wel of niet chippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

wel of niet chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 21:35

Naar aanleiding van het onderwerk "brandmerken" en "homeopathie bij chippen" zou ik wel eens willen weten of er op bokt mensen zijn die geweigerd hebben hun paard te laten chippen. Ook als ze wel wedstrijden rijden. Het wordt namelijk praktisch onmogelijk gemaakt om wedstrijden te rijden zonder te chippen en ik vind dat je daar toch zelf een keuze in moet kunnen maken. Ik heb wel eens gekeken op www.antichip.nl en daar blijkt uit dat het niet makkelijk is om onder het chippen uit te komen.
Wat zijn de voor en tegens en wat zijn jullie ervaringen? Ik ben erg benieuwd!

Groetjes,

Sioux

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 22:38

Voors: ik heb al mijn paarden gechipt staan, en ze leven nog.. ( vandaag nog dan he Haha!).. het geeft een veilig gevoel. en tja: het gevoel wil ook wat he!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 10:59

Ik ken een heleboel gechipte paarden die er prima onder blijven...
Ik ken er ook 1 die voorgoed beschadigd is geraakt in zijn zenuwstelsel vanwege die chip.

Zonder risico's is het dus niet.
Maar voor sportdoeleinden worden grotere risico's als acceptabel genomen, dus waarom alleen op het inbrengen van chips principes hebben ten aanzien van diervriendelijkheid?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:06

Ik heb mijn paard niet gechipt. Ik ken ook meerdere die hun paarden niet hebben gechipt en we starten allemaal. We hebben onze paarden DNA geregistreerd en dat is tot nu toe geen probleem geweest op wedstrijden.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 11:11

Ik wilde liever ook niet chippen, ook vanwege de site die je hebt genoemd. Van die "enge" berichten word je nl. ook niet echt vrolijk,.....

Ik heb Roxanne toch maar laten chippen, omdat ik tzt wel graag wedstrijden wil gaan rijden. Ook zij leeft nog steeds en heeft er volgens mij verder absoluut geen hinder van. Als je echt perse niet wilt chippen, is DNA ook nog een mogelijkheid, zoals Eleonoor al zei.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 12:30

Rocco is ook gechipt. Ik vind het wel een veilig gevoel, en eerlijk gezegd had ik ook geen negatieve berichten gehoord toen ik hem heb laten chippen.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 13:57

hmmmm
ik zt die site eens te bekijken en ik vind het jammer dat de helft niet meer klopt.bijv:
de zwevende chip.
idd de eerste chips die gebruikt werden wouden nogal eens gaan zwerven om onder in het been uit te komen.
echter is daar an gewerkt en de tegenwoordige chips hebben hele mini weerhaken zegmaar waardoor het weefsel om de chiop zich als een klittenbandje hecht aan de chip . gevolg is dat de chip muurvast zit.
ook ik heb mijn paard gechipt.
en dat heb ik met al mijn vorige paarden ook gedaan. nooit ergens last van gehad.
houd er rekening mee dat een paard dat gechipt is een soort kneuzing rond de chipp houd de eerste 2 weken dat is de oorzaak van het niet meer nagevelijk kunnen rijden de eerste tijd na het chippen.
heel normaal net als bij mensen..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:01

Banjer is ook gechipt... en ze lijkt er geen last van te hebben....
en ik heb het ook uit "veiligheids-oogpunt" gedaan... mocht ze gestolen worden (kan altijd met zo'n mooie merrie... Haha!) dan staat ze in ieder geval geregistreerd op mijn naam.....

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 19:24

das een grote fout die veel mensen maken.
chippen om te kunnen bewijzen dat de mpony van hun is...
helaas wordt een chip niet gezien als geldig eigendomsbewijs.......
zouden ze wel moeten doen vind ik