Tweeling verworpen en heup gebroken (lang verhaal)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Tweeling verworpen en heup gebroken (lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 12:13

Ofwel, een ongeluk komt nooit alleen Boos!

De vraag: kent iemand een middel, regulier of homeopatisch, dat kan helpen bij de genezing van botbreuken? Deze vraag komt naar aanleiding van onderstaand (lang) verhaal.

Het begint eigenlijk al een goeie maand geleden. Toen moesten de stalhouders (is een boerderij) een van hun merries laten inslapen die al lange tijd problemen met de baarmoeder had en die problemen werden van zo'n aard dat de merrie eronder begon te lijden. Ze hebben haar laten inslapen op de kliniek in Kesteren en hoe moeilijk dat ook was, ze waren heel erg te spreken over de manier waarop dat ging. Rustig en waardig, geen taferelen van achteroverslaande paarden of iets dergelijks.

Nu waren ze van voor de Kerst tot OudNieuw er een goeie 1½ week tussenuit naar het buitenland en ik zou samen met een stalgenoot voor de paarden zorgen. De zondag voor Kerst heeft hun andere merrie een tweeling verworpen. Een van de knechten van de boerderij heeft de paardenarts gebeld, maar die bleek op vakantie. Daarop heeft hij de veearts die de koeien behandelt maar gebeld. Ik was daar dus niet bij en toen ik op stal kwam stond die VA de merrie al op te voelen. Hij had alleen de vulva even schoongeveegd en was met een handschoen met glijmiddel naar binnen gegaan Frusty. Hoezo ontsmetten?? Volgens hem was de nageboorte er goed afgekomen. Temp. was 38 gr. en dat vond hij OK. Ikzelf vond het aan de hoge kant, maar wie ben ik, in ieder geval geen DA.

's Middags nog maar eens getemperatuurd en toen had ze 38,1. Ik heb toen de vervanger van onze PaardenArts gebeld en alles uitgelegd. Hij is gekomen omdat ik de hele zaak toch niet vertrouwde. Hij was er erg huiverig voor om meteen op te gaan voelen aangezien een baarmoeder op zo'n moment heel gevoelig is voor allerlei infecties. Hij was dus ook geschrokken van wat de andere VA had gedaan. Maar ja, gedane zaken nemen geen keer. Instructies gekregen waar we precies op moesten letten en in geval van twijfel maar weer bellen.

De volgende ochtend had ze 40,1 koorts, vuilde, stond te persen, kortom: foute boel. Direct de PA weer gebeld en die is gekomen om te spoelen. Bleek dus dat er een flink stuk nageboorte toch was blijven zitten Boos!. Had die andere klojo niet eens gevoeld . (Nu achteraf bedenk ik me dat we daar eigenlijk blij om moeten zijn, je moet ter toch niet aan denken dat die VA was gaan pellen Lips are sealed.) 1e en 2e Kerstdag is de PA nog weer terug geweest om nogmaals te spoelen en daarmee had alles over moeten zijn. De merrie was weer goed, geen koorts, stond niet meer te persen, was levendig, rende weer door de wei, kortom ze was weer goed.

En toen kwam zaterdag. Ze wilde geen pas meer verzetten. Wel met de voorbenen, maar de achterbenen kwamen niet van de plaats. Nu is ze gevoelig voor uierontsteking en heeft ze bij een vorige uierontsteking ook 3 dagen stilgestaan omdat ze absoluut niet wilde lopen, dus daar dachten we 't eerst aan. M'n stalgenoot heeft de PA in ieder geval wel gebeld en die is weer gekomen (ik was zelf even niet aanwezig die dag).

Omdat hij wel aan het uier mocht komen en er zelfs een beetje melk uit mocht trekken leek 't dus geen uierontsteking. De staarttonus was goed, wel had ze een beurse plek rechtsachter en wat kleine schaafwondjes aan 't hoofd. De gedachte was dus dat ze had liggen rollen (koliekaanval?), vastgelegen had en toch weer was losgekomen. Ze heeft buut gekregen tegen de pijn. Zondag is ie weer teruggeweest maar ze wilde nog steeds geen stap verzetten. Toen is besloten dan toch maar antibiotica te spuiten en hij heeft mij voorgedaan hoe ik de volgende dag moest spuiten (heb ik al wel vaker gedaan). Ik zou de volgende dag met hem contact opnemen om te vertellen hoe 't ging.

De volgende dag ging 't dus wel beter. Ze wilde de stal weer uit en heeft een stukje gelopen, waarbij ze van achter onregelmatig en zwalkend liep. Ook was 't rechter uier wat dik en mocht ik er toch niet aankomen. Doorgegeven aan de PA en 't leek er op dat 't dus toch uierontsteking was. De PA zou dinsdag nog een keer langskomen. Dat kwam mooi uit want mijn stalgenoot en ik waren weer aan het werk en de eigenaren waren weer thuis.

Toen ik dinsdagmiddag op stal kwam bleek het dus helemaal mis. De PA had haar nu eindelijk zien lopen en constateerde direct: ze heeft haar rechter heupbeen gebroken. In eerste instantie zou ze dus dinsdag middag meteen worden afgemaakt, maar de PA heeft met Kesteren en met Emmeloord nog weer contact gehad en beide klinieken geven aan dat er een kleine kans is dat het vanzelf geneest. Ze heeft nu 3 weken absolute boxrust en krijg buut zodat ze geen pijn heeft. Na deze 3 weken moet er verbetering opgetreden zijn, zoniet dan is het alsnog einde verhaal.

De eigenaren willen nu graag weten of er een middel bestaat dat kan helpen bij de genezing van botbreuken. Is er iemand die daar iets van weet of ervaring mee heeft?

Ik (en de eigenaren uiteraard) wacht in spanning af!
Laatst bijgewerkt door Alvaron op 06-01-03 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 12:18

Nee, ik ken geen medicijnen die het herstellen van de botbreuk bevorderen. Helaas. Dit is denk ik sterk afhankelijk of de merrie altijd goed voer heeft gehad en gezond is geweest. Zo te horen wel.
Het is dus een kwestie van rust en tijd.

Wat hebben de DA gezegd over het herstel? Kan ze daarna weer gebruikt worden voor het doel waarvoor ze is gekocht? Ik vind het nogal wat hoor zo'n breuk.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Heel veel sterkte!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 12:25

De merrie is altijd gezond geweest. Ze is 6 jaar en altijd goed gevoerd. Er is een kleine kans (20%) dat het uit zichzelf geneest. Of ze daarna nog (recreatief, voor verenigingslessen en eventueel fok) gebruikt kan worden is nu nog niks over te zeggen (helaas). Omdat ze pijnvrij gehouden kan worden is besloten de 1e 3 weken in te gaan anders waren ze zelfs daar niet aan begonnen. 't is afwachten en duimen. Maar zenuwslopend is het wel.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 13:20

Dat kan ik me heel erg goed voorstellen zeg!! Het belangrijkste is dat niet zomaar een willekeurige arts het besluit heeft genomen om haar toch een kans te geven. We gaan er dus vanuit dat het goedkomt.

Wie weet gaat het heel erg goed!! Dat zou heel erg fijn zijn. Maar houdt er toch ook rekening mee dat ze haar alsnog moeten laten inslapen. Je kan beter op het ergste zijn voorbereid (niet rot bedoeld, maar een meevaller is altijd leuker dan een tegenvaller )

Hoe is de merrie er zelf onder? Is ze wel rustig en zo?

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 13:38

Hoi Dimple,

Ja, de merrie is gelukkig rustig en heeft geen korreltjes of sedalin of zoiets nodig. Ze staat in de "ziekenboeg" met een lotgenootje dat ook boxrust voorgeschreven heeft gekregen (draadwond die gehecht is). En omdat ze buut krijgt heeft ze gelukkig ook geen pijn. Ze is attent en bedelt bij iedereen die langskomt om een worteltje o.i.d.

Ze heeft een kansje gekregen, maar er wordt inderdaad wel rekening mee gehouden dat 't toch niet goed komt maar uiteraard heeft iedereen hoop. Maar we zijn wel op 't ergste voorbereid, ook al blijft het dan uiteindelijk nog zo moeilijk.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 14:42

O jeetje wat verschrikkelijk, nu maar hopen dat ze in die weken rustig blijft, en dat de botbreuk wel herstelt.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 15:03

Wat een naar verhaal. Symphitum D30 kan goed helpen bij botbreuken. Dit is een homeopatisch middel dat je bij de drogist of apotheek kunt halen. Ze zullen het waarschijnlijk moeten bestellen. Succes ermee.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 16:26

Hallo Katja,

Dank je wel! Ik zal 't meteen doorgeven aan de eigenaren. Nu ik het lees kan ik me inderdaad herinneren dat een fysiotherapeut/homeopaat dat op mijn vorige stal ook wel eens voorschreef voor sommige paarden. Ik weet alleen niet meer waarvoor. Ik zal het haar ook eens vragen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 17:48

Wat misschien kan, maar ik weet het niet zeker... Vitamine D en extra calcium. Zou je ff met de DA moeten overleggen.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 20:43

Ik weet trouwens niet of het wat is, maar ik hoor veel positieve dingen over Primeval.

Je kan even op de site kijken en wellicht bellen en je laten voorlichten. Een dame bij ons op stal heeft er erg goede resultaten mee geboekt.

www.primeval.nl

Mocht je trouwens hulp nodig hebben. Ik woon in de buurt, dus BP me anders maar!

Succes!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 21:47

Ik dacht dat Primeval versterking (of wat dan ook) van het kraakbeen zou geven... Niet van het bot!?!?!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 10:05

Dat klopt. Maar je weet maar nooit. Ik had geen tijd om de site goed te lezen. Niet geschoten is altijd mis he!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:07

Primeval moet ook erg lang gevoerd worden voordat het effect heeft. Dat red je niet in 3 weken.

Regulier is er (bij mijn beste weten) niets dat botbreuken helpt helen, behalve immobiliseren van de breukplek en zo. Misschien helpt het middel dat Katje adviseerde. Veel succes iig!

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:50

Katja schreef:
Wat een naar verhaal. Symphitum D30 kan goed helpen bij botbreuken.


Ik gebruikte zelf daarnaast ook nog Hekla lava D6.
Wat ook een goed middel is traumeel., daar zit een complex van middelen in die onstekings remmend pijn stillend door bloedsverbeterend zijn.
Zelf zou ik een combi van die drie middelen geven.
Maar Homeopatie werk wel langzaam en je moet er wat langer mee door gaan.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 09:52

Iedereen bedankt voor jullie reacties. Ik zal ze doorgeven aan de eigenaren. Meer kan ik ook niet doen, het blijft uiteindelijk hun keuze.

Ze kijken op dit moment niet verder dan de dag zelf. Vrijdag heeft ze een gaskoliek aanval gehad en stond ze er heel zielig bij, zaterdag en zondag was dat weer over en is ze weer attent en geinteresseerd in de omgeving. Vandaag komt onze eigen paardenarts (die was dus 2 weken met vakantie) een scan maken van de breuk. Zij zal over 3 weken weer scannen om te zien in hoeverre er herstel is opgetreden.

Toen ze de koliekaanval had heeft de vervangende PA rectaal opgevoeld en op advies van de kliniek in Emmeloord ook de breuk bevoeld en geconstateerd dat 't nou niet de meest gunstige breuk is. Tja, zoals al eerder gezegd, 't blijft afwachten, maar je voelt je zo machteloos als je niks kan doen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 10:57

Welke DA is die van jullie zelf??

En welke is de vervanger? Effe nieuwsgierig........ Knipoog

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 12:34

Heb je een PB gestuurd. Heb geen zin om hier namen te gaan noemen.