Peesblessure bij fitte bejaarde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NibbitLotus

Berichten: 1661
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Peesblessure bij fitte bejaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 00:15

Hallo bokkers,

Ik merk dat ik het toch even van mij af wil schrijven en op zoek ben naar ervaringen van anderen, vandaar dit topic.

Enige tijd geleden plaatste ik nog een topic over onze fitte bejaarde man van 28. Helaas heeft meneer zichzelf twee weken terug in de nesten gewerkt en staat hij met een vrij serieuze blessure aan zijn oppervlakkige buigpees. Vanwege het vocht hebben ze vandaag pas kunnen scannen en de pees is bijna door…
Advies is om het nog zes weken aan te kijken. Rijden wordt hem sowieso niet meer en de vraag is nu of het zodanig gaat herstellen dat hij nog lekker kan genieten op het land. We willen hem uiteraard nog lang niet kwijt. Maar de realiteit is ook, dat als hij niet meer mee kan met de groep (ja tot twee weken terug rende hij de jonkies er gewoon nog uit) kreupel blijft, dat we eerlijk moeten zijn en zonodig een knoop door moeten hakken…

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met peesblessures op latere leeftijd.
Hij loopt momenteel eigenlijk heel erg goed op de rechte stukken. Vandaar dat we de ernst van de blessure ook niet helemaal aan zagen komen. Voor nu is hij vrolijk, geniet vooral erg van alle extra aandacht maar hij staat wel apart en kan zijn energie niet kwijt. Hij durft wel weer aardig wat, hij rolt ook gewoon maar dit brengt ook een groot risico met zich mee dat de pees helemaal gaat doorscheuren.

Op zijn leeftijd willen we hem niet meer op stal rust zetten. Hij heeft een eigen stuk land op dit moment en staat niet bij zijn dames omdat die hem ongetwijfeld uit gaan dagen.

Wellicht zijn er nog mensen met tips.
Ervaringen zijn ook erg welkom.

Duimen jullie mee voor onze ouwe pechvogel?

Afbeelding

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Peesblessure bij fitte bejaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 07:59

Hier een toen 14 jarige gehad met de zelfde blessure. Pees was voor 80% volledig door. Dit is natuurlijk wel een paard wat een stuk jonger was.

Wij hebben haar toen in de kudde van +/- 27 paarden laten lopen in overleg met de dierenarts. Apart van de rest zou haar meer onrust hebben gebracht. Zij wist heel duidelijk haar grenzen, als ze de rest gek deed dan deed zij niet mee.

Iedere dag gekoeld en 1x daags 10 minuten stappen.

Wonder boven wonder, is de pees hersteld en kan ze weer vanalles. Rijden etc. Natuurlijk wel met wat kleine beperkingen omdat het terug gegroeide natuurlijk littekenweefsel is.

Jadero
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-09-23

Re: Peesblessure bij fitte bejaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 08:16

Is laseren geen optie ter ondersteuning van het herstel?

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 08:22

Niet zo oud als jouw Nibbit, maar mijn Syb heeft met 22 en 23 een serieuze blessure aan meniscus band gehad (ene keer links, andere keer rechts). Daar zijn we wel volle bak in gegaan met herstel. IRAP, inspuiten, laser, koelen en een heel streng opbouw regime. Ze is beide keren weer terug op niveau gekomen.
Dus het was de moeite wel waard. Dierenarts was wel erg verbaasd, beide keren liep ze na 6 weken weer zuiver en mochten we dus (rustig!) gaan opbouwen.
Ze heeft overigens in die tijd nooit stalrust gehad, wel op een kleiner stukje wei etc.

Heel veel sterkte voor jouw mooie lieve Nibbit, hopelijk gaat hij je versteld doen staan over 6 weken *\o/*
Is er behalve rust nu iets aan behandeling gestart?

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 08:34

Die van mij is iets jonger en de pees was niet bijna helemaal door, maar wij hebben hele goede ervaringen met lasertherapie. We hebben 2 weken bijna dagelijks gelaserd en daarna nog een aantal weken 1 keer per week. Daarna was de pees weer zo goed als volledig hersteld. In deze periode ging ze gewoon de wei op.

Succes, hopelijk hersteld hij snel!

JeaDH

Berichten: 2164
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 08:52

Mijn pony kreeg op haar 18e een fikse peesblessure, er zat een groot gat in haar pees. Op de kliniek gaven ze aan dat het genezings proces bij een ouder pony wel lastiger was. Ik heb haar vervolgens eerst een maand op de wei gezet. Daarna ben ik dagelijks gaan stappen op het harde. Ik begon met 10 minuten en heb opgebouwd naar een half uur. Tevens heb ik haar dit supplement gevoerd
https://www.paardensupplementen.nl/pask ... rotec.html . Na drie maanden terug naar de kliniek voor controle, daar waren ze verbaasd over hoe goed de pees genezen was en mochten we gaan opbouwen. Esprit is nu 21 en heeft nog geen peesprobleem weer gehad.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Peesblessure bij fitte bejaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:18

Ja ervaring met ernstige peesblessure achter bij een oudere Fries, twee DA's zeiden eigenlijk inslapen (ook vanwege de leeftijd) maar paard is er van hersteld met een jaar apart staan, rust, stappen, koelen, ascal als bloedverdunner voor de doorbloeding. Het kostte voornamelijk heel veel tijd en daarna was het dier iets minder belastbaar maar nog wel geschikt voor recreatieve bosritjes zonder galop.

NibbitLotus

Berichten: 1661
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: Peesblessure bij fitte bejaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 09:35

Bedankt voor de reacties allemaal, fijn om te lezen dat jullie succes verhalen hebben.

Ik begrijp dat Nib uniek is in z’n soort qua leeftijd. Nib kent z’n grenzen niet goed en wij vermoeden ook dat dat zijn blessure veroorzaakt heeft. Hij is in z’n koppie nog zo jong en fris, vandaar dat dit ook zo’n vervelend einde zou zijn.

Op dit moment is er geen behandeling, het enige is dat ie apart staat en z’n been gekoeld wordt. We smeren z’n been ook dagelijks in met traumeel.
Laseren had volgens de DA geen zin maar als ik jullie ervaringen zo lees ga ik denk ik toch eens iemand benaderen die dit doet.
Rijden hoeft echt niet meer, maar hij is tot aan deze blessure zo fit geweest dat we hem zo graag nog een écht pensioen willen geven. We kunnen die pretbek gewoon nog niet missen.

Wat wij zo bijzonder vinden overigens is dat hij zo goed loopt. Hij belast hem goed en loopt eerder onregelmatig dan kreupel. Past dat bij deze blessure? Iemand een idee?

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Peesblessure bij fitte bejaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:38

Ja, omdat pezen weinig doorbloed zijn doet een peesblessure weinig pijn en juist daarom lopen ze er doorheen en maken ze de boel erger. Het is daarnaast afhankelijk van welke pees er geblesseerd is.

Nu in de acute fase is het belangrijk om het paard voor zichzelf te beschermen daar tegen, dus rust en zorgen dat hij niet te gek kan doen. Koelen om de ontsteking te minderen etc. Daarna is het belangrijk dat beweging gedoseerd opgebouwd wordt zodat het bindweefsel wat de pees opvult goed elastisch terug kan groeien.

Laseren heb ik zelf geen ervaring mee maar wel goed dingen over gehoord dus is denk ik wel de moeite van het uitzoeken waard.

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Peesblessure bij fitte bejaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 11:32

Ik zou zeker overleggen of laser voor hem een optie zou zijn.

Wat betreft dat hij goed loopt, alleen maar fijn toch. Hooguit moeilijker dat hij zich kalm houdt.
Bij mijn merrie hebben we destijds echt moeten zoeken. Als ik op het andere been ging lichtrijden dan voelde het niet slecht. Als ik dan ging lichtrijden op het andere been voelde het alleen maar alsof ze een slag in het wiel had, nog steeds gewoon oortjes erop en graag willen lopen.

NibbitLotus

Berichten: 1661
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Onnen

Re: Peesblessure bij fitte bejaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 15:34

Dank voor je uitleg Elisa, klinkt logisch dan!
Voor nu staat ie op z’n eigen stukje, zolang hij z’n dames kan zien blijft ie rustig. Dit houden we sowieso aan tot aan de nieuwe echo.
Dinsdag bel ik even met een behandelaar die kan laseren om advies te vragen.

@ Sanet: Toen we het ontdekten twee weken geleden liep hij echt stok en stok kreupel. Hij wilde zijn been toen ook absoluut niet belasten en stond op drie benen. Wat dat betreft is het wel heel positief dat hij er nu zo bij staat maar het risico op door scheuren blijft groot.
Hopelijk kan hij zich rustig houden komende tijd.