hoe zie je verschil tussen schurft of schimmel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

hoe zie je verschil tussen schurft of schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 14:25

Wat is het verschil (qua plekken of schilfers) om te zien tussen schurft bij een paard of schimmel of mijt????

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 00:04

Ben ik ook benieuwd naar!
Regenschurft kun je wel zien, dan is het net of het paard net zeiknat is geregend.

Volgens mij jeukr schimmel niet, en schurft wel.

Bony
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:15

schimmel, mijt en schurft jeuken meestal allemaal! het zijn alledrie micro organismen (héle kleine beestjes) met het blote oog is het moeilijk om te zien wat wat is. Je kan er een huidafkrabsel en dat kan jij of de d'arts onder een microscoop bekijken en daar onderscheiden. Bij alledrie de aandoeningen krijgt het dier meestal schilfers, vaak met kale plekken. Bepaalde aandoeningen hebben wel specifieke kenmerken en zijn daardoor makkelijker te onderscheiden zoals de ringworm (schimmel) die in een cirkelvorm groeit.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 23:01

BEDANKT VOOR JE REAKTIE, maar in dit geval zijn er geen kale plekken, en ik heb ook niet het idee dat hij veel last van jeuk heeft, maar de schilfers zijn wel erg groot, de dierenarts zei dat het geen schurft was maar wilde toch een kweek maken voor schimmel (wat hij ook niet verwachtte dat het dat was) maar wat het dan wel is, wist hij ook niet??? Misschien een soort "zware roos ".??

Bony
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 23:52

Je paard kan een droge huid krijgen en daardoor schilfers veroorzaken. Huidproblemen die niet door schimmel/schurft worden veroorzaakt kunnen ook een allergische reactie op een stof of voederbestanddeel zijn. Is er iets veranderd in je rantsoen?

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 00:59

schurft is volgens mij een dikke plak in e vorm van een ring/cirkel maar weet het verschil niet precies.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:16

Volgens mij hebben ze bij schimmel niet altijd jeuk. De enige manier om het zeker te weten is de DA een huidkrabsel onder de microscoop te laten onderzoeken......maar niet iedere DA is daar even goed in Haha!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:05

Eigenlijk is alleen de diagnose ringschurft te stellen naar hoe de plekken eruit zien. Bij al het andere zal je verder onderzoek moeten instellen (dus een kweek moeten maken).

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 22:13

Jantien bij een schimmelinfectie hoef je geen kweek te maken, de schimmelsporen kan je gewoon onder de microscoop zien! Het enige wat de DA dan nodig heeft is een afkrabseltje van de huid op de aangedane plek.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 10:57

Fabienne, proberen een schimmel onder de microscoop te zien is lastiger en veel minder betrouwbaar dan het maken van een kweek!
Wat je wel kan doen (omdat een schimmel kweken lang duurt, 10-21 dagen, soms langer) is proberen de schimmel indirect aan te tonen mbv een Woodse lamp. Dan zie je ze ahw 'oplichten'.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:13

Klopt Jantien het is erg lastig, maar als je weet waar je naar moet kijken gaat het zeer goed, mijn DA is er als enige in de groepspraktijk zeer bedreven in Haha!. De laatste keer maakte hij een schetsje en mocht ik zelf ook kijken.......erg leuk! Maar hij zei al dat zijn beide collegae het meestal ook niet zagen, of niet konden vinden.

Het blijft overigens hardnekkig......als je het eenmaal op stal hebt kom je er eigenlijk nooit meer vanaf, het steekt af en toe de kop op in de 'schimmelgunstige' perioden........
In het begin hebben we als gekken alles ontsmet, pffff wat een werk was dat, al die stallen schoonspuiten, ontsmetten, paarden wassen, spullen ontsmetten enz enz.......maar dat leer je vanzelf af Haha!

Soms steekt het de kop weer eens op en behandelen we gewoon de plekken. De oudere paarden hebben er geen last van, die hebben blijkbaar voldoende weerstand tegen deze schimmel opgebouwd.

Wat ik wel jammer vind is dat griseomix niet meer verkrijgbaar is, dat vond ik eigenlijk het beste werken altijd. Het mocht alleen niet aan drachtige merries gegeven worden.

We hadden toen een paard op stal dat gescand was en niet drachtig bevonden , en deze kreeg last van een schimmelinfectie toen ze van de hengstenhouder terugkwam. Deze werd op de griseomix gezet. Later bleek de merrie toch drachtig te zijn, er is wel een gezond veulen geboren, maar die is erg klein gebleven.......waarschijnlijk door de groeiremmer die als werkzame stof in de griseomix zat!