* Ziekte van Aujesky

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-01 22:09

Ik heb begrepen dat er straks niet meer zal worden geent tegen deze ziekte.
Mijn angst bestaat uit het feit dat- mocht het gebeuren- deze ziekte ook op paarden en honden kan overslaan.
Met fatale gevolgen.
Is er iets voor paarden en honden om het niet te krijgen?
Vr groet Gerrie


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-01 21:53

Ik heb dit gevonden op nieuwsgrazer.nl



De ziekte van Aujeszky is een bij diverse huisdieren voorkomende besmettelijke hersenontsteking die snel dodelijk verrloopt en gepaard kan gaan met heftige jeuk en opwinding en bij het rund ook wel jeukpest wordt genoemd.

De ziekte wordt veroorzaakt door een viruw dat wordt overgebracht door varkens. Het verloop bij varkens wisselt sterk met de leeftijd. Bij biggen verloopt de ziekte vvaak dodelijk maar bij volwassen varkens is het verloop veel goedaardiger. Ze hebben geen eetlust, zijn suf en slaperig en hebben koorts. Na een ziekteduur van enkele dagen herstellen ze zich.
Tijdens de ziekte en ook daarna scheiden de varkens smetstof uit waardoor andere in de buurt vertoevende dieren zoals honden, katten, schapen, geiten en runderen kunnen worden besmet. Ook komt het voor dat de ziekte bij varkens geheel onopgemerkt verloopt terwijl dergelijke dieren wel smetstof uitscheiden.

(bron groene reeks)

Mijn vraag is dus in hoeverre paarden dit kunnen krijgen,of is het net zoals bij MKZ de herkauwers?


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-01 19:33

Kom op doc . Verward

ik wacht op antwoord.....

Alles goed met moeder en kind?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-01 20:04

Als het waar is dat paarden het niet kunnen krijgen ben ik al een stuk rustiger.

Alhoewel je net als bij de MKZ misschien wel weer als paardenliefhebber op allerlei manieren beperkt wordt...

Laat ik maar positief blijven denken .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Faniek, GrapeshotBot, M1994, Nicole288, senna21 en 24 bezoekers