Welke problemen bij te jong ingewerkt paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Welke problemen bij te jong ingewerkt paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 10:49

Goed ik weet dus niet of het hier goed staat. Ik heb bokt ook afgestruind om al een zoortgelijk toppic te vinden, maar vind niet echt iets duidelijks.

Ik walg ervan, 7 maanden oude veulens tot 1,5 jarige die zadel en hoofdstel+bit opkrijgen en aan de lange lijnen worden gegooid. Dit is een hele hype hier in het noorden en ik heb er geen goed woord voor over. En met 2 jaar zitten ze erop.
Paarden worden zo vroeg beleerd omdat ze dan eerder "volwassen" zouden zijn en de eigenaar minder problemen zou hebben met een 600kg paard als ze 3 à 4 jaar oud zijn.

Even ter toelichting, het gaat hier niet om een discussie over wèl of niet goed, ik ben opzoek naar feiten. Ofwel, kan iemand mij vertellen welke aandoeningen er later ,zoal bij zo`n paard op kunnen treden bij het zo vroeg beleren?

superwoman

Re: Welke problemen bij te jong ingewerkt paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:53

Ik denk dat als je dat wilt vertellen tegen de eigenaren, je beter over komt als je het aan een D.A heb gevraagd.

atrose is het meest voor de hand liggend.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:55

Artrose.
Ook duidelijk op de foto's te zien. Bij jonge paarden waar je gewoon slijtage ziet.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 11:14

sw jij heb me gelijk door :P Ik wil idd wel meer zeker weten voor ik bij ze aanklop.

Wat betreft die atrose, komt dat doordat de groei verstoord word?
Hoe zit het met de tanden van het veulen, als het een bit in heeft? Volgens mij is dit allemaal zò slecht voor zo`n paard.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:18

Volgens mij denken we allemaal dat het heel slecht is, maar misschien is dat ook wel grotendeels het gevoel dat we erbij hebben. Ik denk dat je hier een topic vol krijgt met meningen. Maar voor echte onderbouwde medische feiten zou ik je DA eens vragen. (Of hopen dat de aanwezige dierenarten op bokt reageren).

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:22

de rug ,de spieren, de botten zijn allemaal nog volop in de groei en absoluut nog niet sterk genoeg om gewicht mee te dragen van een ruiter vandaar dat er dan vroegtijdige lichamelijke slijtage ontstaat, welke zich weer kan uiten in verschillende vormen.

en geestelijk zijn het ook nog maar baby's dus er zullen ook paarden zijn die dit in hun hoofd niet kunnen verwerken waardoor je ineens "onhandelbare" paarden krijgt,

en het smoesje dat als ze ouder zijn ze sterker zijn en moeilijker in te rijden dat is gewoon onkunde van de ruiter!!
Laatst bijgewerkt door risky op 15-04-09 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:23

atrose = slijtage even héél kort gezegd.

bit ligt niet op of tegen de tanden, dus kan geloof ik geen probleem vormen.

psychisch kun je ook problemen verwachten, doordat ze teveel moeten doen en niet snappen... Kans is groot dat je ze overvraagd en daardoor niet meer werkwillend zullen zijn -> vertrouwen kwijt.

Anoeska - zware beslasting geeft slijtage, zeker bij iemand of een dier die nog in de groei is. Dat is geen gevoel maar en feit. In hoeverre een persoon of dier daar last van krijgt is niet te zeggen. Wel zijn er testen gedaan met longeren van jonge paarden.(hoorde dat er een stal aan mee deed) Heb echter nooit het resultaat kunnen lezen(gevonden).

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:27

aantal jaren geleden een artikel gelezen over een fokker van frieze paarden , deze man liet alle twee jarigen wennen aan tuig , bit enz , ook longeerde hij ze af en toe 5 minuten.trailerladen,toiletteren ,wassen hoorde er ook bij.
na deze lesperiode van ong. twee maanden gingen ze nog twee jaar het land op en hij merkte op dat ze als vier,vijf jarigen veel fijner en sneller alles oppakten en veel minder stress hadden dan kompleet onbeleerde paarden,op deze manier is er niets mis mee , denk ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:38

Het kennismaken met vanalles lijkt me ook een zeer groot pluspunt. Máár alles met mate.

Als veulen is die van mij al zonder stress op de trailer geweest. Daarna als jaarling ook weer op de trailer naar het land. Dit waren al genoeg ervaringen om het niet eng te vinden. Spuitplaats net zo. Je hoeft niet eindeloos alles te herhalen...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:41

Kennis laten maken heb ik ook geen problemen mee. Paard lekker meenemen naast de fiets of als handpaard allemaal prima.

Maar te vroeg echt aan de bak. Geen goed woord voor over.
Maar goed daar ging dit topic ook niet over. Ik ken een veel te vroeg bereden paard met een doorgezakte rug. Echt dat ie niet doormidden is geknakt....als je ´m ziet verwacht je zo dat ie breekt. Dat krijg je dus met een rug die te veel belast wordt voordat ie volgroeid is.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:05

Anoeska schreef:
Volgens mij denken we allemaal dat het heel slecht is, maar misschien is dat ook wel grotendeels het gevoel dat we erbij hebben. Ik denk dat je hier een topic vol krijgt met meningen. Maar voor echte onderbouwde medische feiten zou ik je DA eens vragen. (Of hopen dat de aanwezige dierenarten op bokt reageren).

Ik heb een poos terug een jong paard op de foto laten zetten. Grote jongen. Laat bloeier.
De dierenarts gaf het compliment dat hij alleen nog maar zadelmak was en niet door getraind.
Hij zag paarden van 4 die al echt artrose hadden door slijtage van het te vroege zware werk.
Helaas dat hij hier niet op bokt zit (neem ik aan :) ) dan had hij het vast kunnen onderbouwen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:20

superwoman schreef:
Anoeska - zware beslasting geeft slijtage, zeker bij iemand of een dier die nog in de groei is. Dat is geen gevoel maar en feit. In hoeverre een persoon of dier daar last van krijgt is niet te zeggen. Wel zijn er testen gedaan met longeren van jonge paarden.(hoorde dat er een stal aan mee deed) Heb echter nooit het resultaat kunnen lezen(gevonden).

Dat zal allemaal best, maar volgens mij ben jij ook geen veearts (of wel?). Dus ook voor jou is het meer 'ervaringswijsheid' of iets dat je in een blad heb gelezen. Dat soort verhalen lees je over al (oa op bokt). Maar wat ik zou willen weten is of er langdurig wetenschappelijk onderzoek is gedaan. Waarmee deze ervaringen / gevoelens ook wetenschappelijk te onderbouwen zijn.

Nog even een toevoeging; ik ben ook helemaal niet voor het vroeg inrijden van jonge paarden. Dat doe ik ook niet, maar da's ook meer op gevoel. Ik zou daarom wel eens een wetenschappelijke onderbouwing van mijn eigen gevoel willen zien.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:49

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:58

Ik denk dat je de wetenschappelijke onderbouweing eigenlijk kunt vinden in waarom kinderarbeid ook verboden is geworden.
Die tere lijfjes konden het zware werk niet aan.
Geestelijk en lichamelijk niet. En ik denk dat het voor geen 1 jong wezen goed is.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:31

Veel onderbouwde meningen dus :j Ik heb zelf een jaarling staan, heb er toevallig gisteren alleen een kunstof zadel opgelegd puur om te wennen, geen singel, geen dekje, echt alleen 1 tel erop en er weer af, daarna is hij de kast ingegaan en zal hij hem niet meer zien tot we aan de bak gaan met zijn 3e jaar zo ongeveer. Dus wat kennismaken betreft ben ik daar niet op tegen, maar het al gaan longeren met vol ornaat nee, niet mijn keuze :n

Verder komt de DA volgende week, dus die zal ik eens vragen, als ik het niet vergeet zal ik het verhaal hier delen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:36

Anoeska schreef:
Dat zal allemaal best, maar volgens mij ben jij ook geen veearts (of wel?). Dus ook voor jou is het meer 'ervaringswijsheid' of iets dat je in een blad heb gelezen. Dat soort verhalen lees je over al (oa op bokt). Maar wat ik zou willen weten is of er langdurig wetenschappelijk onderzoek is gedaan. Waarmee deze ervaringen / gevoelens ook wetenschappelijk te onderbouwen zijn.

Nog even een toevoeging; ik ben ook helemaal niet voor het vroeg inrijden van jonge paarden. Dat doe ik ook niet, maar da's ook meer op gevoel. Ik zou daarom wel eens een wetenschappelijke onderbouwing van mijn eigen gevoel willen zien.

Ik ben idd geen D.A, maar om nu te zeggen dat D.A -en het wel weten vind ik een overschatting.
Niet alles wat geschreven staat is waar...
Zo ook de rontgenologische keuring, waar onderzoeken voor zijn gedaan, zijn niet helemaal zuiver.
(slecht onderzoek) Maar men blijft de resultaten van dat onderzoek gebruiken, omdat er niks beter is...
Een goede D.A vind ik er 1 met veel ervaring.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:39

Alles leuk en aardig, en jij hebt vast ook heel veel kennis. Maar die veearts heeft er jaren voor gestudeerd hoe een paard in elkaar zit, en wat wel en niet goed is voor de gezondheid. Om te zeggen dat je het beter weet dan de veearts vind ik een overschatting van jezelf.

Er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar voor het grootste deel van de tijd kun je ervan uit gaan dat goed uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek gewoon klopt. En daar ben ik wel eens benieuwd naar.

En dat betekent helemaal niet dat wanneer er uit een onderzoek zou komen dat het allemaal wel mee valt, dat ik volgende week op een tweejarige ga zitten. Maar ik ben gewoon wel eens nieuwsgierig naar een wetenschappelijke basis. Wat kan er nou precies allemaal wel en niet worden aangetoond door goed langdurig onderzoek.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:52

Ik heb wel dit gevonden:
Ik kon het volledige artikel niet vinden, als je het interessant vindt wil ik het wel proberen? (als ik inlog via de uni hoef ik niet te betalen) Is van 1997 trouwens, dus niet echt recent.

Exercise of young thoroughbred horses increases impact strength of the third metacarpal bone
G. C. Reilly 1 *, J. D. Currey 1, A. E. Goodship 2
1Department of Biology, University of York, York, London, England
2Royal Veterinary College and Institute of Orthopaedics, University College London, London, England

email: G. C. Reilly (GR102@York.ac.uk)

*Correspondence to G. C. Reilly, Department of Biology, University of York, P.O. Box 373, York, YO1 5YW, England

Abstract
Exercise can have a profound effect on bone mass but little is known of its effect on bone's material properties. In this experiment, our hypothesis was that a large difference in the training regimen of young thoroughbreds would produce a measurable difference in the mechanical properties of their bone material. When they were about 19 months old, eight thoroughbred racehorses were given one of two exercise regimens that lasted for 19 weeks: four horses (controls) were walked for 40 minutes a day but had no other exercise, and the remaining four (exercised) were additionally trotted for 20 minutes a day and given progressively intensive exercise on a treadmill. Mechanical testing to failure was performed on longitudinal beam specimens of the mid-diaphysis of the metacarpal. There was no difference in Young's modulus or bending strength between the two groups, although these properties varied somewhat depending on the position within the cortex from which the specimens had come. The specimensfrm the exercised horses had a slightly higher toughness, as measured by work (area under the load-deformation curve). They had a considerably higher impact strength. The impact strength of specimens from, the outer coitex was also higher than that of those from the inner cortex in both groups. Impact strength correlated positively with the amount of micro-cracking produced during testing. Microcracking is related to structural and microstructural features in the bone. Increased loading caused the bone to respond in a way lhat enhanced its ability to microcrack and hence its toughness.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:58

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:23

Anoeska schreef:
Alles leuk en aardig, en jij hebt vast ook heel veel kennis. Maar die veearts heeft er jaren voor gestudeerd hoe een paard in elkaar zit, en wat wel en niet goed is voor de gezondheid. Om te zeggen dat je het beter weet dan de veearts vind ik een overschatting van jezelf.

Ik zeg nergens dat ik het beter weet dan een veearts.Sterker nog heb ik juist het advies gegeven om een v.a te bellen ;)
Helaas heb ik ook d.a -en gehad die fouten hadden gemaakt en daarom zie ik nu mezelf genoodzaakt om mee te denken.
Ik geloof dus niet alles wat een willekeurige veearts zegt. Het zijn en blijven mensen, maken ook fouten en ook onder de veeartsen zijn er dingen waar ze anders over denken.
Niks mis mee om mee te denken dus.
Ik ben nu erg tevreden met mijn d.a, die goed overleg pleegt met mij.
Omdat ik mijn dieren erg goed ken, kun je bepaalde dingen uitsluiten die dezelfde symptomen geven. Je weet of het dier een hoge of lage pijngrens heeft, je weet wat hij de laatste tijd heeft uitgespookt etc etc.

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:45

:o Ik geloof dat ik een golf van kritiek zal gaan krijgen, Mijn Friese ruin is bijna drie (volgende week) en ik heb hem al zadelmak gemaakt.
Ik stap 2x per week een rondje in de buitenbak op hem en draaf een rondje, schiet hij in de galop, voel ik me ook niet schuldig...

Ik zet hem niet aan het werk, maar maak hem "bakwijs"zoals ik het noem.(Alles met een losse teugel)
Hij weegt 550 kg en ik 52

Ik heb er profijt van dat ik hem vroeg wijs heb gemaakt, ik longeer hem al vanaf zijn 2,5 jaar, en hij vindt het prachtig!

Verder staat hij veel op de wei of rommelt wat aan met een vriendje in de paddock.

Aan mijn dierenarts gevraagd of dit kwaad kon, deze zei dat ik goed bezig was!
groetjes

marl0uss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:54

Wij gingen voor het zadel naar de zadelmaker omdat het zadel te dicht op de schoft lag. Toen we daar aankwamen bleek haar rug het probleem te zijn en niet het zadel.

Omdat ze te vroeg is bereden bij de vorige eigenaar zijn haar rugspieren niet goed ontwikkeld. Ze heeft nu een soort inhammen naast haar schoft aan beiden kanten. Op advies van de zadelmaker moet ik veel gaan longeren, met een lange hals rijden, niet springen (kan haar rug niet aan), cavaletti lopen en niet te kleine bochtjes maken (zo kan haar rugwervel eruit schieten).

Dus een heel probleem is het eigenlijk. De dierenarts had dit zelf niet gezien. Dus ik hoop dat ik met veel trainen haar rug weer een beetje goed kan krijgen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:36

Vraag je eens af waarom renpaarden (volbloeden) doorgaans niet de gemiddelde paardenleeftijd halen.
Vraag je eens af waarom een uitgeracete volbloed na zijn carriere zoveel vaker en eerder "uitgereden" zijn.
Het antwoord is: arthrose.
Te vroeg beginnen met werk (echt werk) betekent: vroeg aan de glucosamine, gelatinaat of arthro-gold.
De commercie is er weer blij mee.