*(Wil) Voorijzers met zijlippen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

*(Wil) Voorijzers met zijlippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-02 12:51

Hoe staan jullie (en Wil) hier tegenover,
ik zie het steeds vaker.

Naar mijn mening voorkom je dat de hoef natuurlijk kan uitzetten bij elke stap wat op een gegeven moment zelfs de doorboeding gaat verminderen.
In het gunstige geval worden achterijzers omgesmeed waardoor de lippen vrij dicht bij elkaar aan de voorkant zitten, maar met name de voorijzers met zijlippen welke dus echt de hoef opsluiten lijken mij ongezond.

Hoe zijn de meningen hierover verdeeld?

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 22:19

Mijn paard had veel te wijde platte voeten. Zij heeft een tijdje op voorijzers met dubbele lippen gestaan en haar hoeven zijn er een stuk op vooruit gegaan. Nu heeft ze ze niet meer nodig en staat ze weer op gewone ijzers.
Ik denk dus dat in sommige gevallen het paard er baat bij bij kan hebben om op voorijzers met dubbele lippen te staan, maar ik denk wel dat je goed moet weten waarom je je paard op die ijzers zet.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 23:25

Toen Fab eens een ijzer onderuit getrapt had en de boel aan alle kanten ingescheurd was heeft ze ook een tijdje op voorijzers met 2 lippen gestaan, eigenlijk gewoon om te voorkomen dat het op die plaatsen in zou scheuren. Toen de boel weer goed aangegroeid was weer normaal voorijzer met 1 lip.
Achterijzers altijd met twee lippen, waarbij de toon van de voet tamelijk over het ijzer tussen de lippen door vrij ligt.

Als bij achterijzers de lippen te dicht bijeen liggen of zelfs met maar 1 lip wat je ook wel ziet, is de kans op 'klappen in de ijzers' veel groter.

Het hoefmechanisme van de voorvoet is anders, dat wordt al gauw wat meer belemmerd door twee lippen, maar soms is het nodig. Lijkt me niet dat het goed is om permanent twee lippen voor te hebben.

Mijn smid heeft overigens ijzers zonder lip, die smeedt hij er zelf aan. Achterijzers hebben een totaal andere vorm dan voorijzers.

Ik ken ook een paard wat er absoluut niet mee kon lopen........de volgende dag weer voorijzers met 1 lip eronder en niks aan de hand!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:39

fabienne schreef:
Het hoefmechanisme van de voorvoet is anders, dat wordt al gauw wat meer belemmerd door twee lippen, maar soms is het nodig. Lijkt me niet dat het goed is om permanent twee lippen voor te hebben.


Tja, ben het gedeeltelijk met je eens. Mijn paard moet namelijk met zijn voorbenen op een achterijzer met dubbele lip staan. Mijn paardje heeft namelijk artrose en door achterijzers te gebruiken kan hij beter en makkelijker zijn voeten afrollen zodat het minder belastend is voor zijn artrose. Hij heeft ze dus ook permanent nodig, totdat iemand misschien iets nieuws uitvindt wat nog beter werkt voor artrose.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:56

Napoleon ik denk dat je beter eens kan proberen om primeval artrose gelatinaat te geven hoor. Heb hier al erg goede resultaten gehoord en ben het goedje zelf aan't testen op verschillende paarden.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:11

JeanPaul schreef:
Napoleon ik denk dat je beter eens kan proberen om primeval artrose gelatinaat te geven hoor. Heb hier al erg goede resultaten gehoord en ben het goedje zelf aan't testen op verschillende paarden.


Helaas ben ik niet overtuigd van Primeval, ik vindt het nogal een hype en zal het dus ook niet gaan gebruiken. Ik gebruik zelf Joint Supplement van New Market van van Muiswinkel uit Emmeloord. Testen bewijzen namelijk dat dit de meest zuivere supplement is die er op dit moment bestaat, samen met Arthri Aid (maar dat is niet voor de normale mens betaalbaar!) Ik heb samen met mijn baas besloten voor dit "behandel"plan en tot nog toe is Nappes niet meer kreupel geweest, loopt ie niet stram en heeft ie een mega goede conditie. Zelf op de ijzers doet ie het waanzinnig goed. Dus voor mij geen Primeval gewoon omdat ik er totaal niet achter sta Knipoog

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:43

goeie vraag, Sunny heeft een schimmel in de hoef, waar we dus niet weten waar die vandaag komt, een hoefsmid heeft gezeg het te behandelen met citroenzuur en op ijzers te zetten met dubbele lippen!!
Zou graag weten hoe jullie hier tegenover staan!!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 13:20

Rocco heeft het ook 1x gehad. Omdat hij heel weinig (te weinig) voet had, dus was er geen ruimte voor de voorlip ofzo. Maar nu staat hij gewoon weer op ijzers met een enkele lip.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:42

Het beste is ijzers zonder lippen dan kan de voet het beste functioneren. Nog beter is geen ijzers maar dat is niet altijd mogelijk. Op http://www.hoofcare.nl staat alles over hoeven ijzers en beslag ga daar eens kijken.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 19:28

Mijn paard heeft het ook gehad.
HELAAS!!!

Bij de vorige eigenaresse trapte ze steeds de ijzers eronder weg en was het makkelijker om een achter ijzer naar voren te plaatsen.

Ze had 2 ontzettende verschillende voetjes en het brokkelde af aan alle kanten.

Kwam doordat de doorbloeding niet goed was doordat ijzers met 2 lippen de doorbloeding belemmeren en de hoef niet kan uitzetten.

Gelukkig is het nu bijna verholpen en heeft ze bijna 2 gelijke voetjes.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 19:50

mijn paard loopt sinds de zomer ook op een ijzer met 2 lippen.
Ze heeft al siliconen een balkijzer en dit gaat perfect

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 19:58

Hallo Novelle,

Heeft jouwn paard iets met haar benen??
Omdat normaal veel paarden met siliconen wat met de benen/hoeven hebben??

Ik heb een speciale hoefsmid.
Hij is gespecialiceerd in paarden met moeilijke hoeven/benen.
Als een ander het verkloot heeft zet hij het paard weer op de juiste stand.

Hij zegt dat er al van nature geen ijzer onder zit en dat een normaal ijzer al minder is voor de paarden voet.

Een ijzer met 2 lippen geeft de hoef geen ruimte om uit te kunnen zetten.
Een paarde hoef die zo groeit komt ook na een tijd veel stijler op de hoef te staan.
Is zeer slecht voor de GEWRICHTEN de eerste jaren heb je er geen last van maar na een aantal jaren krijg je fikse slijtage in de gewrichten.

Het is erg slecht voor de gewrichten van je paard!!

Zou er maar nog eens heel erg goed over nadenken.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:42

hoi corina,

Bij mijn paard is 2 jaar geleden hko vastgesteld ( niet dat ik daar in geloof). maar de dierenarts heeft toen siliconen voorgeschreven, de siliconen drukte ze er elke keer onderuit. toen heb ik met de smid overlegd om een blakijzer eronder te laten slaan.
Ik heb toen van smid gewisseld omdat de oude smid niet op tijd kwam opdagen,
nu met die andere smid heb ik overlegd en heeft hij mij uitgelegd wat de voordelen zijn van een ijzer met 2 lippen.
Hij zegt dan hij de hoeven iets stijler zet zodat de diepe buiger niet te strak staat over het straalbeentje, met 1 lipje werkt dat niet.


Mag ik vragen welke geweldige smid jij hebt dan?

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 13:13

De mijne heeft het ook, maar dat is omdat ie zn ijzers vaak afschopt. Er zijn aardi veel paarden bij ons op stal die dat hebben.

boemel

Berichten: 8385
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 14:48

Mijn paard heeft nu ook voor ijzers onder met zijlippen. Dit zijn geen achterijzers, maar speciale voorijzers. De reden dat ze deze ijzers kreeg is, omdat ze iedere keer heel slecht liep als ze beslagen was.

Ik heb haar een jaar geleden laten keuren op blote voeten, ze was toen 100% zuiver. Nadat ik haar ijzers onder heb laten slaan, vond ik haar echt niet fijn meer lopen. Steeds als de ijzers uit gingen groeien, werd ze weer beter en bij de nieuwe ijzers ging ze weer slechter lopen.
Op de volte op het harde, bleek ze ook op zowel links al rechts niet meer zuiver te lopen. Ik heb toen een andere hoefsmid genomen. Hij heeft haar dus ijzers met zij-lippen gegeven en een leertje ertussen omdat ze vaak op een harde ondergrond in de stapmolen loopt.
Linksom liep ze binnen 2 dagen weer zuiver en rechtsom met 6 weken. De benen zijn ook droger geworden. Dus mijn ervaring is wel goed.

Toevallig wordt ze morgen opnieuw beslagen, dus ik zal de hoefsmid eens vragen naar de voor- en nadelen van deze ijzers.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 15:44

mijn paard heeft van nature wat ondergeschoven versenen, waardoor er extra spanning op de achterpezen komen. Door de 2 lipjes voor, en door de manier van bekappen heeft de hoefsmid het nu zover gekregen dat de hoeven meer naar beneden zijn gaan groeien en minder naar voren. Hij heeft dus nu weer meer verzenen gekregen. Daarom hoeft hij minder snel beslagen te worden en krijgen zijn hoeven meer gelegenheid om door te groeien.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 15:52

exel heeft ze, dus da's simpel.
ik moets op een gegeven moment drie x per maand naar de hoefsmid en nu blijven ze ten minsten goed zitten.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:39

De ijzers blijven goed zitten als je achterijzers naar voren haalt.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar denkt er hier ook wel iemand aan het paard zelf???

Als het om een medische reden is (tijdelijk) kan ik me het wel voorstellen.

Maar om te zeggen anders trapt hij ze eronder weg .......vind ik heel erg jammer.

Je denkt dan aan jezelf en niet aan het paard!!!

Er zijn verschillende VOOR ijzers genoeg die anders zijn dan een normaal ijzer en die wel heel erg goed blijven zitten.

Dus waarom je paards benen laten verkloten?????

Als je ijzers er iedere keer eraf getrapt worden zou ik eens een andere smid opzoeken en goede springschoenen halen.

Mijn paard is zelfs voor heel ruim beslagen en nog trapt hij ze er niet vanaf!!

Ligt ook aan de manier van beslaan.

Het is even leuk dat je paard de ijzers er niet onder weg trapt maar het huilen komt wel als je paard na een aantal maanden niet meer RAD is !!

Maar gelukkig heeft ieder zijn mening.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 17:02

corina schreef:
De ijzers blijven goed zitten als je achterijzers naar voren haalt.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar denkt er hier ook wel iemand aan het paard zelf???
Als het om een medische reden is (tijdelijk) kan ik me het wel voorstellen.
Maar om te zeggen anders trapt hij ze eronder weg .......vind ik heel erg jammer.
Je denkt dan aan jezelf en niet aan het paard!!!
Er zijn verschillende VOOR ijzers genoeg die anders zijn dan een normaal ijzer en die wel heel erg goed blijven zitten.
Dus waarom je paards benen laten verkloten?????
Als je ijzers er iedere keer eraf getrapt worden zou ik eens een andere smid opzoeken en goede springschoenen halen.
Mijn paard is zelfs voor heel ruim beslagen en nog trapt hij ze er niet vanaf!!
Ligt ook aan de manier van beslaan.
Het is even leuk dat je paard de ijzers er niet onder weg trapt maar het huilen komt wel als je paard na een aantal maanden niet meer RAD is !!
Maar gelukkig heeft ieder zijn mening.


Volgens mij snap ik jou niet effen meer.

Je komt nu een beetje over van ik weet het allemaal beter, mij smid is de beste.

en dat je aan jezelf denkt das ook onzin, je doet het voor he paard, om hem weer goed te laten lopen.

Mijn paard heeft dus 2 lippen om een medische reden jah, mijn knollie loopt nu al vanaf de zomer op 2 lippen en is super ZUIVER.
weet niet wat jij onder een aantal maanden verstaat?

En ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag welke hoefsmid
jij nou hebt?

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 19:01

Nouvelle,

Als je hier boven ook leest zeg ik dat er helemaal niets mis is met een paard met ijzers dat 2 lippen heeft.
Als het vaak om een MEDISCHE reden gaat.

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat het wel heel erg makkelijk is om ijzers voor met 2 lippen te doen als het er alleen om gaat om de ijzers eronder weg te trappen.

Het is steeds heel erg vervelend als er steeds de smid bij moet komen om de ijzers er steeds weer onder te slaan.
En daar hoeft een ijzer met 2 lippen geen oplossing voor te zijn.

Nouvelle,voor jou geld het niet echt die 2 lippen methode.
Niet slecht bedoeld hoor, maar jij hebt ijzers met 2 lippen maar daar zitten ook siliconen onder.

De gemiddelde paard heeft er geen siliconen onder en dus vind ik dat wel heel anders.
Voor jouwn paard is dit echt een oplossing ,iets anders zou waarschijnlijk ook niet zo goed werken bij jouwn paard.

Maar voor andere mensen zonder medische aandoening zou ik persoonlijk toch een andere oplossing proberen te vinden.

En NEE ik weet het gelukkig niet allemaal beter,want dan was ik zelf wel smid geworden.

Wat betreft mijn hoefsmid,

Ik sta op een pension stal waar zijn vriendin haar paarden heeft staan.
Zij heeft paarden waarvan 1 olympische campioen is geweest.
Hij heet Jessy en komt dagelijks op stal en hij kijkt de paarden na en als het nodig is beslaat hij ze opnieuw en anders niet.
Ik hoef er eigenlijk zelf nooit om te vragen.
Hij beslaat grote stallen in duitsland en oostenrijk.

Hij is een ORTHOPEDISCHE HOEFSMID. Haha!

ardnas
Berichten: 30
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 11:16

Je wilt dus eigenlijk andere ijzers omdat je denkt dat het beter is voor je paard zijn voeten. Misschien moet je eens op de site van hoefsmid Joke Nibbelink kijken (http://www.home.zonnet.nl/joke_nibbelink/), zij bekapt en beslaat volgens de Natural Balance methode.
Dit is een (in Europa) nieuwe manier die uitgaat van een op zo'n natuurlijk mogelijke wijze je paard op z'n voeten neerzetten. Dit is afgeleid van onderzoeken, in Amerika, naar wilde paarden. Ze hebben daar oa. onderzocht hoe wilde paarden hun voeten slijten, waar de drukpunten (onder de hoeven) zitten, waar het balanspunt ligt etc...

Joke is overigens niet de enige hoefsmid die op deze manier bekapt/beslaat, maar wel de enige die de opleiding echt in Amerika heeft gevolgd en toegepast! De overige hoefsmeden die op deze wijze bekappen/beslaan hebben wel een cursus MOETEN volgen hier in Nl.

Ik heb mijn paard een aantal weken geleden via deze manier laten bekappen+beslaan en ze loopt er toch veel soepeler op. Ben er erg tevreden over. Je kan trouwens ook hier op bokt (via zoekopdracht) andere meningen over Natural Balance opvragen. Is al wel het e.e.a. over gezegd. Bij zoiets nieuws heb je natuurlijk altijd voor- en tegenstanders. Ik ben iig een voorstander!

Succes met je beslissing.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 11:39

Nee,
ik wil dus juist mijn paard niet op voorijzers met zijlippen,
hij hoeft er ook helemaal niet op, mijn paard heeft goede voeten.

Ik vind alleen dat je het steeds meer ziet, ik vroeg me af of mensen wel nadenken over de mogelijke gevolgen die zulke ijzers kunnen hebben of dat ik er met mijn gedachtengang helemaal naast zit.
Mijn mening is dat bij langer gebruik de doorbloeding van de voet enorm verminderd door dat de hoef niet kan uitzetten bij elke stap.
Het lijkt dus een oplossing maar op langere termijn ben je verder dan terug bij af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 12:42

Het maakt best veel uit waar de zijlippen geplaatst worden, zeker waar het het mechanisme van de hoef betreft. Voorop in het midden is die het minst en hoe verder je naar achter gaat hoe meer de hoef uitzet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 13:00

Mijn ouders hebben een Fries tijdelijk op dit beslag staan, die heeft dus ook achterijzers die zijn omgesmeed tot voorijzers, hierdoor zitten de lippen vrij ver naar voor.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 17:27

ardnas schreef:
Je wilt dus eigenlijk andere ijzers omdat je denkt dat het beter is voor je paard zijn voeten. Misschien moet je eens op de site van hoefsmid Joke Nibbelink kijken (http://www.home.zonnet.nl/joke_nibbelink/), zij bekapt en beslaat volgens de Natural Balance methode.
Dit is een (in Europa) nieuwe manier die uitgaat van een op zo'n natuurlijk mogelijke wijze je paard op z'n voeten neerzetten. Dit is afgeleid van onderzoeken, in Amerika, naar wilde paarden. Ze hebben daar oa. onderzocht hoe wilde paarden hun voeten slijten, waar de drukpunten (onder de hoeven) zitten, waar het balanspunt ligt etc...

Joke is overigens niet de enige hoefsmid die op deze manier bekapt/beslaat, maar wel de enige die de opleiding echt in Amerika heeft gevolgd en toegepast! De overige hoefsmeden die op deze wijze bekappen/beslaan hebben wel een cursus MOETEN volgen hier in Nl.

Ik heb mijn paard een aantal weken geleden via deze manier laten bekappen+beslaan en ze loopt er toch veel soepeler op. Ben er erg tevreden over. Je kan trouwens ook hier op bokt (via zoekopdracht) andere meningen over Natural Balance opvragen. Is al wel het e.e.a. over gezegd. Bij zoiets nieuws heb je natuurlijk altijd voor- en tegenstanders. Ik ben iig een voorstander!

Succes met je beslissing.


ja die ken ik ook. dat ziet er heel raar uit, maar het scheind super te werken.