Bloedwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bonvivant
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-02 14:15

Mijn paard heeft als het goed is bloedwormen.
Ik vind het heel zielig voor haar want ze is hierdoor erg dun en heeft conditieverlies.
Heeft jouw paard het ook of weet je er meer van reageer dan aub.

Bedankt Party!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 16:39

DA erbij halen en grondig laten ontwormen met injectie, zal worden herhaald vrij kort erop, waarmee hij/zij snel zal opknappen, de schade die is aangericht is echter in grote lijnen onomkeerbaar, dus stel het niet uit.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 22:22

In Nederland worden de paarden niet dmv een injectie ontwormd itt belgie mag dit officieel niet hier. Verder ben ik het eens met de reactie van sonjabelgium

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 08:49

ivar schreef:
In Nederland worden de paarden niet dmv een injectie ontwormd itt belgie mag dit officieel niet hier. Verder ben ik het eens met de reactie van sonjabelgium


In NL worden de paarden met bloedwormen ook dmv een injectie ontwormd hoor. Mijn fjord heeft vorig jaar ook bloedwormen gehad en is er door een 1-malige injectie van de veearts en een zeer intensief ontwormingsschema de maand erna vanaf gekomen.
Hoe ze eraan gekomen is is een raadsel.
Mijn fjordje was ook mager, weinig eetlust en heftige allergische reacties op voer.
Viv

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 10:08

Het is niet "gewoon" met een prik te ontwormen, maar in extreme gevallen waar er gevaar voor de organen is, is er wel degelijk een prik beschikbaar die agressief deze "pest" aanpakt. Wel is mogelijk dat niet alle dierenartsen er van op de hoogte zijn. MVG - Sonja

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 10:40

Haha, wel grappig om dit te lezen. Dmv injectie ontwormen is tijdverlies, potentieel gevaarlijk en brengt enkel een duit in het zakje van de dierenarts. De producten die ingespoten worden zijn identiek aan de produkten die in de tubes zitten. De injecties zijn gefabriceerd voor gebruik bij koeien omdat die door hun pensmaag vaak slecht overweg kunnen met orale middelen. Het moet bij runderen ook onder de huid gespoten worden en mag niet in de bloedbaan, dit omdat er een oplosmiddel inzit op basis van alcohol. Bij enkele dieren kan dit bij gebruik in de bloedbaan een zware allergische reactie geven met de dood tot gevolg. Die middelen zijn ook niet geregistreerd en getest op paarden dus heeft de veearts geen verhaal als er een keertje iets gebeurt.
Je weet misschien nog dat vroeger de paarden werden ontwormd dmv een sonde in de neus, dat was ook zoiets, is men nu mee gestopt, injectie is zo een beetje in de plaats gekomen, ziet er goed uit etc... Ontwormen met een tube Equest zou dus voor bloedwormen net hetzelfde effect gehad hebben.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 11:01

De inwerkingsperiode is langer met oraal medicijngebruik en dat is iets die met een ernstige bloedwormbesmetting je niet mag nemen ... tijd. Elk moment is een moment langer dat die wormen aan de organen van je paard vreten .... je zal maar net te laat komen ... Een goede veearts weet ook prima wat en hoeveel ie juist mag injecteren en zal zeker geen risico's nemen, vandaar dat niet alle artsen het toepassen ... onervaren (met het product).

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 11:20

De inwerkingsperiode is misschien 20 minuten langer ja, akkoord. Een allergisch reaktie op het oplosmiddel treedt ook op bij de kleinst mogelijke dosis, niets met ervaring te maken. Een goede dierenarts moet de mensen niets wijs te maken in mijn opinie, en moet zichzelf goed informeren. Jouw dierenarts doet niet iets speciaal, het is algemeen geweten dat veel dierenartsen dat toepassen, maar zonder enige gegronde reden, dat is ook algemeen bekend.
Een vergelijking: Stel dat je vanaf nu de huisarts zou roepen om je door injectie een aspirientje toe te laten dienen. Die zou dan zeggen dat dat veel beter werkt en dat je hem vanaf nu maar elke keer moet laten komen als je hoofdpijn hebt... Daarbij komt nog dat het eigenlijk een hondenaspirine is die hij je toedient en in plaats van onder de huid waarvoor het gemaakt is, het in je ader spuit.
Daarvoor zou ik bedanken, maar onze paarden moeten dat wel ondergaan....
Ik weet dat het veel gebeurt door injectie, en OK als dat bij je paardje goed hielp en als je dat in de toekomst nog wil laten doen, geen probleem. Je moet alleen het niet aanraden aan anderen met het argument dat jouw dierenarts zo goed is want dat heeft er niets mee te maken....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:19

Ik heb mijn paardjes niet laten spuiten met ontwormer, m'n tink is er mee gespoten geweest voor ie hier aankwam - dus leg me geen dingen in de hand die ik niet gedaan heb. M'n dierenarts komt bij ontwormen niet te pas van mij, dat doe ik zelf optijd. Al wat ik weet is dat het door mijn dierenarts en de invoerder van m'n Tinker beiden als een goede zaak beschouwd is/was gezien het de eerste ontworming was en dit nogwel bij een veulen ...
Maar zoals bij wel meerdere zaken verschillen de meningen nogal van de ene arts naar de andere, zelfde van de ene paardeneigenaar dan bij de andere. Om het even wat de keuze is, het paard in kwestie moet zeer dringend ontwormd worden (orale booster equest of equavalan) - en wacht er niet mee ... want het dier in kwestie ondergaat schade die niet te herstellen is en die ook niet uitwendig zichtbaar is. Daar is waar het om gaat.

PS - ik ben geen pillenvreter, en slik NOOIT medicijnen, ook geen 'kruiden' ... het is maar als ik half-dood lig dat ze er in slagen mij iets aan te smeren ... KOPPIG - ja ... en een ijzersterke gezondheid die menig pille-vreter jaloers zou maken .... (en ja, ik koud'je krijg ik ook op tijd en stond, maar die zit ik gewoon uit - zonder hulpmiddel). Het enige die ik "neem" is een voorbegoedsmiddel ... een bus kinderen is nu net iets te duur anders ... Haha!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 12:26

Knipoog Niet voor jou in het bijzonder bedoeld maar je hoort die dingen erg vaak en ik vind dat het een keertje mocht gezegd worden.

Het is geen kwestie van een menig te hebben als er feiten bestaan. Als ik met nog 50 anderen plots ga beweren dat je gezond wordt door het drinken van ammoniak, dan is dat geen kwestie van eigen mening hebben, dan is dat gewoon verkeerd. Enkel over feiten die nog niet vaststaan kan iedereen een eigen mening hebben.

Vond dit nog terug, artikel van 1995 (uit Utrecht).

Citaat:
Now and then cases have been reported where horses died suddenly after intravenous application of Ivomec. Lethal anaphylactic reactions in horses are known to occur incidentially after intravenous application of drug dissolved in propyleneglycol or glycerolformol. Since Ivomec is registered for use in cattle, sheep and pig, its use in horses has to be regarded as 'off label use'. It is concluded that in the treatment of inhibited stages of cyathostomes ivermectin has no effect whether or not it is applied intravenously or orally. Since lethal anaphylactic reactions can occur, intravenous application of Ivomec can not be justified for 'off label use'.

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:26

hoe zien bloedwormen eruit?