natural balance bij hoefkatrol en artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

natural balance bij hoefkatrol en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 08:56

Mijn paard heeft hoefkatrol en artrose en staat nu 1 jr op natural balance. De ijzers werken bij hem als afrolijzers. De smid heeft de versenen vrij lang gelaten, zodat de straal niet op de grond komt (dit is echter wel een van de principes van natural balance). Hij is er huiverig voor om deze verandering door te voeren ivm de kogelartrose (te zware belasting, zou nog meer kreupelheid kunnen geven).
Omdat mijn paard weer een periode heeft dat hij niet lekker loopt (onregelmatig) ben ik benieuwd naar paarden met hoefkatrol en artrose hoe zij op natural balance staan. Komt bij hen de straal wel op de grond? Zijn deze paarden vaker kreupel gaan lopen of zijn de ervaringen vooral positief?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:46

er zijn hier al meerdere topics over geweest........
groetjes,
Ingrid

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:54

De paarden die op NB ijzers staan horen juist met de straal op de grond te staan. Dit is ter bevordering van de doorbloeding van de onderste lagen van de straal en zo de straalbeentjes te behouden. Principe is dat paarden die op land staan 24/24 ook met de straal op de grond staan en dat die paarden minder last van ellende in de ondervoet hebben dan die op ijzers.

De paarden die beslagen worden door mijn smid en bij Bodegraven staan allen met de straal op de grond. Ik ken een die al twee jaar op deze ijzers zo staat wat erg goed gaat. Bij ons op stal zijn de afgelopen maanden 4 paarden op deze ijzers gezet en ze lopen allen juist veel beter.

Ik zou toch weer met je hoefsmid gaan praten. Het principe van NB ijzers is naast de betere afwikkeling juist de straal op de grond te laten zetten.

Die van mij was nogal blessure gevoelig op zijn voorvoeten, straalbenen. Nu die ruim twee weken op deze NB ijzers staat gaat het erg goed.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 16:05

Hoi,
Heb de andere topics gelezen maar het ging mij om de specifieke vraag of andere bokkers ook een paard met hoefkatrol EN artrose hebben en om die reden de versenen niet ingekort worden. c.q. als het bij deze combinatie wel gebeurd of dat de artroseverschijnselen verergert.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 17:07

Van ons staat er ook een paard op. Maar voor de rug is het wel beter, echter er is nog geen onderzoek gedaan naar eventuele slijtage van andere lichaamsdelen.
Ons paard heeft er dus kroongewrichtartrose van gekregen. Ben er zelf dus niet helemaal kapot van. Maar tis maar net wat je belangrijk vind..