hamster-wangen tgv droes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

hamster-wangen tgv droes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 12:57

Citaat:
Geplaatst: 25-10-01 22:01
------------------------------------------------------------------------
Voor Dr. Offereins:
Afgelopen vrijdag heb ik via kennissen een IJslandse ruin van 10 jaar oud gekregen....
Baldur heeft in 8/'98 droes opgelopen wat goed behandeld is met anti-biotica en vochtafdrijvende middelen. D.m.v. een drain is de wond open gehouden om alle pus/etter af te laten vloeien. Het vuistgrote gat in de kaakholte heeft zich goed gesloten en hij leek genezen. Een half jaar later, voorjaar 1999 werd een duidelijke zwelling zichtbaar in de kaak/keelholte....
Na diverse dierenklinieken geconsulteerd te hebben was de allerlaatste uitslag (zomer 1999) een chronische, verslagen droes....
Inmiddels is Baldur sterk vermagerd en heeft 2 flinke 'hamster'wangen + een dikke, opgezwollen keel/kaalholte... Ook zijn aan weerszijden de lippen dik. Het voelt warm, hard en 'eeltig' aan.... Ook de beharing ter plekke is vreemd.... Baldur maakt geen zieke indruk, eet heel goed (extra krachtvoer, maismeel, suikerbietenpulp, lucerne, goed hooi etc.etc.) en overdag weidegang. I.v.m. de sterke vermagering wordt hij 's nachts opgestald op goed roggestro.
Een wormenspuit mocht niet baten, de paardentandarts komt eraan maar het probleem is dus niet zijn kiezen/tanden....
De dikte van zijn hoofd is van dien aard dat hij niet eens een 'normaal' halters aan kan laat staan dat hij bereden zou kunnen worden.....

Wat zou hier nog aan te doen zijn? Zijn ex-eigenaren valt niets te verwijten, zij hebben het 2 jaar lang geprobeerd maar zien hier geen gat meer in.....

U zou mij en Baldur een heel groot plezier doen met uw adviezen!

Alvast bedankt!

Wil.

Dit was de oorspronkelijke tekst - eerder op deze site geplaatst.....

Weinig reacties - niemand, ook inmiddels geconsulteerde veterinairen- weten kennelijk een antwoord op dit verhaal. Inmiddels kan ik er nog aan toevoegen dat Baldur inmiddels 1 cm vlees op zijn ribben heeft gekregen, ontwormd is, de haken van zijn kiezen afgeveild zijn en naar de hoefsmid gaat.
Hij maakt nog steeds geen zieke indruk.
Veranderd is de 'warme zwellingen' - Baldur 'lekt' uit wel vier/vijf plaatsen onder de kin, waarschijnlijk wondvocht. Een heldere, vrijwel kleurloze, niet stinkende vloeistof. Hij staat op dit moment al 2 weken te 'lekken'.... Daarbij komt af en toe pus te voorschijn! Dat stinkt wel degelijk. Er is geen duidelijk abces te zien, ook geen gaatjes in de huid.
Wie, of wie, kan mij vertellen wat ik hieraan (buiten een eventuele rontgenfoto) zou moeten doen???
ALLE REACTIES ZIJN WELKOM!! Wie heeft hier ervaring mee???

Bedankt! Wil.


Dit schreef Tante Wil op 25 oktober 2001. Sinds een paar weken hebben wij deze IJslander op stal. In dat topic kwamen een aantal reacties, maar er is kennelijk nog niets aan gedaan, want de IJslander heeft nog steeds dezelfde wangen die af en toe lekken, maar de zwelling neemt niet echt af.
Kortom; hij ziet er niet uit. Verder is de pony goed gezond, geeft absoluut geen zieke indruk.

Herkent iemand dit? En is er toch iets aan te doen?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 18:26

Wat ik denk als ik het verhaal lees is dat de lymfedrainage van oppervlakkige structuren (huid en spieren) van z'n hoofd ernstig verstoord is door de droes. Vandaar ook dat "hij lekt". Dat is lymfe die niet op een normale manier kan worden afgevoerd en nu naar buiten komt.
Maar ik weet echt niet wat je daar aan zou kunnen doen. Helaas.
Een voordeel: je paard heeft er kennelijk weinig/geen last van.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 20:17

Misschien kun je vragen of je doorverwezen kunt worden naar bijv Utrecht. Of ben je al bij zo'n kliniek geweest?

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:40

Ik heb geen ervaring met mijn paarden hiermee, maar wel met een kat. Deze kat bleek een speekselklierabces te hebben en de dierenarts heeft dit met een operatie verholpen. Misschien dat daar eens naar gekeken kan worden. Valt te proberen toch.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 20:04

Bedankt voor jullie antwoorden. De eigenaresse weet niet zo goed wat ze ermee aan moet; wel of niet opnieuw de medische molen in. De vorige eigenaresse heeft dit dus al gedaan en daar is niets uit gekomen.

De wangen worden dus wel minder dik door hem beweging te geven, ze gaan lekken. Maar heel veel verbetering is er niet. Of hij er nu wel of niet last van heeft is niet helemaal duidelijk. Hij is erg rennerig (is dat een nederlands woord?) onder het zadel en komt niet graag uit de wei. Verder duidt niets op pijn oid.

Ik hoop toch dat ze alsnog met hem naar een andere da wil gaan. Wie weet.. Het ziet er nogal lelijk uit en dat is gewoon zonde, want het is een ontzettend mooie IJslander.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:52

Weet je naar welke DA ze zijn geweest en wat ze gedaan hebben aan onderzoek? Dat kan een verschil uitmaken in de keuze weer opnieuw de molen in te gaan.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48394
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 22:22

Er is volgens mij geadverteerd (o.a. op de Marktplaats) met dit paardje....
het schijnt een schoonheidsfoutje van de natuur te zijn... iets met de lymfeklier die vocht vast houdt... met beweging schijnt het zo weer weg te zijn....

Ik weet niet of dit hetzelfde paardje is hoor...

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 23:39

ja, Smithsgirl dat is idd dezelfde pony. Maar het is dus geen schoonheidsfoutje, maar heeft een duidelijke oorzaak en is niet geheel op te lossen door beweging.
Toevallig kwam ik haar verhaal hier op bokt tegen en heb de nieuwe eigenaresse ingelicht. Het verhaal wat zij te horen had gekregen was niet helemaal gelogen, maar was zeker niet compleet.

Maar goed, we gaan binnenkort toch maar naar een kliniek om te kijken of er toch niet iets aan te doen is.