advies gevraagd: dik voorbeentje, rijden of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

advies gevraagd: dik voorbeentje, rijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 09:46

Mijn paardje in zolang ik haar heb bijna blessurevrij gebleven op een verstapping na. Op maandag heb ik zoals normaal een uur lang priveles gehad van mijn instructeur van buitenaf en vrij intensief gereden. Gister zag ik dat het linker voorbeen van mijn schimmeltje dik was Verward . En dan niet alleen bij de kogel maar voornamelijk erboven waar de pezen lopen. In die 3 jaar dat ik mijn paardje heb, heeft ze dit nog nooit gehad. Ze heeft normaal gesproken altijd mooie droge beentjes.

Heb de instructricevan de manege erbij geroepen en om advies gevraagd. Zij gaf aan dat als mijn merrie niet kreupel liep ik gewoon kon gaan rijden maar dan wel licht werk met haar moest gaan doen. De merrie liep dus niet kreupel en ik heb dus gereden. Niets bijzonders, lang en laag, voornamelijk rechtdoor en weinig voltes. Meer durfde ik eigenlijk niet. Weet dat dit mutserig klinkt, maar ben toch voorzichtig met dit soort dingen.

Na het rijden heb ik het beentje goed afgespoten en er nog wat coolinggel opgedaan. Het beentje was op dat moment bijna weer helemaal dun. Toen ik het beetje 's avonds (3 uur na het rijden) controleerde was het al weer dik. Ik zit nu toch heel erg te twijfelen of rijden wel zo verstandig is. Denk zelf dat haar pezen door de zware les een beetje overbelast zijn. Maar ik wil niet het risico lopen dat ik door te rijden onherstelbare schade aanricht.

Wat zouden jullie doen? Verward

boemel

Berichten: 8384
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:41

Controleer eens of er niet een heel klein wondje op het been aanwezig is, dat kan nml. een flinke zwelling veroorzaken.
Mijn dierenarts adviseerd bij zoiets om wel te rijden, maar dan stapwerk, liefst op de verharde weg. Echt rijden lijkt me niet zo verstandig.

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 11:02

Lucky you! Knipoog
Niet omdat je paard geblesseerd is maar het paard van een vriendin van mij heeft dat nu ook. Ze rijd hem wel maar alleen in stap om hem in beweging te houden, stil staan met een opgezwollen been is slecht omdat het dan alleen maar nog dikker word. Als je regelmatig met hem stapt (je kunt er gewoon op zitten hoor) is dat alleen maar goed voor hem! Draven kan ook, maar alleen als hij dan soepel loopt! Geen voltes, zo veel mogelijk lange rechte stukken, suc6 ermee!

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 12:15

Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe. Een wondje heb ik niet kunnen vinden. Ze liep gisteren onder het rijden eigelijk zoals normaal. Niet stijf, niet gevoelig, kortom gewoon goed. Moest me echt inhouden om niet gewoon het normale trainingsschema af te werken. Heb zoals gezegd goed afgespoten en het beentje ook goed ingemasseerd met die coolinggel. Vind pezen altijd een riskant gebied. Voor je het weet zit er misschien ergens een klein scheurtje ofzo en gaat de pees op den duur aan gort omdat je er mee door blijft rijden. hmmmmmmm blijft lastig en ik blijf dus twijfelen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 12:36

Keesje schreef:
Lucky you! Knipoog
Niet omdat je paard geblesseerd is maar het paard van een vriendin van mij heeft dat nu ook. Ze rijd hem wel maar alleen in stap om hem in beweging te houden, stil staan met een opgezwollen been is slecht omdat het dan alleen maar nog dikker word. Als je regelmatig met hem stapt (je kunt er gewoon op zitten hoor) is dat alleen maar goed voor hem! Draven kan ook, maar alleen als hij dan soepel loopt! Geen voltes, zo veel mogelijk lange rechte stukken, suc6 ermee!



Dit advies heeft mijn DA mij zojuist ook gegeven. (Imker heeft 3 wonden op zijn been, bij de knie) Ik mag nu de zwelling nog wel aanwezig is, maar wel veel minder, veel met hem stappen, het liefst over de weg (harde bodem). De DA zei ook dat het geen probleem is als ik er op ga zitten. Dat vond ik wel een beetje vreemd, maar oké, ik ga er wel op…

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 14:20

je moet veel met hem stappen gaan, want anders kan het vocht niet weg komen en word het alleen maar dikker. veel afspuiten is ook heel goed.
er was een paard bij ons in de manege die had ook zo iets, en toen heeft de dierenarts het paard een bandage om gedaan met een koude doek er tussen die nat is met koud water en dan elke keer als je er bent wat water er in gieten om het been koud te houden. dan heeft het been geen kans om dik te worden en hij blijft langer koud.
ik weet niet wat de rest er van vind maar dat paard loopt nu weer helemaal goed.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 14:43

Als je paard niet kreupel is, stap hem dan af op een harde ondergrond. Na het geven van beweging coolinggel of afspuiten, en dat indien mogelijk nog 1 of 2 keer op een dag. Cole's liniment werkt ook prettig bij peesproblemen. Als je je paard boxrust geeft wordt hij alleen maar stijver, dat werkt dus niet. Gewoon lichte beweging totdat de zwelling weer over is (rechte lijnen, over harde vlakke bodem).

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 13:35

Er was gister een dierenarts op stal voor een paard met koliek en heb hem ook maar naar Montreux laten kijken. Ben me rotgeschrokken!!!!

Er is dus duidelijk wat mis met alle 3 haar pezen. Of er sprake is van beschadiging of overbelasting is niet te zien. Daar kom je alleen achter door een peesscan. Maar daar vind ik het dus te vroeg voor. Hij gaf aan dat bij een lichte blessure een paard minimaal 2 weken op het harde moet stappen. Nu er iets mis is met 3 pezen gaf hij aan dat het in Montys geval langer zou kunnen duren. Overigens loopt ze niet kreupel, misschien iets korter met het beentje maar niet noemenswaardig.

Ze heeft een injectie gehad, moet 2 maal per dag Quadrasil (pasta die in haar mond gepoten moet worden) en 2 keer per dag na het stappen 15 minuten koelen door het been af te spuiten en dan dolobenegel erop.

Ben ik dus mooi klaar mee. Heb haar net wedstrijdklaar en mijn startkaart aangevraagd. grrrrrrrrrrrrr. Ook net nu ik 2 weken vrij ben en lekker kon gaan rijden enzo. Maar ja ik heb nu dus alle tijd om haar blessure te behandelen en veel te stappen.

Dat stappen wordt overigens een ramp. Gister liep ze naast me te drammen, te piafferen etc, niet te houden en op een gegeven moment steigerde ze zelfs naar me en kon ik maar net haar hoeven ontwijken. Had wel apart geweest zo'n hoefafdruk op mijn hoofd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 13:38

rust roest. dus liever beweging geven, en als het kan stappen op het harde. en neem maar een halstertrouw met kinkettinkje. Ze moet gewoon haar gemak houden, omwille van haar zelf en ook van jou.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 08:47

Het gaat de goede kant op denk ik (twijfel, twijfel) Gister haalde ik haar uit stal en toen was het beentje al veel minder opgezet. Het meeste vocht is weg en al wat er zit is gezakt tot net boven de kogel.

Ben gister overdag in eerste instantie gaan stappen op het erf. Verder weinig mensen op stal en ik ga echt niet alleen met haar in the middle of nowhere lopen. Ze was weer eens aardig fris en heeft zo hier en daar een steigerpoging gedaan.

's avonds ben ik samen met de instructrice van stal buiten gaan stappen. Haar paard is namelijk ook niet in orde en ben al vaker met haar meegelopen voor de gezelligheid en veiligheid. Een lange geasfalteerde en redelijk verlichte weg af. Ze stelde voor om de paarden apart van elkaar te stappen. Haar paard reageert namelijk heel heftig als een ander paard schrikt. En mijn schimmeltje is een aardig bloedtypetje dat echt met 4 benen de lucht inspringt als het moet. We besloten om de kat niet op het spek te binden en hebben eerst mijn paard gestapt. Hoofdstel in en allebei aan weerskanten een hengstenketting. Wij naar buiten en maar afwachten tot ze uit haar stekker zou gaan.

NOT! Ze liep dus gewoon heel ontspannen mee, beetje om zich heen kijkend en op haar bitje kauwend. Geen stap verkeerd gezet! TSSSSSSK Ik denk dat ik haar maar gewoon in het donker blijf stappen Haha!

Rubin

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:20

Hallo, dit verhaal komt bekent bij mij voor. Ik haalde mijn paard 4 weken geleden met een dik aangelopen onderbeen van stal. Ik had 2 dagen daarvoor priveles gehad en ik had hem dag voor het dikke been losgelaten in de bak. Duidelijke overbeslaste pees of beschadigde pees. Die van mij loopt ook niet kreupel (dus een lichte peesblessure), maar heeft wel een dik been. Ik heb 4 weken nu met hem aan de hand op harde bodem gestapt en ben vanaf gisteren weer onder de man aan het stappen buiten op de weg (zo'n 20 minuten). Al het vocht is uit het been, er is nu alleen nog een verharde bobbel, dat duurt nog een tijdje voordat een beetje weggetrokken is. Ik heb er wel in het begin een dierenarts bijgehad, maar geen scan laten maken. Ik ben vanplan als het been weer normaal in vorm terug is een scan te maken. Ik gebruik dus geen medicijnen. Heeft het effext gehad voor die van jou? Ik baalde als en stekker ik zou net M1 gaan starten net zo als jou.... (heel toevallig in het zelfde scheutje)

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 18:37

Gelukkig gaat het met Montreux de goede kant op. Beentje was na 2 dagen zo goed als droog. Heb voor de zekerheid de veearts nog eens gebeld. Hij heeft zijn diagnose inmiddels bijgesteld. Omdat het been nu zo snel geslonken is denkt hij dat het allemaal wel meevalt. Moet nu de medicijnen opmaken. Dan kijken of ze na 2 dagen nog steeds een droog been heeft. Zo ja dan mag ik er weer op. Langzaam opbouwen, 20 minuten rijden, veel stappen, klein beetje draven. Als been droog blijft verder opbouwen en als het been toch dik wordt moet ik hem meteen bellen.

Ben zelf nu optimistisch. Haar benen zien er perfect uit!