ervaringen met hoefschoenen gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

ervaringen met hoefschoenen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 00:58

ik heb een fjord en haar hoeven zijn te droog. ze houden te weinig vocht vast ookal staat ze het hele jaar elke dag in de wei. het gaat nu na een jaar smeren met rainmaker van de paardendrogist al stukken beter. de voor hoeven zien er goed uit. de achterhoeven echter weer minder. de smidt heeft laatst ook wel erg lomp de ijzres er onderuit gehaald en daar door kwamen stukken mee. ben nu ook veranderd van smidt. omdat er met de winter minder mee gereden wordt. dwz veel stappen en we staan in het bos dus hoeven niet over de weg, hebben we besloten om te kijken hoe ze het doet zonder achter ijzers.( om haar hoeven eff rust te geven van al dat nagelen) ze loopt er goed op en gelukkig ook niet gevoelig maar ik ben toch bang voor slijten. ze zijn nl erg kort.
nu heb ik vanalles gelezen over hoefschoenen. heb ook hoefschoenen zien staan bij divoza "easy boots". wie heeft hier ervaring mee en bevallen ze wel. zit er aan te denken om ze met name onder het rijden aan te doen als bescherming.
kortom help. ik heb nl liever ( en de smidt ook) eerst een goede hoefschoen er onder voordat ik weer aan ijzers begin.ze moeten echt even tot rust komen.

al vast bedankt
groetjes mejet

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 01:25

geef je haar wel elke dag een waterbad voor de hoeven?
Dat is namelijk erg belangrijk voor een goede 'waterhuishouding' in de hoeven. Ken je de strasser-methode van het bekappen op zo'n manier dat je paard voor altijd blootvoets kan lopen?

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 01:36

ja dat ken ik de strasser methode. op die manier willen we inderdaad ook proberen, maar ook daar staat voor alleen als een paard sterk genoeg hoeven heeft. dat moet nu blijken dus.. over 3 weken komt de nioeuwe smidt weer. ( afwachten dus..maar wil ondertussen info verzamelen)
wbt de waterhuishouding. nu heb ik geen probleem met al die modder. wat ik smeer van de paardendrogist "rainmaker"dit is een goedje wat puur natuur is en de hoef niet afsluit en ook vocht aantrekt en vast houdt.
in de droge periodes dan maak ik een sop bad om de waterbak heen maar alleen dat is niet genoeg. rainmakr heeft al wel een heel verschil uitgemaakt. de hoeven zien er echt goed uit maar door actie van de smidt om de er onder uit te jassen zonder de nagels terug te slaan was/is dus nu het probleem.

dank voor je recatie
groetjes mejet

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 02:21

Dat is inderdaad erg jammer.
Maar als het goed is worden de hoeven ook vanzelf sterker wanneer je gaat strassertrimmen. Er stroomt namelijk veel meer bloed door de hoef, waardoor alles beter gaat groeien. Ik geloof dat de easy-boots niet zo heel goed zijn. Ik heb ooit ergens een ander merk zien staan, maar weet er zelf niet zoveel vanaf. Er is een hoef'smid' die ze op maat maakt voor je paard voor hetzelfde bedrag als de easyboots. Hij heet Smit, maar ik heb er geen site van, helaas.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:14

Easy boots zijn top! Ik rijd mijn Fjord ook met die schoenen en het gaat echt perfect! Ik heb er in 7 maanden meer als 2000 km op gereden en ze zien er nog perfect uit. Ook kan ze ze nu nog makkelijk een seizoen onder. Ik ben er heel tevreden mee, ik weet dat er in februari een stuk over schoenen in de Vrijruiter komt (van de nvvr) Ik denk dat als je hier onder de zoekknop easyboot of hoefschoen intypt je veel informatie tegen komt.
Succes!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:25

Zoek maar even met de zoekfunktie, er zijn hier een paar meiden die ze hebben. Zij hebben ze wel van www.smit-rijssen.nl Deze lijken me trouwens het beste omdat ze echt op maat gemaakt worden.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:55

Heb je al PEDICURE HOEFCREME geprobeert??

Is echt SUPPERR!!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 21:02

dank je wel voor alle reacties.
ja pedicure hoefcreme ook al geprobeerd.
dus de hele stalaphoteek is er al overheen geweest Lachen
voer dus nu al een jaar biotine plus van paardendrogist en rainmaker. dit laaste is ook een soort olie achtig iets maar wat er intrekt en niet de hoef afsluit en wel water aantrekt. dat lijkt ook echt goed te werken nu. daarmee zijn de voorhoeven nu ook goed opgeknapt. ( die waren nu voorheen het slechtst.) ben nu dus eigelijk op zoek naar ervaringen met die easy boots.
die van smidt rijssen klen ik en een nadeel daarvan is dat ze netjes op maat gemaakt worden dat ze na een paar maanden niet meer passen. de hoefjes van mijn fjord moeten nl breder worden ( te veel van de zijkanten mee gegaan bij het afhalen van het hoefijzer) dus worden ze ook geremd in de groei bij een perfect passende schoenen.
maar ik zoek en informeer vrolijk verder. ik hou jullie wel op de hoogte.

groetjes mejet

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 11:58

Ik gebruik Old Mac's Hoofboots. Werken perfect. Doe een een search hier op Bokt onder die naam of bij google.
Als je meer wilt weten PB dan maar.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 02:13

tot nu toe doet ze het gelukkig heel goed zonder achter ijzers. ik rij ook niet zo veel maar ze loopt wel de hele dag buiten en dan wil madam ook nog wel eens crossen in de wei Lachen.
het gaat in iedergeval boven verwachtingen. het slijt niet te veel af en ze loopt er niet gevoelig op dus misschien heb ik de schoenen niet eens nodig maar ik hou me nog steeds aanbevolen voor suggesties en ervaringen. 6 jan komt de nieuwe smidt. ik ben erg benieuwd wat die zal zeggen en adviseren. apnnend. ik hou jullie op de hoogte.
wat betreft voor de maat van de easy boots... die passen mijn fjiord nog niet de hoeven zijn echt te smal in verhouding tot de lengte door lompe vorige smidt. dus nog ef geduld.. of kan je ook de easy boots op maat maken of maakt het niet zo veel uit?

groetjes jet