Hoe snel een grote wonde kan genezen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Hoe snel een grote wonde kan genezen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 21:39

1 maand geleden ging ik de paarden doen van een vriendin die op vakantie was, tot ik plots tientallen gemiste oproepen had van mijn vriend. Mijn vriend belt nooit zo vaak achter elkaar, dus mij snel naar huis gehaast en toen ik aankwam was ik toch even verschoten van wat ik zag! Wist gelijk dat het niet goed was dus met spoed DA gebeld, want dit moest gehecht worden. DA was er met 10 min en we probeerden eerst met plaatselijke verdoving gezien de (mini)pony net 1 maand drachtig was. Helaas hielp het niet en uiteindelijk moest ze verdoving krijgen voor 3,5 keer haar gewicht, maar we hadden geen andere keuze, dan maar risico nemen met het vruchtje/veulentje.

Zowel haar spier als huid zelf moest gehecht worden, je kon er zo meerdere vingers insteken :oo

Dit was de wonde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na +-2 weken is de wonde plots open gesprongen, gelijk de DA gebeld en die kwam weer met spoed. Ze heeft toen enkele hechtingen moeten weghalen van de huid zelf, want die hadden geen nut meer. Vanaf dan moest ik met Vetramil werken. Omdat Vetramil snel intrekt in de huid moest ik dit 3 keer per dag opsmeren, nadat ik de wonde waste met lauw water. Dit was de wonde 10 dagen geleden toen ik merkte dat de hechtingen gesprongen waren, hechtingen zijn gaan springen in enkele uurtjes tijd gezien ik 2 uur ervoor nog eens gaan ontsmetten ben en er toen helemaal niets was.

Afbeelding

6 dagen geleden: in een korte tijd begon de wonde te helen en was er even vrees voor wildvlees
Afbeelding

4 dagen geleden: de doorbloeding werd beter en het leek erop dat er (bijna) geen wildvlees ging vormen
Afbeelding

daarstraks: het is een grote korst geworden
Afbeelding

Ze staat momenteel al 1 maand op stal en helaas zal dit nog enkele weken duren gezien haar spier moet helen. Vanaf vandaag hebben we groen licht gekregen voor op te bouwen met stappen aan de hand, niet draven want dit is nog te belastend. Jammer genoeg staat ze opgefokt van binnen te staan ondanks de grootte vd stal, maar het kan niet anders. In stap stapt ze goed, maar ze heeft toch een pasje draf gedaan (waarbij ik haar gelijk tegenhield!) en daarbij liep ze flink onregelmatig omwille de te grote belasting erop. Wel staat ze nog steeds op hoge dosis AB en ontstekingsremmers.

Wel is ze nog netjes drachtig, de week nadien het we haar laten scannen..héél blij dat het vruchtje toch blijven zitten is ondanks de hoge hoeveelheid verdoving. *\o/* *\o/*

We hopen dat ze in de toekomst geen (blijvende) last van zal ondervinden, zodat ze toch mee kan op show.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:43

Wow. Lijkt wel of er in is gestoken met een mes ofzo.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 21:45

Het is hier thuis gebeurd en we vermoeden dat er 1 van de andere paarden flink heeft uitgeslagen. Dit kan absoluut niet door iemand anders gedaan zijn gezien ze aan huis staan, waar er 24/7 toezicht is op de hele weides/paddock en stallen. We hebben alles tientallen keren afgelopen tot ze meter aan toe, maar vinden helemaal niets.

DiantaM

Re: Hoe snel een grote wonde kan genezen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:48

WoW. Het ziet er inderdaad nu erg mooi uit. Maar ik snap dat je in eerste instantie schrok.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:48

De genezing ziet er goed uit. Ik ben gek op honingzalf, vind dat echt super werken.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 21:55

Nog nooit gebruikt maar heb nu al gelijk een voorraad aangekocht ondanks het duur spul is :+

Ik hoop haar over een maand weer op de weide/paddock te mogen laten, eerder mag niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:22

Mooi he dat herstellende vermogen! Gelukkig dat het goedkomt!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:25

Ik volg, fijn dat het zoveel beter gaat nu!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:46

Jeutje, wat een jaap.
Wat goed dat je zo snel op honingzalf bent over gegaan. Wat een wondermiddel he?
Mijn paard kreeg t ook bij een open wond in de lies en behalve dat er geen haar op groeit zie je er helemaal niets meer van.

Heel veel sterkte met je paard!
Mag ze ook niet op een afgzet stukje buiten op de wei? Kan ze niet rennen, maar wel vriendjes zien en is ze wellicht minder gestressd.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:55

Ik zou Skinrelief smeren tegen wildvlees en nog snellere genezing. Mijn paard had ook een wond, en al wildvlees daardoor. Met behulp van Skinrelief zie je er niks meer van. En het ontsmet ook goed.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 20:38

Zoals het er nu naar uitziet gaat ze absoluut geen wildvlees overhouden, maar gewoon een flink litteken.
Vind Honingzalf inderdaad een wondermiddel en heb gelijk een paar tubes aangekocht :+

We hebben een stuk vd paddock afgezet waarbij ze enkel kon stappen, maar helaas werd ze hier slechter van in de zin van: overbelasten en hierdoor heel de tijd (flink) onregelmatig lopen.

Dit is de wonde vandaag
Afbeelding

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:42

Jemig wat een jaap was dat! Maar dat geneest echt heel netjes, fijn!

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:58

Ziet d'r goed uit mooi genezen zo!

Misschien eerste foto's in linkje zetten voor de zwakke magen onder ons? :=

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:03

Is erg mooi aan het genezen! Zeker als je ziet dat het na het openspringen van de hechtingen zo ver uit elkaar stond. Moet flink schrikken zijn geweest om d'r zo te vinden!

Soms is het een optie om een klein stukje weide af te zetten zodat ze eerder gaan eten dan de benen strekken. Het is lastig hoor, kon je ze maar wijs maken dat een beetje geduld hebben beter is voor ze :(:)

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:16

Bijzonder hoe snel dat dan kan gaan hè!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:16

Deliana1993 schreef:
Ziet d'r goed uit mooi genezen zo!

Misschien eerste foto's in linkje zetten voor de zwakke magen onder ons? :=

Er staat toch in de titel dat het om een grote wond gaat? :+

Mooie genezing hoor!
Hier ook wonderen gezien bij mensen, laatst nog een grote tube honingzalf gemaakt voor op stal. :)