Luizen, liever niet wassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:33

Aan de eerste besmetting? Nieuw paard met luizen in de groep, contact met paard met luizen.

Dat kan gebeuren, maar elk jaar lijkt me heel straf.

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:02

tengeltje11 schreef:
*knip*

Luizen kunnen niet springen of vliegen, de kans dat een vogel een luis krijgt van een paard is enorm klein. Dat die luis dan nog uit de lucht valt, op je paard?
Sorry, de kans dat je de loterij wint is groter dan de kans dat je paard zo luizen krijgt.

Een luis is diergebonden, overleeft zonder paard geen 2 dagen, dus enkel met direct contact met een paard met luizen of bv winterhaar can een besmet paard waar toevallig een luis is zit, maar daar stoppen de kansen tot het krijgen van luizen.

Dus als je paard winter na winter luizen krijgt, is de kans 99% dat je ze nooit helemaal kwijt was en 1% dat je ze jaar na jaar vangt van een vreemd paard.

(Want als je wandelt met een ander paard erbij, moeten ze al tegen elkaar aangelopen zijn om luizen door te geven)


Je hebt gelijk, de luizen komen niet letterlijk "uit de lucht vallen", maar vogels wel en daarop is mijn reactie gebaseerd, maar ik denk dat je dat ook wel begreep ;) De kans dat jouw paard luizen krijgt is gelukkig klein zolang de weerstand goed is, maar dat het via vogels verspreid is realistisch. Ik ben benieuwd op wat jouw schattingen van percentages gebaseerd zijn?

Google anders even op de verspreiding van luizen bij paarden. Hieronder alvast twee interessante pagina's.

Kippen zijn ook gastheer voor bloedluizen die op paarden voorkomen. Daarnaast kunnen vogels actief neten verspreiden (denk aan nesten bouwen van bv paardenhaar, "plukkende" vogels op verschillende paarden etc). De luizen zelf overleven buiten een paard niet lang, maar de eitjes/neten wel degelijk. Anders was dekens wassen, stal leeghalen en ontsmetten ed. ook niet nodig. Dus een tweedehands ongewassen dekje kopen en gebruiken, die rondzwervende borstel die iedereen gebruikt op stal, jouw vieze jas nadat je op een andere stal bent geweest, kunnen gewoon neten meenemen waarmee je je paard kan besmetten. Daarvoor is geen direct contact tussen paarden nodig.

https://askfinecto.com/bloedluizen-bij- ... loedluizen!
https://www.dierapotheker.nl/dierentips ... -het-paard

germie

Berichten: 25952
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 18:56

Precies. Dus door pech kun je het krijgen. Het is gelukkig ook niet elk jaar, maar de laatste paar jaar is het raak. Overigens loopt er een oude kip die niet meer legt tussen de paarden zodat de kip niet meer eenzaam is.
Verder lopen er ganzen bij de paarden, reetjes, en je weet niet wat er af en toe nog meer langskomt. Vogels zitten nu op de paarden om de haren mee te nemen voor hun nestjes, dus alles wat het wel kan overbrengen.
Hier worden dekens, dekjes, stallen e.d. wel ontsmet. Dus echt gewoon pech.

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Luizen, liever niet wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:10

Hier ooit ook luizen gehad op stal, heb toen Spotinor gebruikt, moest maar een weinig in de manen (en misschien ook op de staartwortel, dat weet ik niet meer zeker). Moest zeker niet helemaal gewassen worden, en hielp goed. Ervoor hadden we Sanarcuran gebruikt, en wel gewassen, en dat leek weinig of niet te helpen. Alleen was er één paard dat preventief behandeld werd en juist last bleek te hebben van Spotinor, dus inderdaad beter niet preventief doen.