mijn verzorgpony heeft LUIZEN. HELP!!!!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

mijn verzorgpony heeft LUIZEN. HELP!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 20:36

Ik heb buiten mijn eigen pony, ook een verzorgpony genaamd Omar, nu heb ik net een telefoontje gekregen van zijn eigenaresse, dat hij onder de luizen zit, hij staat met nog een pony in een stal, en mijn eigen pony met nog een paar paarden staan er ook, wat kun je er aan doen? en is het erg besmettelijk? ik heb nog nooit iets met luizen gehad, dus weet niet goed wat het beste is, en misschien een stomme vraag Verward maar kan je het als mens van een pony overnemen Verward want ik heb hem vandaag nog geknuffeld Lovers en om zijn nek gehangen. wie heeft er ervaring met LUIZEN? en kunnen al de paarden en pony`s het krijgen?
GRAAG REACTIE`S

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 20:51

hoi,
Mijn pony heeft ook wel eens luizen gehad.
Als mens kan je het niet over krijgen, andere pony´s wel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:51

Het is besmettelijk voor andere paarden en mensen kunnen ze overbrengen.
Het beste kun je wassen met sebacil, dit is echter ontzettend giftig!
Gebruik dus aparte emmers en borstels en gebruik handschoenen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:01

NOg een toevoeging als je gaat wassen: maak hem zeiknat met dat mengsel van water en dat spul en maak hem niet droog, want dan heeft het nog geen zin!! (heel erg logisch, maar je zult het maar net verkeerd doen)
Sterkte met de lucht als je hem gaat wassen, want dat stinkt!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:21

En ook echt ALLE paarden wassen en ook de shabrakjes, borsteld e.d. Het beste is je spullen een nachtje in een emmer met sebacil leggen en de dag erna, als ze een nachtje geweekt hebben, je shabrakjes en dekens wassen. Ook de stallen helemaal leeghalen en licht besproeien, of met een ander middel ontsmetten, als er namelijk nog ergens een paar zitten blijf je bezig. Ik vindt trouwens dat stinken wel meevallen hoor... Maar je hebt dus even wat te doen...

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 21:48

jah nu met de winter heb je extra veel risico op luis, vooral als je paard de hele dag met een deken op staat. onder deze deken is het namelijk erg aantrekkelijk voor de luizen, en zullen daar nog wel even blijven.

voorkomen is beter dan genezen zeg ik altijd maar, maar daar is het nu telaat voor, voor jou. hoe je het kunt voorkomen, dat weet ik niet zo 1-2-3 uit mn hoofd, maar hygiëne staat toch wel voorop. ja je kan het natuurlijk ook overdrijven natuurlijk, maar als het een beetje schoon blijft, en onaangenaam voor de lizen, is er denk ik niks aan de hand.

groeten jeffrey

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 22:20

De dierenarts heeft ook spul tegen luizen....Mijn paard heeft ooit luizen gehad en toen heb ik een spulletje gekregen wat ik over de rug moest verdelen... na 8 weken herhalen, en klaar!! Geen luizen meer!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 22:34

Niks niet wassen met dit koude weer.

Gebruik luizen poeder voor vee!

Ik heb zelf 2x te maken gehad met luis en heb ze toen behandelt met SWITCH POUR ON .
Echt je ziet ze zowat dood van je paard vallen. Het is alleen erg duur. Vraag bij je DA of kijk eens in de Divoza gids die heeft het ook wel.
daarnaast heeft de Paardendrogist ook middelen tegen luis.

Probeer eerst een smeersel o.i.d te vinden voor je gaat wassen. was dan wel even je dekjes, dekens en poets gerij.

enne geen paniek hoor het gaat wel weer over Haha!

PS switch is ook nog erg effectief tegen vliegen in de zomer en je hebt maar een klein beetje nodig. Smeer het over de manenkam, rug en staart.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:02

ik zou ook niet wassen.
Ik heb mijn pony een maand geleden ook gewassen voor schimmel.
Die is dus hartstikke verkouden geworden en heeft daarvoor 2 weken antibiotica gehad

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 17:57

je kan bij de dierenarts ook vast wel spul halen wat je in een spuitbus kan doen dat is een stuk makelijker. het is wel heel belangrijk dat je ook je borstels enz inspuit

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:54

Sjuimpje schreef:
Het is besmettelijk voor andere paarden en mensen kunnen ze overbrengen.
Het beste kun je wassen met sebacil, dit is echter ontzettend giftig!
Gebruik dus aparte emmers en borstels en gebruik handschoenen.


Bij ons op stal heeft ook een paardje luis gehad, de dierenarts vertelde dat het niet echt noodzakelijk was om allee paarden te behandelen.
Omdat er altijd wel wat luis op stal is en hoofdzakelijk paarden het krijgen met een zwakke weerstand.