zenuwsnede: Oplossing of uitstel van executie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

zenuwsnede: Oplossing of uitstel van executie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 17:18

Ik hoor in mijn omgeving nog wel eens dingen over zenuwsnede's bij o.a. HKO paarden.

Zelf ben ik er fel tegen, eerlijk gezegd ik vind het dierenmishandeling.
Het probleem blijft er en je paard loopt zich letterlijk en figuurlijk kapot. En om verder maar te zwijgen als hij in iets scherps trapt of iets verrekt.
Ik breng mijn paard nog liever naar de slager.

Jullie mening?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 17:29

Wij hebben dat ongeveer 20 jaar geleden gedaan bij onze volbloedmerrie WING SING.Liep al tijden kreupel en dit zou de oplossing zijn. Nou nee dus niet want een week later stond ze ontschoent in haar box. Dit voorval zal ik mijn hele leven niet weer vergeten dus voor mij nooit weer een zenuwsnede, krijg nu nog de rillingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 19:32

Ik zou het nooit doen. ken teveel verhalen van paarden die verongelukten (in de trant van Greetje's verhaal) doordat ze het gevoel kwijt waren.
Ik zou een spuitje kiezen (als er echt niks meer aan te doen is en hij ook niet op wei kan).

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 19:43

Tja dit is altijd moeilijk, heeft je paard nog vooruitzichten dan zou je er eventueel aan kunnen denken, maar het blijft een kunstmatige ingreep die nooit ten goede komt van het paard. Mijn eerste paard zou internationaal gaan springen toen hij een ongeluk met de veewagen kreeg. Voor zijn genezingsproces heeft hij in beide voorbenen zenuwsnedes gehad. Toen duidelijk werd dat hij op top niveau niet meer mee kon komen ben ik hem gaan rijden, ik heb nog 6 jaar plezier van het beessie gehad, en hij van mij. Maar het is niet een beste oplossing. dit speelde zich al twintig jaar geleden af en toen was er minder over bekend. Ikzelf wist toen ook nog niet precies wat het inhield, maargoed zoals ik zeg, voor hem werkte het prima, maar nu ben ik wat ouder en denk ik er anders over en vind het eigenlijk (ondanks mijn goede ervaring) het niet echt een best plan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 19:55

Vroeger toen ik nog op de manege reed liep er ook een oud wedstrijdpaard mee in de lessen [Santos , KWPN-er van de S-jaargang] Santos had ook HKO en bij hem was een zenuwsnede toegepast. Iets meer dan een jaar later liep arme Santos weer kreupel ondanks de zenuwsnede. Ik geloof dus niet dat een zenuwsnede uitkomst biedt. Het probleem zit volgens mij nl. vaak veel dieper dan alleen een degeneratie van het hoefkratrol.
Ik denk dat het wel interessant is om dit geval eens voor te leggen aan AdB.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 19:59

Die van mij had ook geen hoefcatrol maar een blessure opgelopen door dat ongeluk, dat zal wel degelijk een verschil maken denk ik. Maar zenuwsnedes groeien weer aan elkaar na verloop van tijd. Dat is dus ook de reden dat prins toen afgemaakt is. Zijn zenuwen waren weer aan elkaar gegroeid. Ik vond hem toen te oud om hem een hoge zenuwsnede aan te doen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 20:50

Citaat:
Ik denk dat het wel interessant is om dit geval eens voor te leggen aan AdB.
_________________


Ik ken hem van 1 uur les maar weet al dat hij absoluut geen voorstander is. Maar als ik eraan denk zaterdag zal ik het eens vragen/zeggen.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:09

Ik ben ook tegen een zenuwsnede. Ten eerst is het inderdaad niet altijd een oplossing, want je snijdt de zenuwen door die over de pijnlijke plaats lopen, dus het paard voelt geen pijn meer en is recht, maar zoals reeds eerder gezegd, de zenuwen zoeken zich een nieuwe weg, en met een beetje pech passeren ze weer een pijnlijke plek(want je neemt de oorzaak van de pijn niet weg) en wordt het paard weer kreupel. 2de gevaar, door de zeuwsnede is het paard op een bepaalde plaats ongevoelig, dit is dus een levensgevaarlijke situatie voor ruiter en paard. Zo een paad kan gemakkelijk zijn eigen voet aftrappen, wanneer hij met zijn achtervoet zijn voorvoet raakt voelt hij het niet en heeft hij dus niet de reflex om zijn voet weg te trekken met alle dramatische gevolgen vandien. Ik zou het zeker nooit doen

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:10

Uiteraard zal ADB er tegen zijn, hij zegt immers dat hoefkatrol als hoefprobleem niet bestaat.
Als ik als paard moest kiezen tussen de slager en een zenuwsnede zou ik toch voor het laatste gaan. Vele paarden zijn daarna nog jaren OK, zonder pijn. Het baasje moet uiteraard goed uitkijken dat er niks gekwetst raakt aan de voet en als dat het geval is moet het goed verzorgd worden. De ongelukken gebeuren doordat meestal pas wordt gezocht naar kwetsuren als het paard mankt en dat doet hij niet meer uiteraard.... Vele paarden raken hoefbevangen na een tijd, de ene al sneller dan de andere (met dus ontschoening tot gevolg). Een troost is dan dat het paard er alleszins niks van voelt en dan toch nog wat jaartjes extra heeft gekregen. Van opklimmende infecties, hoger dan de voet gaan ze uiteraard weer wel manken.
Complicaties: woekeringen van zenuwweefsel en dus zeer pijnlijke littekens op de plaats van de snede. Doorgesneden zenuwen gaan op zoek naar mekaar en dat is niet altijd makkelijk te verhinderen. Niet een procedure om even snel te laten doen maar als alternatief voor de slacht zou ik ja zeggen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:16

kenomaxbe"]
de zenuwen zoeken zich een nieuwe weg, en met een beetje pech passeren ze weer een pijnlijke plek(want je neemt de oorzaak van de pijn niet weg) en wordt het paard weer kreupel.
[/quote]
Dit is eerder te wijten aan de kunde of onkunde van de chirurg, niet zozeer pech...
[quote="kenomaxbe schreef:
2de gevaar, door de zeuwsnede is het paard op een bepaalde plaats ongevoelig, dit is dus een levensgevaarlijke situatie voor ruiter en paard. Zo een paad kan gemakkelijk zijn eigen voet aftrappen, wanneer hij met zijn achtervoet zijn voorvoet raakt voelt hij het niet en heeft hij dus niet de reflex om zijn voet weg te trekken met alle dramatische gevolgen vandien. Ik zou het zeker nooit doen


Dat is niet reëel, een gezonde hoef aftrappen doet een paard niet. De ontschoeningen zijn een gevaar bij gevallen van ernstige hoefbevangenheid die niet werd opgemerkt. Daardoor is de wand volledig losgekomen en valt af.
Bij mijn weten zijn er nog geen mensen in gevaar gekomen owv de zenuwsnede.
Ik ben geen super voorstander voor alle duidelijkheid...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:19

Van ontschoening heb ik in dit verband ook nog niet gehoord. Mijn paard had zooltjes zodat hij niet ergens in kon stappen en het niet merken. dat werkte goed. Verder kwam hij niet op het land of op andere plekken waar hij zich tegoed kon doen aan eiwitrijk voedsel dus dat was bij mij ook uitgesloten...... Je kan een aantal van de "gevaren" dus ontwijken. maar het blijft opletten

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:20

De weg die de nieuwe zenuw gaat vormen kan niemand voorspellen, dat heeft weinig te maken met onkunde van de da.
Ik ken 2 paarden die hun voet op deze manier hebben afgetrapt. Het eerste paard liet aan de longe, maar het tweede paard was een jumpingparcours aan het afwerken ! Paard op de grond, ruiter eronder !!!
Ook op wandeling in drassige parcours rijden is met zulke paarden een gevaar om dezelfde reden.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:20

behoort de zenuwsnede niet tot de verboden ingrepen? Weet iemand daar iets van?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:26

Daar zijn de meningen over verdeeld, het laatste wat ik hoorde is dat het inderdaad verboden is......... Maar ik heb ook wel eens gehoord dat dit bullshit is. dus durf het niet te zeggen

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:26

kenomaxbe"]
De weg die de nieuwe zenuw gaat vormen kan niemand voorspellen, dat heeft weinig te maken met onkunde van de da.
[/quote]
Toch wel, er bestaan technieken waardoor wordt voorkomen dat de zenuw gaat groeien, het is belangrijk dit zeer grondig te doen anders krijg je problemen
[quote="kenomaxbe schreef:
Ik ken 2 paarden die hun voet op deze manier hebben afgetrapt. Het eerste paard liet aan de longe, maar het tweede paard was een jumpingparcours aan het afwerken ! Paard op de grond, ruiter eronder !!!
Ook op wandeling in drassige parcours rijden is met zulke paarden een gevaar om dezelfde reden.

Dan waren die paarden ongemerkt hoefbevangen. Toch logisch, anders zou een paard dat toevallig een keer goed op z'n hoef terecht komt deze ook kunnen aftrappen, idem in de modder? heeft alles te maken met verlies van contact tussen de wand en het vlees.
Ivm met dierenmishandelingen wil ik toch toevoegen dat mensen ook met zenuwsnedes rondlopen om een chronische pijn op te lossen. Ik denk dat het vooral voor de eigenaar een zware dobber is, als je het correct wil doen uiteraard en verschillende keren per dag je paard checken....

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:53

Zannekin schreef:
Als ik als paard moest kiezen tussen de slager en een zenuwsnede zou ik toch voor het laatste gaan.

Tja, als dat nog de enige twee opties zijn dan zou ik ook voor een zenuwsnede kiezen. Ik weet het is niet DE oplossing en de kans is groot dat mijn paardje een aantal jaar later weer kreupel loopt. Maar ik zou toch graag alles geprobeerd hebben voordat ik haar enkele reis slachthuis kado doe Ik heb het proces van een zenuwsnede van dichtbij meegemaakt. Jong paard (5 jaar oud) begint opeens langdurig kreupel te lopen, op rust een paar weken, gaat weer een week goed en dan weer foute boel. Dokter erbij, foto's laten maken en ja hoor, HKO Verdrietig Twee opties: zenuwsnede of enkele reis slachthuis. De eigenaren kiezen voor een zenuwsnede (in beide voorbenen overigens), paardje half jaar revalideren en vervolgens loopt hij 4 jaar lang de sterren van de hemel! Hij is zelfs na die zenuwsnede beter gaan lopen, ruimer, vlotter, etc. (niet zo gek want met pijn loopt niet zo lekker zelfs niet met een kleine zeurende pijn). Helaas hebben ze hem alsnog dit voorjaar naar de slacht moeten brengen. Oudste dochter studeerde in Belgie, jongste dochter durfde niet op hem en dus wilde ze hem verkopen. Net op dat moment gaat hij weer kreupel lopen. Eerst een week aangekeken, nog steeds kreupel, hoefsmid erbij hoefijzers eronderuit (hij liep trouwens op eggbars) en weer goed laten bekappen, na twee weken nog steeds kreupel. Toen uiteindelijk maar weer de VA erbij, en helaas weer zelfde diagnose: zenuwen zijn weer aangegroeid. Weer de keuze: laten opereren of..... Omdat ze hem eigenlijk toch al wilden weg doen hebben ze nu uiteindelijk voor de enkele reis gekozen. Hem op de wei laten lopen was voor hem niet eerlijk geweest. Hij was nog jong (nog geen 10 jaar oud) en had altijd met plezier gewerkt en dan zou hij opeens alleen maar op de wei mogen lopen met pijn (want die was er nog steeds) en veel minder aandacht krijgen? Nee, voor hem ben ik blij dat er nu een einde aan is gekomen, de laatste dagen stapte hij zelfs naar de wei toe terwijl hij normaal altijd in volle galop de wei oprende. Dat zei mij meer dan genoeg.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:59

Citaat:
Dan waren die paarden ongemerkt hoefbevangen. Toch logisch, anders zou een paard dat toevallig een keer goed op z'n hoef terecht komt deze ook kunnen aftrappen, idem in de modder? heeft alles te maken met verlies van contact tussen de wand en het vlees.


Bovenstaand verhaal van Zannekin klopt bij onze volbloedmerrie WING SING. Een paar dagen na de operatie meende ik een opening tussen de hoef en het vlees te zien. Ik vertelde dat ook aan de DA. Gezichtsbedrog zei hij. Nou mooi dus niet, enkele dagen later liep ze zonder pijn op een stomp in de box rond.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:04

gijsenkim schreef:
Daar zijn de meningen over verdeeld, het laatste wat ik hoorde is dat het inderdaad verboden is......... Maar ik heb ook wel eens gehoord dat dit bullshit is. dus durf het niet te zeggen


het wordt in bodegraven nog voorgesteld aan mensen dus het zal niet verboden zijn.
officieel mag je er alleen niet meer mee starten dan..........

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:09

dat kan ook. ik dacht dat het misschien dan in nederland niet mocht en in belgie wel of zo iets.........................Maar dat is een conclusie die ik zelf getrokken heb omdat de meningen hierover verdeeld zijn

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:16

MirageGidran schreef:
het wordt in bodegraven nog voorgesteld aan mensen dus het zal niet verboden zijn.
officieel mag je er alleen niet meer mee starten dan..........

Niet alleen die oudste dochter reed 'gewoon' nog officiele wedstrijden met dat paard (terwijl het met name binnen de rijvereniging bekend was dat dat paar HKO had en er aan 'geholpen' was en er zijn genoeg juryleden binnen onze vereniging) maar ik ken ook nog wel een ander paardje dat nog gewoon wedstrijden rijd. Vraag me af, hoe ze dat ooit willen controleren of een paard een zenuwsnede heeft gehad? Gaan ze dan bij alle paarden "onder de buik hangen" om te kijken naar (operatie)littekens op de benen? Lips are sealed

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:19

geen idee flettie, maar dat is natuurlijk hetzelfde als niet mogen starten met bepaalde kruiden en medicijnen enzo.......

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:20

greetje schreef:
Citaat:
Dan waren die paarden ongemerkt hoefbevangen. Toch logisch, anders zou een paard dat toevallig een keer goed op z'n hoef terecht komt deze ook kunnen aftrappen, idem in de modder? heeft alles te maken met verlies van contact tussen de wand en het vlees.


Bovenstaand verhaal van Zannekin klopt bij onze volbloedmerrie WING SING. Een paar dagen na de operatie meende ik een opening tussen de hoef en het vlees te zien. Ik vertelde dat ook aan de DA. Gezichtsbedrog zei hij. Nou mooi dus niet, enkele dagen later liep ze zonder pijn op een stomp in de box rond.


Dat is de horror van zulke zaken...

Ik wou nog toevoegen dat zulke operaties vaak werden of worden toegepast om de carrière van sportpaarden nog te rekken. Die dieren worden gebruikt om het ego van de baas nog wat bij te krikken. Ik weet dat men het soms toepaste om het paard nog goed te kunnen verkopen, de toekomstige eigenaar weet dan van niks, stel je voor.
Heel iets anders dan de bedoeling hebben je paard nog enkele jaartjes te gunnen, wat rondrijden, wandelingetje, intensief controleren en we zien wel... hoe lang hij nog goed kan leven, dit ipv onmiddellijke slacht.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:39

ik ben er op tegen,
Ik heb een paard zien lopen op een clinic van Antione met een zenuwsnede, het paard had hko en daarom hadden ze besloten om een zenuwsnede te doen ( de eigenaren dan he), Antione ging met het dier bezig en ei halverwege toen het dier zuiverder begon te lopen '' konden we de tijd nu maar terug draaien" het was bij dat paard gewoon zonde dat het dier een zenuwsnede heeft ondergaan.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:47

Ik heb ook een paard gehad, wat achteraf bleek, ook een zenuwsnede heeft gehad. Uiteindelijk is ze toch stuk gegaan, versleten benen. Dus een zenuwsnede lijkt mij uitstel van executie.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 23:57

Uiteraard is het uitstel van executie maar dat weet je wanneer je eraan begint, tegenwoordig is het geloof ik wel anders als vroeger bij ons op stal is van de zomer een paard zo geholpen. De zenuwen worden in de kootholte door gesneden, terwijl ze het vroeger veel hoger deden. Dat paard bij ons op stal leeft weer het krijgt gang en ziet er beter uit als voorgaande jaren. Maar goed nu is zijn leven nog goed maar er komt uiteraard een dag dat het over is maar ja is dat niet bij alle paarden zo?

Ik heb zelf (gelukkig) nog nooit voor die keuze gestaan dus ik weet niet wat ik zou doen.