Been over de grond slepen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Been over de grond slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 17:03

Hallo,
Ik weet niet precies of het hier hoort maar ik plaats het toch maar even.
Ik loop veel met mijn mini-shet alleen als hij stapt dan sleept hij 1 achterbeen af en toe over de grond en dan hoor je z'n hoefje over de grond slepen. Maar hij maakt ook normale stappen en hij kan er gewoon op staan enzo. Ik weet niet of dit nou hoort, volgens mij heeft hij er geen last van. Maar het is wel een raar gehoor. Kan iemand helpen? Scheve mond

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:14

volgens mij maakt het niks uit. mijn oude pony daisy deed het ook altijd maar heeft er nooit last van gehad. ze tillen gewoon hun benen niet hoog genoeg op.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 22:18

Ik heb het ook gehad met mijn minishet.
Zij sleepte met beide achterbenen en echt heel erg, soms weleens een paar stapjes niet maar meestal wel.

Ik heb haar toen 3 weken op rust gezet en ben toen gaan opbouwen aan de longeerlijn. Eerst alleen aan een halstertje, paar weken later ligt bijgezet, pessoa en steeds een beetje langer, in het begin als ik een galopje vroeg spoot ze weg maar nu kan ze heel mooi bijgezet in een arbeidstempo galopperen.
Wat mijn pony erg geholpen heeft is haar beleren voor de kar, daarmee heeft ze erg sterke rugspieren gekregen en inmiddels (1 jaar later, ruim) tilt ze haar benen normaal op. Ze is vorig jaar door mijn verzorgster bereden (stiekem) en dat resulteerde meteen weer in slepen, was alles dus weer kwijt.

Maar bij mij heeft het trainen van de rugspieren en achterhandspieren erg geholpen.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 00:29

Klinkt als losse knie. Dan springt de knie af en toe op slot, kan het been dus niet meer naar voren gezet worden en schiet ineens weer los waardoor er weer normaal gelopen kan worden. Komt veel voor bij jonge paarden en met name shetlanders en friezen blijken er vaker aanleg voor te hebben. Over het algemeen groeien ze er voor hun derde jaar overheen. Tegen die tijd kun je ook beginnen de achterhand te trainen (kijk uit met longeren, rechtuit lopen is veel beter), hoe sterker de bespiering hoe minder last. Als laatste redmiddel kun je laten spuiten en nog later evt opereren. Dan is het probleem opgelost maar meestal is dit gelukkig niet nodig.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 00:30

O ja, laat er wel de dierenarts naar kijken. Die kan met zekerheid vaststellen of het inderdaad een losse knie is (of toch iets anders) en passende adviezen geven.