoeste van stofallergie. Hij moest het liefst dag en nacht naar buiten. Alleen als het echt kei en keihard regende niet. Maar een beetje miezer kon geen kwaad. Het mocht niet koud zijn. Maar frisse lucht is het beste!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:04

Hel ligt eraan waardoor de pony hoest. Kwam het door de kou, dan zou ik het niet doen. Komt het door het stof. Dat is het juist super goed voor de pony! Het is maar net wat de oorzaak is!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 23:22

sharif hoestte ook door verkoudheid en die moest het liefste de hele dag naar buiten, hoestende paarden altijd buiten zei de VA

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:55

Ik zou het zeker doen, zeker als hij stof allergie heeft. En anders... is altijd lekker voor je paardje, zeker 3 uurtjes moet kunnen. Bovendien heeft de DA er vast wel verstand van.

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:39

Wij hebben 2 shetlanders gehad waarvan er 1 dampig was. Zij stonden dagelijks buiten maar wij hebben ipv stro of krullen Ecolin met eucalyptusgeur in de stal gebruikt. Hierdoor was er altijd een frisse lucht in de stal en het paard kreeg door de eucalyptus ook meer lucht. Na 1 jaar was het paard helemaal van de dampigheid af. Zelfs de dierenarts vond het verbazend en heeft dit gelijk doorgegeven aan andere paardeneigenaren welke met een hoestend of dampig paard hadden te maken.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 12:02

frisse lucht is heel belangrijk voor paarden die long problemen hebben i.d.g. een verkoudheid. het is beter dan opstal en met regendek op. kan het heus geen kwaad.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 14:37

Inderdaad, dat zei de veearts ook toen iones verkouden was; zo veel mogelijk buiten. Eigenlijk geldt dit ook voor mensen. maar je moet er wel voor zorgen dat het paard niet lijdt onder koude en vocht, dus indien nodig een voldoende warm dek op leggen dat geen water doorlaat. Het weer van dit moment is het gezondste. Het gaat er om dat er frisse lucht in de longen komt. Als het paard echter koorts heeft moet het binnen blijven.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:22

Je kunt natuurlijk altijd even temperaturen - als je paard koorts heeft zou ik toch de dierenarts even bellen, anders lijkt het me prima.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:33

zoveel mogelijk frisse lucht en het beessie goed in de gaten houden, als je denkt dat ie koorts heeft altijd de DA bellen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:13

Wij hebben een dampig paard gehad die zijn longen uit zijn lijf hoeste. Beest stond te veel stil en te veel binnen. Toen hij hele dagen buiten kwam (was een 'sportpaard', dus snachts stond hij in een buitenbox) verbeterde zijn situatie wonderwel. Beest kuchte niet eens meer, hij had wel mindere perioden, maar hij had geen uitschieters meer.
Het is een misvatting dat een paard 'kou kan vatten'. Natuurlijk kan een paard bij extreme koude en daar niet gewend aan zijnde daardoor ziek worden, maar als het paard een goede regendeken opkrijgt en zodra hij weer naar binnen gaat een lekker warme droge deken, dan kan het echt geen kwaad. Het is zelfs beter om je paard meer buiten te zetten, zeker als hij hoest. Die van ons staan de hele dag buiten, dikke regendeken op. Ze hebben echt een schapenvacht, maar dat mag, het zijn endurancepaarden, die hoeven niet spik en span te blijven. Ook dressuur en springpaarden kunnen met dikke deken op best naar buiten. Ik merk zelf dat die beesten niet gek zijn en zich heus niet zomaar verwonden. Het kan altijd misgaan, maar dat hoeft niet te gebeuren als hij lekker met een winterzonnetje in de sneeuw buiten staat, dat vinden ze FANTAAASTISCH!