Cornage: welke kliniek laten opereren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 17:17

Wie heeft zijn/haar paard voor cornage laten opereren?
Bij welke kliniek en heeft het geholpen?
Wat zijn de kosten?
Hoe lang duurt de boxrust na de operatie?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:40

Mijn vriendin heeft haar paard laten opereren in Belgie twee jaar geleden. Laatst was ze voor iets anders in Bodegraven en daar kreeg ze te horen dat ze in Belgie een ouderwetse en niet effectieve methode hadden gebruikt. Ze gebruiken de nieuwste methode nu in Bodegraven wat effectief schijnt te werken.
Kosten moet je gewoon voor bellen. Is uiteraard ook afhankelijk hoe de verloop van operatie en de eerste tijd in de kliniek is. Boxrust verschilt ook erg per kliniek.
Gewoon bellen daar waar jij je happy bij voelt en het daar laten doen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:55

De cornage operatie is officieel verboden in Nld. Alleen in uitzonderlijke gevallen, als het paard er dus echt last van heeft, dan is het toegestaan.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:21

Een vriend van mij heeft zijn paard laten opereren in Belgie bij DA Parmentier (Schoten)

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:25

De bosdreef in Moerbeke, belgie.

In mijn ogen de beste kliniek.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:09

Cornage operaties zijn zoals Apple terecht al opmerkt in Nederland verboden. Dat is niet voor niets. Het is een behoorlijk risicovolle operatie en paarden hebben er normaal gesproken geen last van. Slechts de eigenaar irriteert zich aan het karakteristieke geluid dat zich meestal in galop voordoet. Naarmate een paard betere conditie krijgt verdwijnt et geluid ook vaak. Alleen in uitzonderlijke (lees levensbedreigende situaties) is een dergelijke operatie toegestaan.

Lijst van verboden ingrepen bij paarden:
*het nicteren van de staart
*operatie ter voorkoming van kribbebijten of luchtzuigen
*cornage operatie (operatie aan de stembanden)
*brandmerken

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:00

Anya, je vergeet er nog 1, zenuwsnede mag ook niet meer, tenzij...............

Maar afgezien daarvan, Cil kijk eens even met de zoekmachine want hier is al eerder over gesproken.
Het is een zware operatie, waarvan minder dan 50% gevallen, er daadwerkelijk (iets) op verbeterd.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:39

ik heb een paint die cornage heeft in de ergste graad maar ik heb besloten om hem niet te laten opereren want het paard heeft er geen last van enkel het geluid is voor de ruiter vervelend ! wanneer mijn paard in goede conditie is het ook veel beter en hoor je hem bijna niet !
ook heb ik gehoord dat de revalidatie achteraf niet zo goed is voor het paard want hij moet al een maand of 2 boxrust hebben !
ik vind narcose is gevaarlijk en als het niet levensbedreigend is laat ik mijn paard niet onder narcose brengen , dus ik raad je aan om je paardje niet te laten opereren !

groetjes

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 20:19

Dacht ook dat het verboden was, maar hoorde van iemand anders dat dit juist weer niet zo schijnt te zijn. Er blijkt een nieuwe methode te zijn waarbij ze de stemband vastzetten en dit is een kleine ingreep (via kijkoperatie?). Begreep dat ze in diverse klinieken in Nederland het regelmatig doen (o.a. Lingehoeve??).

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:01

Vriendin van mij heeft haar paard in Kerken (D) laten opereren. Zeer tevreden over die kliniek. Er werd overigens aangenomen dat een paard er geen last van zou hebben, maar bij haar paard bleek achteraf dat hij er wel degelijk last van had. Ik weet niet meer zeker hoelang hij daarna op rust heeft gestaan. Het is nu zo'n 2,5 jaar geleden. Bij hem is overigens ook de stemband vastgezet.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 02:08

in haaksbergen doen/of deden ze het ook wel

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:22

Omdat ook Haaksbergen nog in Nederland ligt, is het ook in Haaksbergen verboden!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:54

Het is in uitzonderlijke gevalen wel toegestaan,
maar dan moet je paard er echt aantoonbaar last van hebben, wanneer je paard echt te weinig lucht krijgt door deze aandoening bijvoorbeeld.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 09:00

Ik kan me ook niet voorstellen dat je je paard zou laten opereren als hij/zij er zelf geen last van heeft.
Ik heb ook een paard met cornage gereden, was indd niet prettig om aan te horen, maar ze had er zelf geen last van.

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 13:01

Het is een 3 jarige ruin van bijna 1.80 groot, zijn Linkerstemband krijgt van de dierenarts een 4 (kadaver stand, totaal verlamd). De Rechterstemband had nog 10% functionaliteit. Zodra hij in de weide begint te draven of galopperen "fluit" en piept hij enorm, hij is dan nog niet moe. Dit is geen prettig geluid en ik kan me bijna niet voorstellen dat hij er geen hinder van heeft (helaas kan hij me dat niet vertellen).

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:22

Dat paard wat ik reed deed het ook altijd maar had er echt geen last van...

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:32

Cil_ schreef:
Het is een 3 jarige ruin van bijna 1.80 groot, zijn Linkerstemband krijgt van de dierenarts een 4 (kadaver stand, totaal verlamd). De Rechterstemband had nog 10% functionaliteit. Zodra hij in de weide begint te draven of galopperen "fluit" en piept hij enorm, hij is dan nog niet moe. Dit is geen prettig geluid en ik kan me bijna niet voorstellen dat hij er geen hinder van heeft (helaas kan hij me dat niet vertellen).


Met een operatie heb je geen garantie dat het geluid dan weg is.
In Bodegraven wordt deze operatie uitgevoerd.
Je ziet vaak dat grote paarden hier last van hebben. Vaak als de conditie verbeterd wordt het geluid ook minder.

joop007
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:03

de mijne ( nu net verkocht) was als 2,5jr geopereerd bij de Lingehoeve aan cornage. En het is echt super gelukt OK dan! nooit geen last meer gehad, hij kon alleen bijna niet meer hinnikken...

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:53

in een vakblad voor paarden (weet niet meer welke hoefslag of in de strengen) stond een uitgebreid verhaal met verhelderde (akelige) foto's van een operatie van cornage.

Het is een hele intensieve ingreep. Ik zou dit een paard nooit aan willen doen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:56

Mijn paard heeft als gevolg van de luchtzuigband (die ze al jaren niet meer om heeft) een beschadiging aan haar rechterstemband opgelopen die lijkt op cornage (dat is meestal aan de linkerstemband). Je hoorde haar in draf en galop ontzettend. Inmiddels heeft ze een superconditie en hoor je haar eigenlijk nooit meer. Alleen als ze in de stress schiet komt het geluid even terug. Dat is voor mij mooi een teken dat ik even een ander ding met haar moet doen omdat ze iets eng of moeilijk vindt.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:15

Citaat:
Inmiddels heeft ze een superconditie en hoor je haar eigenlijk nooit meer.


dat is eigenlijk het belangrijkste. Zorgen voor een optimale conditie.
Misschien is dat wel de gouden tip Lachen

joop007
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 22:03

Nou Susan mijn paard heeft niks geen last van die operatie gehad er is zelfs geen litteken meer zichtbaar, helemaal niks. Dus wat is zieliger een paard laten opereren of een paard het benauwd laten hebben....

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re: Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:16

Ik las net een stuk over cornage en wou er wat meer van weten. Kan iemand mij precies (of ongeveer ) vertellen wat het inhoud en of het schadelijk is.
Moet je er aan opereren en kan het in hoge sport lopen. Lichte cornage is dit erg en word dit erger. Is dit hetzelfde als droes?!?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:25

Bij cornage is de stemband, meestal de linker, verlamd waardoor deze altijd een beetje 'in de weg' hangt bij ademhaling. Het komt voornamelijk voor bij grote ruinen. In lichte vorm heeft het paard er geen last van en kan gewoon in de sport worden uitgebracht. Zoals al eerder gemeld is opereren verboden in Nld.

Droes is iets totaal anders . Droes is nl een nogal besmettelijke ziekte waar je paard echt goed ziek van kan worden.

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re: Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:34

Oke dank je wel Apple!!