spierbevangenheid bij jong paard --> en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nexthorse

spierbevangenheid bij jong paard --> en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 10:16

Ik heb een 4-jarig paard die ik sinds een paar weken onder het zadel heb. Ze pakt het goed op en ik doe het allemaal rustig aan.
Nu is ze 3 weken gelden heel ernstig spierbevangen geraakt (de tweede enzymwaarde was al niet meer te meten!). Dit kwam zomaar (ik had niet harder dan normaal gewerkt, geen kou gevat, enz)
Ze heeft toen een week boxrust gehad, en ik ben sinds 2 weken aan het stappen. De waardes zijn imiddels weer normaal.

Nu zei mijn veearts het volgende:
Ik kan niet zeggen of ze er gevoelig voor blijft, omdat ze het pas 1 keer heeft gehad. Rustig opbouwen en haar voer aanpassen (ze krijgt nu alleen maar wat wortels en hooi, maar ze gaat straks op PAVO EnergyControl)
En belangrijk: hou haar elke dag aan het werk!!
Want de energie die ze uit het voer haalt, wordt omgezet in glycogeen wat opnieuw kan leiden tot spierverzuring -->spierbevangenheid

Ik rijd haar dus 3 a 4 keer in de week, en de rest moet ik haar nu flink longeren (dat ze echt aan het werk is). Normaal was ze de rest van de week vrij.

Eigenlijk vind ik het te zwaar voor zo'n jong paard, maar ik heb nu dus geen keus. Maar hebben jullie nog tips om haar botten goed te houden (nu dat ze meer moet werken) en om haar spieren gezond te houden?
(Ik voer al vitamine E/Selenium)
En om haar toch lekker te houden in haar koppie (ze moet het wel leuk blijven vinden!)? (ik gooi haar ook nog gewoon elke dag los)

Alle tips zijn welkom!

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:16

ik denk dat je al erg goed bezig bent, gewoon goed elke dag die beweging, zodat ze alle afvalstoffen e.d kwijt kan, en de nodige stoffen verbrand.... en idd je voer aanpassen, maar day heb je al goed gedaan las ik. dus ik denk dat je nu gewoon moet kijken hoe het verder gaat.

olgamaria

Re: spierbevangenheid bij jong paard --> en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:53

die van mij is 4 en zij krijgt het al van 1 uur uur in de box staan,het is voor ieder paard anders!
Ik denk ook dat je al goed bezig bent ,ik zou hem iets vaker losgooien en minder belastend werk laten doen.
Ik moest toen ik de ruimte er niet voor had om mijn merrie 24 uur buiten te laten staan ook voor het werk (dus rijden of longeren) haar eerst een halfuur losgooien.

succes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:42

Ik weet niet hoe je omgeving is: 2x in de week een half uur buiten gaan stappen? Of in het weekend aan de hand meenemen voor een lange wandeling?

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 16:24

Heel erg bedankt voor de reacties. Ze mag nu nog niet los, maar over twee weken mag ze dat wel weer. Dan gooi ik haar zoiezo iedere dag minimaal een uur los.

Maar nog 1 vraagje:
Hoe kan ik het ook leuk voor haar houden? Want ik merk bij haar dat ze echt de tijd nodig heeft om het te verwerken. Als ik (voor dat dit gebeurde) langer dan twee dagen achter elkaar aan het werk was, vond ze het niet meer zo leuk en werd ze een beetje chagerijnig.
Heeft iemand daar nog tips voor?

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:45

Heb je ruimte om haar los te gooien, of de mogelijkheid om uit te rijden? Mijn paard heeft op dezelfde leeftijd ook spierbevangenheid gehad en die ben ik toen ook heel regelmatig gaan trainen. Maar mijn VA zei ook dat ik niet per se alle dagen beweging hoefde te geven (ze kan ook de wei op), zolang dan totaal geen brok voerde. Patos is er altijd een beetje gevoelig voor gebleven, ze loopt nu dan ook nog steeds op heel schaars brok en wat Pavo kruidenmelange. Je moet altijd blijven letten op de eitwit-waardes van voer.

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 16:54

We hebben 3 kliene paddocks, 1 grotere en in de binnenbak mag ze worden losgegooid. We hebben een lang landpad waar ze wel kan stappen na het rijden (ongeveer 20 minuutjes), voor de rest niet meer.

Heeft er verder nog iemand tips?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:55

VMR -> MD

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:47

Ik heb met mijn paardje exact hetzelfde gehad op dezelfde leeftijd en vorige zomer nog een keer.
Flink aan het werk zetten is niet de oplossing (dan is ze voortijdig versleten), echter helemaal stil laten staan zit er helaas niet meer in. Al gooi je dr maar even los dat ze dr ei kwijt kan als je een dagje weinig tijd hebt.
Vitamine E en selenium is idd goed, ook kun je maxH geven, heb ik zelf betere ervaring mee.

Ongeacht het weer altijd na het werk een zweetdeken erop en uit de wind zetten. Dat was nl de 2e keer bij ons funest, was warm weer, zacht briesje dus dan denk je van ohhh het kan wel, lekker even het land op, en de dag/week erna vele euri's armer door de bloedonderzoeken en ontstekingsremmers.

Ze zullen er idd altijd gevoelig voor blijven dus altijd op blijven letten. Na een zware training evt iets meer vit E geven. Altijd opletten met voer, is in het begin als ze net ingereden worden altijd beetje puzzelen geblazen.

Succes ermee!!!

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:10

Dat van die zweetdeken en uit de wind zetten heb ik nog nooit meegekregen van mijn VA. Wat ik wel belangrijk vind is veel tijd nemen voor de warming-up en cooling-down zodat de spieren kans krijgen om de afvalstoffen (melkzuur) af te voeren.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:31

Warming-up en cooling-down is inderdaad zeer belangrijk. Begin altijd met 10 minuten stappen en 10 min. draven, en eindig er ook mee in omgekeerde volgorde. Echt 10 min. uitstappen, niet korter. Met een dekentje op bij koud weer. Bij inspanning moeten de bloedvaten uitzetten om het bloed te kunnen vervoeren voor de inspanning. Als je dan voor een goede cooling-down zorgt zullen deze bloedvaten rustig weer in omvang afnemen waardoor de afvalstoffen die in de spieren achterblijven na de inspanning afgevoerd worden. Anders blijven die achter waardoor je verzuring van die spieren krijgt.
Dat je iedere dag moet rijden met hem snap ik niet helemaal. Ik zou zelf zeggen; rij hem 3-4 keer in de week (of longeren) en laat hem verder in de wei of paddock lopen zodat hij zichzelf beweging geeft. Op de dagen dat je niet rijdt moet je het voer halveren.
Ik zou je ook adviseren een osteopaat naar je paard te laten kijken, vooral rond de lendewervels kunnen door de spierbevangenheid blokkaden zijn onstaan waardoor de spieren daar verzuurd blijven of er een zenuw naar het achterbeen in de knel zit. Misschien is het zo erg niet, maar je kan het maar beter zeker weten.
Succes!

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:40

Mijn pony heeft het ook gehad... heel erg..

Zei staat op veel hooi en 4 handjes muesli per dag... Ik moet alles rustig aan doen inderdaad veel Instappen en uit... ]
Ik moet ook regelmatig rijden.. elke dag 1 uur... (kan ook wel meer)

ook uit kijken met veel gras..Altijd zweet deken/uitrij deken op na Het zweten als je in de kou komt ..
weet nog wel meer maar daar kom ik nu even niet op..

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:07

Heb met interesse de mailtjes gelezen. 3-4 x in de week een half uur tot een uur rijden is voldoende. Als je paard de andere dagen maar wel in beweging komt. Je paard losgooien voor een uur is leuk maar als hij alleen maar als een dooie pier in de hoek staat, kun je hem net zo goed binnen zetten. Longeer je paard dan gewoon 20 minuutjes. Bouw de training langzaam op, je paard heeft het waarschijnlijk nodig. Ik zeg altijd met rijden: als hij braaf heeft gedaan wat je die dag wilde doen en je zit er pas 20 minuten op, stap gewoon uit en breng je paard naar stal.
Je wil hem PAVO energy brok geven: waarom niet gewoon een basisbrok? Daar zit voor zo'n jong paard voldoende in. Die van mij is ook 4 jaar en krijgt maar iets meer dan een kilo basisbrok per dag en verder kuilgras. Supplementen en andere voer erbij geven voor de "energie" is leuk maar kan gewoon erg schadelijk zijn. Pas daar echt mee op!

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 12:02

Hartstikke bedankt allemaal! Ik heb aan mijn veearts gevraagd of ze idd toch gewoon wat minder werk kan doen op de dagen dat ik niet rijdt en dan minder voer, maar hij vindt dit toch te risicovol. Ik rijd haar zoiezo maar 3-4 keer in de week, maar de rest moet ze toch gelongeerd ofzo worden.

Ik geef haar de PAVO EnergyControl, omdat mijn veearts dit heeft aangeraden. Mijn paard maakt zich nogal druk onder het zadel, want ze is graag met 3 dingen tegelijk bezig. Dit vergt van haar heel veel energie. Ze kreeg eerst een van Cootens Sportbrok, maar de energie die ze hieruit kreeg, verbruikte ze binnen het eerste halfuur. Nu ze spierbevangen is geweest, is het belangerijk dat dit niet meer gebeurt. Vandaar de EnergyControl!