Butasolidine (ofzoiets :D) *kijk plz*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Butasolidine (ofzoiets :D) *kijk plz*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 00:00

Tiek, nog steeds niet rad Verdrietig

Heb een lansvliegende dierenarts ff lief aangeken, die heeft snel een blik geworpen op Tiek. Het zit niet in zijn pezen, die zijn niet warm, hard of gezwollen, ook zijn gewrichten zijn gewoon goed. Het is geen bewegingskreupelheid, maar ook zo'n rug leek zonder knopen, drukkingen of andere narigheid. Als ik meer wilde weten, of goed onderzoek, dan moest ik lanskomen (en flink dokken *LOL* )

Iemand bij mij op stal, raadde butasolidine (oid, zoiets was het, zal de preciese naam navragen). Dit werkte onstekingsremmend en pijstillend. Vergelijkbaar met een asprine volgens haar. Dan zou hij dus gewoon goed lopen, en kon ik heel licht met hem gaan werken, waarna hij als het goed is, na het afbouwen van kuur weer goed moetlopen, omdat een evt. onsteking geremd is, en de rest weer los gewerkt. Mij klinkt het wat vreemd in de oren, ben benieuwd naar jullie mening en/of ervaringen.

Hij (andere DA dan mijn eigen, was bij een ander paard) kon zo snel niks zien, en vermoede dat een zeer grondig onderzoek nodig was voor diagnose, maar hij vermoede niks ernsigs. Het onderzoek was in zijn woorden 'idd niet al te goedkoop Boos! '

En ik mijn woorden 'idd niet al te rijk' Clown

Verder..tja...hij rent/spring/bokt steigert zodra ik hem de wei opgooi, is harstikke vrolijk, lijkt ogenschijnlijk geen pij te hebben.

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:24

Sorry. mijn advies zal je niet willen horen, maar ik denk dat je beter in de buidel kan tasten dan zelf aan dokteren.
Wat ik van Buut weet is dat het een pijnstiller is en tsja dat is leuk for the time being maar je lost er niks mee op.
Tsja, nogmaals sorry maar ik zou het wel weten.. gezondheid van mijn paard is mij meer waard dan geld in de portemonnee..

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:10

Ik ben ook geen voorstander van pijnstillers...
Misschien is er wel degelijk ernstige weefselschade (dierenarts kan niet in het gewricht kijken)
Doordat je paard 'geen' pijn meer voelt heb je kans dat je de boel alleen nog maar meer beschadigt.
Ik zou t echt goed laten uit zoeken dmv foto's ofzo.
En als je de ontstekking blijft remmen los je het vaak nog niet eens zozeer op... denk wel een ontsteking is er niet voor niets!!!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:31

Kom ik weer aan met mijn hoefkatrolontsteking-voorbeeld..
Stel dát het iets ernstigs is, ik neem als voorbeeld hoefkatrol dus, omdat Neef dat heeft en dat gewoon makkelijker praat. Dan loopt ze goed na de aspirine, maar ondertussen werkt het binnenin alleen maar averechts. In plaats van oplossen en rust geven, loopt ze door (weliswaar zonder pijn, maar de gewrichten etc. worden alleen maar erger beschadigt). Nee, als er geen zekerheid is, raad ik het niet aan.

Over dat geld: ja, je moet het wel hébben. Geld dat je niet hebt, kun je niet uitgeven. Ik weet dat Myrth zich al kapot werkt om de stalling etc. te betalen, en zo´n tegenvaller is niet "even te lenen". Je moet het dus wel hébben..

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:35

Zelfs een fiets doe je naar de fietsenmaker om te laten repareren. Waarom haal je niet gewoon een dierenarts bij die pony? Dit is echt verkeerde zuinigheid. Frusty

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 23:39

Ik heb zelf ook al aangegeven dat ik niet zeker weet of ik het wil, en dat ik benieuwd ben naar ervaring. Ik heb toch nooit gezegt dat ik er geen DA bij haal, maar dit zei dus iemand op stal. Stel dat ik van verscheidene mensen te horen krijg dit prima zou werken, jah, dan was dat mooi meegenomen. Ik drufde het niet zomaar te doen, en ik heb zelf ook al nog een andere DA gebeld, dus het is niet zo dat ik zomaar wat doe.

Wat die verkeerde zuinigheid betreft, van een kale kip kun je niet plukken. NAtuurlijk, je moet geen paard kopen als je niet een incidentele wat hogere DArekening kan betalen, maar in principe schieten mijn ouders dan bij, zodat er wel een DA kan komen. Nu is het alleen zo, dat in de afgelopen twee maanden er 2 (niet meer verzekerde) fietsen gestolen zijn, de auto kapot was (hele hoge rekening) mijn vader een nieuwe bril nodig had en nog wat van dat soort dingen, waardoor ze onverwachts ontzettend krap zitten. Vandaar dat ik ze nu liever niet lastig val met OOk nog eens extra kosten voor Tiek. Toch...wat moet dat moet, dat zie ik ook wel in.

Toch bedankt voor jullie reacties

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 23:54

Als je niet zeker weet wat het is zou ik toch een dierenarts laten komen.
En buut kun je volgens mij ook alleen maar via een DA krijgen. Mij lijkt dus dat als je paard dat nodig heeft, dat je dat dan wel van de dierenarts hoort.
Ik heb ook heel lang lopen sukkelen met een blessure bij mijn paard, maar toch heb ik regelmatig de dierenarts laten komen zodat ik wist wat ik zag of ik me daar zorgen om moest maken. En dat neemt toch wel wat druk weg moet ik zeggen.
Dus ik zou naar de Dierenarts gaan als je het niet vertrouwt.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:40

Gaan rijden terwijl je paard op een pijnstiller staat is niet iets dat ik zou aanraden. Soms gebeurt het binnen het kader van een behandeling. En dan dus ook alleen onder toezicht en op voorschrift van een DA.
Buut is trouwens in NL niet geregistreerd. Mag dus ook niet zomaar worden uitgegeven. Eigenlijk wel raar want in Engeland en Duitsland mag het wel en daar wordt het best veel gebruikt.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 17:44

Is eigenlijk hetzelfde als de vroegere marktverhalen. Paarden met pijn of die onregelmatig waren, kregen een medicijntje, en voilá, werden voor veel poen verkocht, terwijl deze dus absoluut niet goedgekeurd zouden zijn. Meid, kijk het liver nog even aan als het echt niet gaat, dan met goedjes lopen te kwakzalven, klinkt aanlokkelijk, maar kan noooit veel goeds aanrichten.

KellyH
Berichten: 541
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 17:53

Waar jij nu over praat is een pijnstiller dat stilt de pijn en tuurlijk kun je dan gewoon door rijden van die pijn hebt hij dan geen last maar ik denk dat je dan het probleem alleen maar erger maakt. En ik vind het niet gek dat hij in de wei doet rennen, bokken en steigeren dan loopt hij door de pijn heen. En buut kun je alleen via de dierenarts krijgen. En al zitten jullie nu zo krap bij kast ik zou niet zelf gaan dokteren want straks kost het je nog veel meer.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 18:45

Ik zou dan heel licht gaan werken, waardoor de spieren evt. weer los zouden komen. Volgens die vrouw onder het motto: Baad het niet, Schaadt het niet.

Maar het is me nu dus wel duidelijk dat mijn vermoeden klopte en dat het niet verstandig is. Dan toch maar snel een DA, en dan een kreupelheidsonderzoek, kijken wat ze dan kunnen zeggen

Bedankt voor jullie reacties