Spieraanhechting voor rugstretch?? Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Spieraanhechting voor rugstretch?? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 12:56

Ik ben Iwaldo nu na het rijden aan het stretchen, dwz hals buigen, benen buigen en vasthouden, etc. Nu moet ik de rug ook kunnen stretchen volgens mijn boek, door op een bepaalde spieraanhechting onder de buik te drukken, als reactie krult ie dan zijn rug op. Hierdoor worden de rugspieren gestretched. Je weet wel, wat sommige dierenartsen ook wel eens doen.

Nu kan ik die plek niet vinden, of misschien druk ik te zacht.. en mijn boek (engels) kan me daar niet echt in helpen... de beschrijving is nogal vaag.

Wie kan mij vertellen waar die plek zit en wat ik dan het beste kan doen? Drukken, kriebelen? Waldo kan het iig, bij de masseuse deed ie het ook heel netjes Haha!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 13:15

Nou hiermee heb ik de laatste anderhalve maand volop kunnen oefenen met mijn merrie.

Ik moest het ook eerst een paar keer van de fysiotherapeut uitgelegd krijgen. Want ze deed het bij de fysio meteen en ik stond maar te drukken en te kriebelen, en Sydney keek alleen maar sjagerijnig achterom. Clown

Het gaat erom dat je je paard een moet prikkelen, ongeveer op de plaats waar de singel ligt, of iets daarachter. Niet duwen, dan krijg je geen reactie. Dus echt korte prikkels geven met je vingers. Is een beetje een kwestie van uitproberen.

Verder ga ik ook aan Sydney haar staart hangen, dan rek je de ruggewervel iets op. Dat is iets wat je beter een keer in praktijk uitgelegd kan krijgen. De meeste paarden vinden dat ook prettig. Op stal kijken ze me aan of ik gek ben als ik aan Sydney haar staart hang. Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 14:04

Prikkelen? Knijpen? Extreme duivel hihi Ik ga het eens proberen. dus net achter de singel?

Inderdaad, staart doe ik ook. Ik begin met worteltjes links en rechts houden zodat ie heel ver moet buigen in de hals. Dan worteltje laag tussen de benen houden = zakken, worteltje hoog.. dan de voorbenen naar voren strekken, naar achter, in een rondje, dan de achterbenen naar voren,naar achter en overdwars (aan de linkerkant staan en het rechterbeen onder de buik door pakken) Hierna de staart, rondjes draaien en trekken..

en gek dat mijn stalgenoten staan te kijken Haha!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 15:49

ik doe het altijd precies in het midden op de middellijn van de buik zal ik maar zeggen. 2 handen achter de singel geloof ik en dan met m'n vingertoppen. Als meneer wat dromerig is met m'n nagels en dan gaat de rug omhoog.
Ook mijn stalgenoten staan altijd gek te kijken als het weer eens rek en strek tijd is Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 16:27

Ik hang regelmatig aan de staarten en doe strekoefeningen met de benen, meestal als het weer rijden niet toelaat.
Meestal als ik de buik gewoon borstel (harde harige borstel) dan volgt er direkt een aktie van buikspieren aantrekken.
Ik heb ooit een ruin gehad en die vond kietelen erg lekker, met een heel ander gevolg Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 16:45

Dat doet Iwaldo ook als ik op zn buik kriebel Knipoog Nu dus nog stretchen ipv het zaakje laten hangen.. lol

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-02 23:36

Verdorie.. vanavond weer geprobeerd maar het lúkt gewoon niet!!
Nog eens samenvatten... twee handen vanaf de singel.. op de middenlijn, duw ik recht omhoog met mijn duimen/vingertoppen??!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 23:42

Andere mogelijkheid: de spieren schuin op de achterhand. Direct achter de heupen schuin naar beneden tot het midden van de broekspier. Ergens halverwege heb je het meeste effect.

Succes ermee.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 21:12

Sorry, jongens en meisjes

Maar hier krijg ik tranen van in mn ogen.
WIE DURFT ER ZOMAAR ZN PAARD TE "STRETCHEN" ALS IE KOUD IS?????
Ten eerst als er al gestrecht "moet"worden dan alleen na het rijden.
AAN DE STAART GAAN HANGEN??????
Dat doe je absoluut niet en nooit, dat is hetzelfde als op een pijnbank gaan liggen en aan je armen en benen getrokken worden????
De staart is een verlengstuk van de ruggewervel, wil je daadwerkelijk schade aanrichten aan de ruggewervel????????
Stretchen, dan moet je toch zeker weten wat je aan het doen bent, 1 cm te ver en je overstretched je paard en dan ben je verder van huis en dure rekeningen van dierenartsen en fysiotherapeuten.
Al die zogenaamde drukpunten waar jullie het over hebben??? een paard heeft meer dan 54 drukpunten en onder zn hele buik alleen al zitten er 4. em daar zijn er maar 2 voor "de push-ups" het is dus niet dat je zn rug traint, maar zn buik, vergelijk het maar met pushups. en dat doe je ook niet alleen maar, maar alleen in een volledige sportmassage!!!!.
ALs je werkelijk je paard los wilt maken, dan door een behandeling van een goede sportmasseur of fysiotherapeut, en nog een trainingsschema met rijden en wat richtlijnen zodat je je paard zelf een beetje los kunt houden door massage. Mocht ie echt problemen hebben dan alleen een dierenarts erbij halen.

Ik hoop hier het een en ander mee duidelijk gemaakt te hebben en het is echt niet de bedoeling om te preken, maar voordat er echte schade wordt aangericht.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 21:52

horsey schreef:
De staart is een verlengstuk van de ruggewervel, wil je daadwerkelijk schade aanrichten aan de ruggewervel????????


Voor de duidelijkheid: een paard aan de staart trekken kan absoluut geen kwaad. Die staart kan z'n eigen gewicht dragen. Je zou hem er bij manier van spreken aan kunnen opheffen.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 21:57

ieder zijn eigen opinie
maar voor degene die erachter staat is het toch geheel niet veilig.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 19:54

[quote="horsey"]
AAN DE STAART GAAN HANGEN??????
Dat doe je absoluut niet en nooit, dat is hetzelfde als op een pijnbank gaan liggen en aan je armen en benen getrokken worden????
De staart is een verlengstuk van de ruggewervel, wil je daadwerkelijk schade aanrichten aan de ruggewervel????????
]

Hoewel dit al een oud topic is, moet ik hier toch even op reageren.

Kan jij me uitleggen waarom mijn paard zich helemaal ontspant als ik aan haar staart hang? Niet omdat het aanvoelt alsof ze op de pijnbank ligt!

Ik heb mijn paard 2 maanden onder behandeling van een gediplomeerde (paarden) fysiotherapeute gehad, in overleg met mijn dierenarts. Zij heeft mij bij elke behandeling uitgelegd wat ik zelf met mijn paard kon doen ter verbetering van haar rugproblemen. Een van de dingen was aan haar staart gaan hangen. Als je dat op de juiste manier doet, is dat juist heel onstpannend. Mijn merrie gaat heel dromerig staan kijken, laat haar hoofd zakken als ik daarmee bezig ben. Dat lijkt me niet bepaald een pijn reactie. Daarbij ga ik ervan uit dat een ervaren, goed opgeleide fysiotherapeut weet waar ze mee bezig is.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 21:28

Ja daar ga ik ook van uit.
En waarom zijn er nog zo veel vragen, en nog zo veel dingen aan verandering toe. En zo veel diverse methodes en halen zoveel therapien nog steeds niks uit. Iedereen haalt zijn of haar kennis ergens vandaan
en dat zal ook altijd zo blijven. De 1 ervaart dit de ander dat. Sorry, wil je echt niet aanvallen, maar hoeveel mensen die dit lezen en ook over stretchen, die niet weten waar ze mee bezig zijn, denken dit ook zelf te kunnen. En is dat dan ook allemaal zonder risico?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-02 22:30

pfffff leuke reactie heb je zeg...
ik heb je een paar weken geleden gepbt of jij me misschien kon helpen met het vinden van die punten, gezien je profiel.. en dan krijg ik geen antwoord terug maar lees ik ineens zo'n reactie. Aardig Boos!

Misschien moet je ook eens kijken naar mijn topic over 'je paard stretchen' op paardenpraat? Ik geloof dat daar duidelijk bijstaat dat je je paard niet moet stretchen als ie koud is.

Wat betreft die staart, sla de paardenmassageboeken er maar eens op open. Voor de goede orde, ik heb Iwaldo laten behandelen door een goede paardenmasseur en die deed hetzelfde. Beide boeken die ik heb geven dit als tips... ik ben op zoek geweest naar een goede cursus paardenmassage maar aangezien die er niet zijn in Nederland moet ik het helaas doen met mijn boek.
Als je het allemaal zo goed weet, kan je misschienvolgende keer mij wat tips geven als ik daarom vraag ipv preken.. die mag je de volgende keer voor je houden Boos!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 22:54

horsey schreef:
Ja daar ga ik ook van uit.
En waarom zijn er nog zo veel vragen, en nog zo veel dingen aan verandering toe. En zo veel diverse methodes en halen zoveel therapien nog steeds niks uit. Iedereen haalt zijn of haar kennis ergens vandaan
en dat zal ook altijd zo blijven. De 1 ervaart dit de ander dat. Sorry, wil je echt niet aanvallen, maar hoeveel mensen die dit lezen en ook over stretchen, die niet weten waar ze mee bezig zijn, denken dit ook zelf te kunnen. En is dat dan ook allemaal zonder risico?


Zo te lezen ben je zelf nog in opleiding, dan vind ik het nogal arrogant om de kennis van mensen die zeer veel ervaring op het gebied van paardenfysiotherapie hebben in twijfel te trekken. (hierbij doel ik op uitspraken van ervaren fysiotherapeuten en gerenomeerde boeken die in dit topic worden aangehaald)

Natuurlijk is het nooit goed om iets te doen zonder dat je weet waar je het over hebt. Maar dan moeten we het hier ook niet meer over rijden met slof hebben, rijden met stang en trens om maar wat te noemen. Dan vallen er wel heel veel onderwerpen af, als we zo gaan redeneren.