Verbening hoefkraakbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Verbening hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 17:34

Hai

Mirage heeft verbening aan beide hoefkraakbeentjes. Niet HEEL erg, maar wel te zien op de foto's. Hierdoor loopt ze korter en wat minder soepel, de voeten zijn wat minder soepel in de beweging hierdoor.

Wie heeft ook een paard met deze aandoening, doen jullie er gewoon alles mee, of zijn jullie beperkt??? Bv. niet op het harde, geen dressuur etc.

Ik hoor graag ervaringen!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 02:22

hoi,

is dit niet hetzelfde als arthrose?

mijn paard heeft dit ook, toen ik vroeg; he wat heeft ie... 'hoefkraakbeen verbening met een loszittend fragmentje' zei de DA; ja ... makkelijker gezegd arthrose ..... Verward

wij geven dit paard nu bijna een jaar Primeval Arthrosegelatinaat en bevalt erg goed.

Is ook voor paarden met andere problemen met bijv. hko, slechte hoeven, losse/holle wand e.d.

groetjes

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 02:25

Ik heb er een paard oa op laten staan...
had hoefkraakbeenverbening aan beide voorbenen.
De beweging was al minder en zou nog minder worden.
Volgens Emmeloord was L/M nog wel haalbaar.
Overigens mankeerde er nog wel meer aan Haha! dat terzijde.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 09:47

Colinda schreef:
is dit niet hetzelfde als arthrose?


Nee, dat is niet hetzelfde..........
Toevallig vroeg ik het nog aan de VA, of dit iets met arthrose te maken had, maar dat was niet zo.............

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:20

DIt is idd niet hetzelfde als artrose.
Wat er gebeurt (theoretisch) door het verbenen van het hoefkraakbeen is dat de vering vande hoef minder wordt. Dat kan tot problemen leiden (kreupelheid).
Ik heb er zelf geen ervaring mee.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 11:28

Jantien schreef:
DIt is idd niet hetzelfde als artrose.
Wat er gebeurt (theoretisch) door het verbenen van het hoefkraakbeen is dat de vering vande hoef minder wordt. Dat kan tot problemen leiden (kreupelheid).
Ik heb er zelf geen ervaring mee.


dit is inderdaad precies wat de VA mij vertelde, ze heeft niet meer zo veel bewegelijkheid in de voeten. wat minder soepel

zoek meer ervaringen!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:57

Jaaaaa, daar kom ik!! Haha!

Mijn Toontje heeft dus ook wat verbeend hoefkraakbeen, hierdoor loopt hij wat korter en minder verend dan jaren geleden. Ik moet hem zeer regelmatig laten bewegen, dan blijft hij goed. Heeft hij wat dagen vrij gehad (wel weidegang of paddock uiteraard), dan is hij vooral in het begin van het werk erg stijf, maar dat is na een minuut of twintig dan wel verbeterd.

Sinds ik hem op speciaal beslag heb laten zetten is hij geen dag meer onregelmatig geweest. In eerste instantie was dit ijzers plus siliconen en zooltjes, later hebben we de siliconen weggelaten omdat Toon die steeds aan 1 voet verloor en dat leek me niet zo fijn. Hij bleef gewoon goed lopen.

Ik doe vanalles met hem, springen alleen niet. Hoogstens 1 x per half jaar even los laten springen over een kruisje van 30 cm omdat hij dat zo ontzettend leuk vindt.

Dressuren gaat goed, tja, wereldgangen heeft hij niet, het is wat stamperig en doorzitten is ook niet zo fijn omdat hij niet echt meer "veert" in de beweging.

Buitenrijden gaat prima, ik stap veel over het harde, maar draven op de weg doe ik liever niet. Zijn schokdempers werken niet meer, dus dat lijkt me dan niet zo goed.

Toontje is door gerichte training eigenlijk steeds beter en ruimer gaan lopen, ondanks het feit dat door de verbening het in principe steeds slechter zou moeten gaan.

Ik heb hem af en toe een kuur Glucosamine o.i.d. gegeven, maar merkte niet echt resultaat.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 12:48

Hee Mieke. Heb jij toevallig het verhaal laast in de Strengen gelezen over de NAtural Balance ijzers? Door deze ijzers heb je zooltjes niet meer nodig.

Mijn vorige paard kon ook niet lopen zonder zooltjes. Iets wat ik wel gek vond, want toen hij zonder ijzers stond met kort afgesleten toon liep de wel goed. Toen was het verhaal dat hij gevoelig in de ondervoet was, maar dat klopt niet als hij zonder ijzers wel lekkerder loopt. Achteraf bedenkende was het omdat hij liever met de straal op de weg lag, wat met zooltjes ook wordt benaderd. Bijkomend voordeel van NB ijzers is nog de betere afwikkeling van de voet. Helaas kwam dit beslag te laat in Nederland, want het had mijn vorige paard zeker kunnen helpen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 13:26

Eleonoor, ik heb de berichten over dat NB ijzer inderdaad met belangstelling gevolgd. Als Toon onverhoopt toch minder goed zal gaan bewegen, zal ik dit ijzer zeker als een mogelijkheid overwegen. Op dit moment verander ik liever niets aan de huidige situatie.

Toen ik hem kocht (lang verhaal) had hij geen ijzers, ook nooit gehad. Hij liep dus toen niet goed, na het beslaan wel en is dus rad gebleven.

Ik denk dat het full roller motion ijzer ook iets is dat goed zal werken bij dit soort problemen. Dit ijzer is ontworpen door Hans van Maurik, hoefsmid bij kliniek Emmeloord.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 13:50

Mieke, ik heb laatst het artikel over die full roller nog eens gelezen. Zelf zie ikhet ijzer absoluut niet zitten. De opzet aan de onderkant lijkt mij zelfs gevaarlijk. Het is te vergelijken of je zelf op een open zool loopt, dus een rand langs de buitenzijde van je zool. Waar ik bang voor ben ik dat met dit ijzer de hoef zich alsware vast zet in het zand en dus niet makkelijk doorrolt. Na het artikel heb ik van dit ijzer ook nooit meer wat van gehoord of gezien. Het ijzer is ontwikkeld door een kliniek, maar ervaringen op lange termijn waren er niet.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 14:34

Ik had juist begrepen dat het full roller motion ijzer geen rand had en aan alle kanten als het ware rondgebogen was? Dan heb ik dat waarschijnlijk niet goed begrepen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 15:00

Als ik eraan denk zal ik het opzoeken. Volgens mij stond het in het Bit vorig jaar. Er zat een rand van bijna 1 cm aan de onderzijde van het ijzer. Op het harde lijkt het net of het paard op hakken staat.
Zo bedenkend, volgens mij verschilt de werking van afwikkelen niet zo van NB ijzers. De rand zit dicht bij de natuurlijke afwikkel punt van de hoef, dus zo beredeneerd lijkt het alsof het paard beter afwikkeld. Waar ik echter nog steeds mee zit dat ik denk dat met die rand je 'vast' blijft staan in het zand en zo de pezen overbelast.
Ik hoop dat ik het vanavond vind voor je en morgen tijd heb om het te scannen.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 18:48

hoi,

niet hetzelfde... nou... mooie bak dan, wat een DA je wijsmaakt Haha!

Op zich klopt het bij mijn paard wel, dat ie dus arthrose zou hebben... aangezien beweging daarbij erg belangrijk is, niet stilzetten.
Als ik dit zou doen, slaat het helemaal vast...

Hij heeft geen speciaal beslag... heb samen met de hoefsmid besloten dit niet te doen en eerst aan te kijken hoe het gaat...
hij gaat iig élke dag een aantal uren naar buiten en zo af toe rijdt ik nog met hem.
Gaat dus super !

mmm... zit nu te denken... een 'loszittend fragmentje' (wat ik ook duidelijk kan voelen, vlakbij zijn kogel aan de voorkant)...
misschien heeft ie wel beide Verward

ach... maakt verder ook niet uit... zolang ie 't nog goed doet Knipoog

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 19:03

Bij mijn vorige paard werd ook de diagnose 'verbeend hoefkraakbeen' gesteld. Ik heb haar destijds op ijzers met silliconen zooltjes gezet en dat gaf wel iets verbetering. Springen deed ik niet meer met haar maar ik reed nog wel een beetje dressuur en vooral veel bosritten. In de winter was het voor haar echt erger dan in de zomer, ze liep dan echt kort. De Da vertelde me dat ik het moest vergelijken als lopen op klompen met je blote voeten.
Ze had na verloop van tijd echt pijn in haar voeten. Toen ze niet meer goed beslagen kon worden omdat ze niet te lang op haar voorvoeten kon steunen heb ik besloten haar in te laten slapen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 19:22

maar jippie, dat was denk ik wel een erge vorm van kraakbeen-verbening?
wat een vervelend verhaal!
Mirage heeft het niet heel erg, maar ze loopt er toch niet lekker van, en ik vraag me af in hoeverre dat ver-ergert in de loop der tijd.
Bovendien heb ik een paard gekocht voor dressuur, en niet voor recreatie dus ook dat zou ik rot vinden, maar dat heb ik nog niet overlegd met de VA. Het is duidelijk dat jouw paardje er echt pijn op had???

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 20:57

Colinda schreef:
hoi,

niet hetzelfde... nou... mooie bak dan, wat een DA je wijsmaakt Haha!



nee, is ECHT NIET hetzelfde

het is geen kliniek waar ze je iets wijsmaken waar ik loop......

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:52

Miragegidran,

Als hoefsmid kom ik dit probleem gelukkig niet erg vaak tegen.

Het laatste paard dat wegens verbeendhoefkraakbeen op de nominatie stond om geslacht te worden in 1998 loopt nu elk weekend voor de koets in het 2span in de wedstrijden en wordt daarvoor minstens 4 keer per week ingespannen.

Ik besla deze fries met een hartbar-ijzer ook wel allasoniëre-ijzer.

In het voorijzer las ik een brede balk in die de straal volledig draagt en op het breedste punt van het ijzer komen 2 lippen extra.
Het ijzer wordt zo gepast dat de zijlippen net niet tegen de wand drukken bij het warm passenen de straal moet ook een milimetertje vrij liggen.
Bij het opnagelen leg je de lippen alle 3 niet te vast tegen de wand.

Je hoefsmid zal dit verhaal wel begrijpen.
Het gaat er om dat je het vertikale hoefmechanisme stopt en het horizontale hoefmechanisme bevorderd.

De hoeflederhuid wordt namelijk geklemd tussen de verharde hoefbeentakken en de hoefwand.

Je mag ook een afspraak maken en je paard hier laten beslaan.

Groete, Wil (Bokt-hoefsmid)

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:28

Wil, de functie die jij wil bereiken met een balk onder de straal, wordt die ook niet benadert door juist de straal vrij op de grond te zetten? Dus volgens de NB ijzers het geval is?

De extra lippen, je dwingt daarmee dus de groei van de hoefbeen in een vertikale richting en het lijkt mij zo dat je de hoef afknelt (uiteindelijk als de hoef groeit). Zover ik het goed heb begrepen van een aantal dierenartsen en hoefsmeden wordt die vertikale groei, dus dat de hoef niet horizontaal breder wordt gestimuleerd door het plaatsen van de straal op de grond. Door dat te doen zal de hoef niet horizontaal gaan groeien en zo platvoeten creeeren om te zorgen dat die straal steun krijgt, want die krijgt hij dus met NB beslag. Jij lost dit op door een balk onder de straal te zetten, dus ook een methode. Met zooltjes en siliconen wordt volgens mij ook dit principe benaderd.

Dus zo grofweg gezegt, over bokt zonder jou persoonlijk te spreken, denk ik dat jou ijzer voor 50% de NB principe benaderd. Wat ik alleen nog mis is de voordelen van afwikkelen van de NB ijzers door de toon onder de afwikkelpunt van de hoef te leggen.

Hoe zijn zo jou ervaringen, meningen als hoefsmid op dit ijzer. En hoe is jou reactie op mij verhaal? Ik ben geen smid of veearts, gewoon een paardeneigenaar die geinteresseerd is en open staat voor nieuwe info (soort grote vergaarbak).

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-02 12:08

ik heb hem ook al ge-pb't eleonoor
had ook interesse in zijn mening over de nb ijzers bij dit soort problemen.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 10:10

Mijn paard had last van verbening van de verbindingsbandjes. Heeft op NB gestaan maar helaas is niet positief geeindigd.Ik heb bij anderen wel hele goede ervaringen gezien met NB-ijzers. PB anders eens naar Katja. Die heeft ze ook.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 18:57

Mijn 7 jarige New Forest heeft dit ook. Het is bij hem geconstateerd toen hij 3,5 jaar was. Volgens de veearts is het bij deze leeftijd een kwestie van erfelijkheid. Hij heeft een tijdje op ijzers gelopen, maar ik was daar niet zo blij mee, want hij raakte ze steeds kwijt.
Inmiddels loopt hij al jaren op blote voeten en het gaat prima. Als ik na de zomer periode weer ga rijden (hij heeft dan 4 maanden niets gedaan), loopt hij de eerste weken wel wat gevoelig op het harde, maar verder gaat het goed.
Ik rijd recreatief, dus hij hoeft niet veel te doen. Ik spring buiten nog wel eens met hem en ook daar heeft hij geen last van. Hij mag van de veearts alles doen, zolang hij geen pijn heeft (en het is een watje, dus hij laat meteen zien als hij pijn heeft).

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 15:13

NB ijzers bestaan niet dames en heren,

HET ZIT HEM IN DE MANIER VAN BESLAAN.

In ieder geval; in een pb-tje aan Mirage Gidran heb ik ook al gezegd dat bij een natuurlijke situatie (dus een hoef die in een normale gezonde toestand verkeerd) NB het beste beslag is, mits het paard beslagen moet worden. Want het beste hoefbeslag is altijd nog een noodzakelijk kwaad.

Bij verbeende hoefbeentakken is er geen natuurlijke situatie meer en moet er orthopedisch hoefbeslag aan te pas komen.

Groeten, Wil

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 20:56

ik hoorde trouwens van een andere smid dat ze het principe van het natural balance al jaren wordt gebruikt bij de volbloeden in engeland............zo nieuw zou het niet zijn.