stalondeugd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willie
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-12-02

stalondeugd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 11:20

Ik ben net nieuw hier, maar ik heb een vraagje. Ik heb een Welsh pony van 6 jaar. Ze is hartstikke lief en met rijden heel braaf. Ze heeft altijd in de wei gelopen en ik heb haar nu ong 7 maanden. Ze staat nu sinds kort s'nachts op stal, maar hier heeft ze het niet naar haar zin. In de wei is alles goed en als ze dan de stal in komt eet ze haar brokken en haar hooi op en daarna gaat ze zich vervelen. Ze loopt dan met haar neus langs de trailies de stal rond, waarschijnlijk geeft dat een lekker gevoel die stangen tegen haar neus, maar het is natuurlijk super slecht voor haar benen. Ik weet niet hoe ik haar moet laten ophouden hiermee. Ik kan haar niet s'nachts alleen buiten houden en dat is nu ook veel te koud. Ik word er een beetje wanhopig van. Weet iemand iets? Je zou me hartstikke helpen.
Liefs Wilma

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 11:29

Ik denk dat 1 van de weinige opties is dat je haar in een stand zal moeten zetten.
Ook niet mijn manier van stallen maar ik zie liever een dier rustig in een stand staan als een neuroot.

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 11:56

Voor dit soort dingen zijn er al een miljoen dingen bedacht, ik heb zelf met een appaloosa dat rondjes lopen gehad, heeeeeeeeeeeeel frustrerend Huilen Huilen Frusty
Soms wil 't helpen om een skippybal op te hangen als bezigheid of een geit als gezelschap bedenk net een teil water met een appel er in maar daar zijn de meeste knollen te handig voor Lachen. Zicht op andere paarden of een halve deur naar buiten zijn klassiekers maar vaak is de neiging om te klooien meer een soort aanleg.
Als 't niet lukt om hem af te leiden zou ik 'm zo snel mogelijk buiten zetten, dn maar met deken voordat die ondeugd zich zet.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 15:01

Is er gezelschap op stal? Of idd een bal ophangen, hooi uit een hooizak voeren (zijn ze langer mee bezig), brokken uit zo'n bal waar ze af en toe uit vallen. Maar op zich is er niets tegen de hele tijd buiten. Is het met een deken en goed drogen na rijden (dan misschien toch korte tijd binnen) niet te doen?

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 17:46

kijk even in de divoza gids en dan kom je wel op een idee!! heel simpel.

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:48

Ja, lekker decadent!! Even surfen E-pay KPN-pakket post; kost wel een paar centen maar dan heb je ook wat. Ik blijf zelf altijd het hele jaar door in een soort surprise-stemming en knutsel van alles en nog wat maar ik weet van ophouden Schijnheilig

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:35

wat je bedoelt is weven of igg iets wat op weven lijkt.kan ze met haar hoofd uit de stal of niet?
Een paardje bij mij op stal die moest in een dichte stal staan om het af te leren.
Ik zou idd iets van een bal ophangen,een liksteen of andere speeltjes zodat ze zich niet zo gauw verveelt.
succes ermee!

Willie
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 11:53

Ze staat in een ruime box van 3.5 bij 3.5, en heeft contact met de paarden naast haar. Ze kan alleen niet naar buiten kijken, geen opening boven de deur maar trailies rondom. Het lijkt een beetje op weven, maar ze wiegt niet op 2 benen maar loopt de stal rond met haar neus langs de tralies. Ze heeft een liksteen en ik geef haar al extra hooi zodat ze zou eten ipv lopen, maar dit helpt niet echt. Ze kan ook niet buiten blijven de nacht want dan zou ze alleen staan namelijk.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:01

stand is geen oplossing reden ze verveeld zich dus gaat ze iets anders verzinnen. luchtzuigen ofzo.
tja je kunt kijken voor afleiding, maar werkt het niet zet haar dan zo snel mogelijk weer buiten.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:05

Dit klinkt bekend, de Lipizzaner die ik rij doet dit ook. We hebben het geluk op de stal om een loopstal te hebben, daar staat zij dan ook in s'nachts samen met 3 andere paarden. Dit gaat goed. Ze staat alleen na het rijden in een stal waar zij dan haar brokken mag eten, maar ook zij gaat al gauw met haar neus langs de trailies pianospelen.
Wat je misschien zou kunnen doen is aan de staleigenaar vragen of je pony (met of zonder een vriendje) in de binnebak mag overnachten. Als s'avonds iedereen is wezen rijden dat hij daar dan kan slapen. Dan staat hij in ieder geval niet de hele nacht in zn stal te draaien. Ik hoop natuurlijk dat je dan een binnebak tot je beschikking hebt. Dan staat hij toch binnen en heeft wel alle bewegingsvrijheid.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:14

Hang een borstel op, hang een stevige rammelaar op die niet zomaar kapot gaat, hang een skippybal op, een liksteen, een hooinet, een bal in de stal, een kip in de stal, zo'n oranje pion in de stal, een jutezak ophangen...

Gebruik je fantasie... probeer met iets de aandacht af te leiden!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:30

haha dan past het paard er niet meer in hihihi

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 14:08

HO HO HO, zei de kerstman, niet alles tegelijkertijd!!
Hoewel, dan is er geen plaats meer om rondjes te lopen.
Toch lollig, waarom niet allemaal pionnen in het midden, dan loopt-ie vierkantjes.
Sorrry...

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:43

Hmm, heb ooit eens gehoord om autobanden?? in de stal te leggen zodat het rondje doorbroken werd... Heb het niet gezien, iemand die weet hoe dit dan in zijn werk zou moeten gaan?

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 02:47

ja....ik kan iemand die het heeft....dan leg je allemaal autobanden op de grond, zodat het niet meer fijn is om rondjes te lopen. ze worden beperkt met het neerzetten van de voeten en kappen ze er dus mee....meestal......want dat paard had dus precies uitgevonden waar de banden lagen en ging dus netjes weer rondjes lopen zonder last te hebben van die banden, hij stapte dus mooi precies in het midden......dat werkte dus niet, nu hebben ze een super grote paddock voor hem gebouwd en daar zetten ze allemaal objecten in, zodat hij de hele dag bezig kan zijn....hij is nu super rustig en loopt geen rondjes meer...maar dat ligt per paard verschillend natuurlijk