Kun je buikpijn en koliek hetzelfde noemen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Kun je buikpijn en koliek hetzelfde noemen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 19:12

Hoi, ik vroeg mij af, of buikpijn en koliek hetzelfde zijn en ook dezelfde verschijnselen hebben...want ik las op dit forum ook een vraag over buikpijn, maar daar stond jammer genoeg maar een antwoord bij Verward
Ik heb zelf altijd het idee dat koliek ernstiger is dan buikpijn of hoeft dat niet perse?? Want wat doe je als je merkt dat je paard gevoelig op zijn buik is, maar wel gewoon eet, niet blijft liggen maar je merkt wel dat hij niet lekker in zijn vel zit, niet zijn buik mogen aanraken...met opstijgen een bokkende beweging maken wat hij anders nooit doet....

Ik kan mij voorstellen als je paard blijft liggen niet wil eten en duidelijk pijn heeft dat je de dierenarts laat komen....maar wat te doen bij "vage"klachten zoals hierboven beschreven... (en hij heeft ook geen ander voedsel gehad en is pas ontwormt)
Scheve mond

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 19:35

Koliek is een verzamelnaam voor buikpijn.
Je kunt dus ook zeggen dat je paard buikpijn heeft mar koliek snapt iedereen meteen.

Er zijn verschillende kolieken, zoals , verstoppings koliek, gas koliek.
Ook als paarden ineens koud water krijgen na zware arbeid kan koliek ontstaan, bedorven voer kan ook koliek veroorzaken net als bevroren wortels die na het ontdooien weer gevoerd worden.
Soms is een operatie nodig als de darmen in elkaar gedraaid zijn.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 19:50

Cowgirl heeft het goed uitgelegt

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 20:40

Ben ik het mee eens!
Meestal (gelukkig!) is koliek (of te wel buikpijn) het gevolg van krampen van de darmen. Dat heb jezelf waarschijnlijk ook wel eens mee gemaakt. Dit is bij een paard heel makkelijk te verhelpen door een middel in te spuiten. Meestal is het dan n aeen half uurtje wel over.

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 01:27

Hai,

Ook kunnen andere organen in en rondom de buikstreek voor koliekverschijnselen zorgen.
Als je paard deze verschijnselen vaker vertoond is het niet onverstandig om er een keer een veearts naar te laten kijken,luisteren.
Ook kan je telefonisch misschien al verduidelijking krijgen.

Een paard is over het algemeen vrij hard voor zichzelf en ze lopen dus vaak door pijnen heen,dit moet je in gedachten nemen voor als het zich vaker voor blijft doen.

Succes Smousje.