zomereczeem Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ravel

zomereczeem Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 13:59

Ik wil graag weten wat de ervaringen zijn van anderen met de eczeem kuren van Leen Taal.

Hier mijn verhaal:

Mijn paard Ravel (zwart/bruine Balzflug ruin) krijgt al 2,5 jaar kuren van Leen Taal.
Daarnaast heb ik nog een paard (ruin) en een mini-hengst, beiden voskleur en geen eczeem.

Afgelopen zomer ging het erg goed met Ravel (nauwelijks schuren, geen verdikte/harde manenkam, bijna geen groeven in de hals) maar na wat rondvragen bleken veel onbehandelde paarden afgelopen zomer ook minder last gehad te hebben dan voorgaande zomers.

Naast de kuren van Leen Taal (ook de wormkuur) loopt hij in een Boett deken, de weilanden zijn al 2 jaar onbemest, krijgt hij alleen maar de subli-semit-special granenmix en stengelig hooi van onbemest land. Bij jeuk smeer ik de manen en staartwortel in met klitwortellotion.

De theorie van Leen Taal vind ik zeer aannemelijk maar ik geloof het pas als mijn paard genezen is en dat is helaas nog steeds niet het geval. Ook heb ik nog van niemand gehoord dat een paard wel is genezen door de kuren.

Mijn waarnemingen tot nu toe;

-Volgens Leen Taal plast en drinkt een eczeem paard veel meer (om de afvalstoffen kwijt te raken) dan een niet-eczeem paard. Dit klopte inderdaad in vergelijk met mijn andere paard.
Na de kuren is dit verschil veel kleiner geworden.

- Volgens Leen Taal werken de gistoffen opgeslagen in de manenkam als lokstof voor insecten. De insecten zijn niet de oorzaak van het probleem maar een vervelende bijkomstigheid die de schuurklachten verergerd.
Ook dit klopt; Ravel was in de wei omgeven door een zwerm van insecten, mijn beide andere paard/pony niet of veel minder.
Daarnaast was mij al opgevallen dat bij mooi weer de insecten er al in februari zijn en de eczeem klachten/schuren pas veel later beginnen.
Na de vele kuren is de aantrekkelijkheid voor insecten tussen Ravel en de beide anderen een stuk kleiner geworden.

-Tevens is na de vele kuren de manenkam niet hard en opgezet meer en zijn de groeven in de hals niet of nauwelijks meer zichtbaar/voelbaar. Helaas is het schuurgedrag nog niet over maar wel goed te beperken met de klitwortel lotion en de boett deken.

-Daarnaast beweert Leen Taal dat paarden met eczeem vaak binnenvetters zijn en door de kleinste verandering al een terugval kunnen krijgen.
Ook dit klopt. Zodra ik een paar dagen op vakantie ga en mijn buren mijn paarden verzorgen, valt Ravel terug en begint te schuren. Zij verzorgen mijn paarden hetzelfde als ik doe, het feit dat ik er zelf niet ben is blijkbaar al reden voor een terugval.

-Ook klopt het dat een eczeem paard een terugval krijgt van de reguliere wormkuren. Na toedienen van een reguliere kuur in de winter zag ik de groeven in de hals terug komen en werd de manenkam hard, na toedienen van de wormkuur van Leen Taal gebeurde dit niet.

-Tot slot de gedragsverandering. Ook dit klopt; na de kuren is Ravel iets laconieker en gelijkmatiger geworden.
Hetzelfde hoor ik van mijn hoefsmid die +/- 5 paarden kent die ook de kuren krijgen. Al deze paarden zijn er in gedrag op vooruit gegaan, helaas is er nog niet één genezen van zomereczeem, mijn Ravel ook niet.

CONCLUSIE;
De theorie van Leen Taal vind ik zeer aannemelijk en je kan duidelijk waarnemen dat de kuren effect hebben op het paard.
Echter, het beoogde effect, het genezen van staart-manen-eczeem, blijft tot nu toe uit, al lijken de klachten wel minder.
Het komende voorjaar geef ik Ravel nog de kuur van Leen Taal, maar afwachten wat het resultaat dan is.
Van mij krijgt Leen Taal nu nog het voordeel van de twijfel.

Brisk

Re: zomereczeem Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:49

Hoi,
Ik dit jaar ook geprobeerd met de kuur van Taal. Met geen resultaat. Ik ga wel met je mee in de idee dat het heel aannemelijk klinkt. En ik denk ook niet dat ze er slechter van worden, maar bij ons paar heeft het geen effect gehad. Ok, ik heb maar 2 kuren gegeven, maar als ik jou verhaal lees, is het een zeer dure affaire en dat kan ik helaas niet betalen. Ik heb nog andere paarden die ook hun goede verzorging eisen en verdienen. Na deze kuren vertelde dhr. Taal ons dat het geen effect had omdat hij ontwormd werd (toen was nog niet bekend dat dat de kuur zou ontregelen). Klinkt aannemelijk, dhr. Taal adviseerde om opnieuw te beginnen, en ook de ontwormingen van Novel Cure te gebruiken, alsook iets te geven voor na een verdoving (tandarts). Ik ging akkoord. Blijkbaar was er toch iets mis gegaan met de bestelling want ik heb ze nooit gehad. Ik heb het zo gelaten, want ik realiseerde me dat het hier weer niet bij zou blijven en dat de kosten dan uit de hand zouden lopen. (kuren, bloedonderzoek, supplementjes.....).
Vermits ons paard het heel erg heeft dachten wij aan laten inslapen, hij ziet echt heel erg af.
Dan ben ik met een ander paard bij Marijke Boinck geweest, en zo over ons eczeempaardje gepraat. Nu zijn we bezig om iets te testen, zijn laatse kans. Het is natuurlijk nog veel te vroeg om al iets te kunnen zeggen, maar ik hoop het beste, als het werkt ga je hier volgend jaar van mij zeker van horen, dan schreeuw ik het van de daken!!!
Ik vind je zeer moedig om er zo'n kapitaal in te steken, en wens je heel veel succes verder! (laat weten of het uiteindelijk zijn effect heeft!).
Groetjes.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 15:57

Hoi Brisk,

Wat erg dat jouw paard het zo erg heeft dat jullie zelfs inslapen overwegen.
Bij mijn paard is het gelukkig beheersbaar op de manier zoals ik heb omschreven; EN de kuren, EN de boett deken, EN de klitwortel lotion.

Ben erg benieuwd naar hoe het komende seizoen met de nieuwe behandeling voor je paard gaat uitpakken. Ik hoop van harte dat het helpt en hoor tegen die tijd graag van je.

Groetjes,
Ravel

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:10

Tja , het zou mooi zijn als Taal de remedie heeft gevonden tegen eczeem. Maar als ik dit zo lees , dan is je paard er niet beter aan toe dan de mijne. Mijn Merens is 24 jaar, heeft erge eczeem. Ik behandel zijn manen en staart met teatreeolie vermengd met olijfolie.
Hij staat gewoon op de wei, 's zomers van ongeveer een uur of negen tot 'smiddags een uurof vier. 's Winters mag hij zo lang buiten blijven als hij wil. Op deze manier is het redelijk in de hand te houden.
Hij schuurt wel, maar niet zo erg als vroeger toen hij nog de hele dag in de wei stond. Een deken helpt niet, want die heeft hij er binnen een minuut afgehaald.
Kortom als er genezing bestond, dan ging ik absoluut die kuur doen, maar nu ben ik er nog niet zeker van dat het helpt. En dan vind ik het erg veel geld.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 23:21

haboshof schreef:
Hij staat gewoon op de wei, 's zomers van ongeveer een uur of negen tot 'smiddags een uurof vier. 's Winters mag hij zo lang buiten blijven als hij wil. .

Mijn fjord heeft afgelopen zomer de hele dag op stal gestaan en ging pas vanaf een uur of 6 's avonds tot de volgende ochtend op de wei. En dat was echt een mirakel want ze heeft helemaal geen last gehad, voor het eerst in de 6 jaar dat ik haar nu heb. Ik ben echter bij deze stal nu weggegaan, en ze staat nu 24/7 buiten en ga dit jaar voor het eerst een eczeemdeken proberen.

en edit.. nee nog geen ervaring met de kuur van leentaal, wel alles aangevraagd, en het klinkt erg goed, maar ik vind het ook nogal prijzig zeker als er meerdere kuren en bloedonderzoeken aan vast komen te zitten. waar halen jullie de wormenkuur van taal, want daar heb ik zeker wel oren naar.

Bailey6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:32

Het is zo herkenbaar voor een hoop mensen deze problemen. Ik heb met mijn paard ook een tijd lopen tobben en elke keer dacht ik de oplossing gevonden te hebben. Niets was minder waar

Nu heb ik een paar maanden geleden contact opgenomen met Gé Huibers. Hij kijkt het paard helemaal na aan de hand van accupresuur. Dit alleen al was zeer interessant om te zien omdat je zag op welke punten mijn paard reageerde.

Ik voer mijn paard dus sinds Gé is geweest zemelen en kruiden van dr.schaette. De eerste 6 weken is de zogenaamde ontslak periode waar je ook nierkruiden (reining voor het lichaam) en een kuur colossan geeft om de dikke darm weer op de goede richting te helpen.

Het grootste probleem bij de meeste paarden is dat ze de afvalstoffen die er in het voer verwerkt zitten niet kunnen afvoeren. Alles hoopt in het lichaam op en bij de 1 uit zig dit in dikke benen, bij de ander weer in enorm schuren (het zogenoemde zomereczeem). Bij 80 procent van de paarden is de stofwisseling het probleem en bij de overige 20% daadwerkelijk de mugjes.

Ik heb het nu zelf ervaren en zie mijn paard nog steeds zo veranderen. Geen dikke schijven meer in de nek, geen vocht meer op de gewrichten en het mooiste van alles dat hij zo vrolijk en relaxed is. Had het 4 jaar eerder moeten weten, had het me een hoop zorgen en geld bespaart.

Het voordeel hiervan is dat deze man geen commercieel doel heeft. Hij heeft geen voer wat hij op de markt brengt en de zemelen, ach die kan je op elke hoek van de straat kopen. Ik zou het zoveel mensen en paarden gunnen om weer volop van elkaar te genieten zoals het ook hoort.

Kijk maar eens op zijn site en je kunt hem altijd een mail sturen of bellen om je vragen te stellen.

www.gehuibers.nl

Als ik die prijzen van die Leen Taal kuur zie gaan mijn haren al overeind staan. Wat een geld. Het kan zoveel simpeler door alleen maar eerst eens goed te voeren en dan zul je zien dat je een totaal ander paard zal krijgen. Het is in ieder geval de moeite waard.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:37

Ik heb al meer goede ervaringen gehoord na het voeren van zemelen en de kruiden van Dr Schaette. Ook paarden met spierproblemen ed. (vaak ook probleem met afvoer van 'afval'stoffen)
Wie weet helpt het meer paarden inderdaad...

Alleen voor paarden die intensief in de sport lopen zit er niet genoeg energie in deze voeding. Dus moet je het toch nog aanvullen met een ander krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:49

toverpaardje schreef:

Mijn fjord heeft afgelopen zomer de hele dag op stal gestaan en ging pas vanaf een uur of 6 's avonds tot de volgende ochtend op de wei.

Ik heb ook een mérens met zomereczeem, maar ik heb juist als advies gekregen haar tussen 17 uur 's avonds en 9 uur 's ochtends zoveel mogelijk binnen te houden!
Inmiddels heb ik haar pas sinds juni, dus zat ze al volop onder het eczeem (ik vond haar zo zielig dat ik haar gekocht heb, ze zat vol gaten in haar manen die tot bloedens toe opengebeten waren door haar weidegenootjes). Wat er dus echt gaat werken ga ik pas volgend seizoen uitproberen.
Wel heb ik goede resultaten behaald met een zalf van een kliniek uit België, het spul heet geloof ik AVS14. De nek werd meteen minder bobbelig en de manenkam zachter, ook ging ze minder schuren.

Deze aankomende zomer gaat mn meissie 24/7 het land op omdat ik dat wel erg fijn vind voor dr, en hoe het dan zal gaan zal de tijd uitwijzen...

Taal ga ik overigens niet proberen, veels te duur! En te weinig resultaat voor zo'n hoge prijs.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:24