Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik wil idd wel meer zeker weten voor ik bij ze aanklop. 

Anoeska schreef:Volgens mij denken we allemaal dat het heel slecht is, maar misschien is dat ook wel grotendeels het gevoel dat we erbij hebben. Ik denk dat je hier een topic vol krijgt met meningen. Maar voor echte onderbouwde medische feiten zou ik je DA eens vragen. (Of hopen dat de aanwezige dierenarten op bokt reageren).
) dan had hij het vast kunnen onderbouwen. superwoman schreef:Anoeska - zware beslasting geeft slijtage, zeker bij iemand of een dier die nog in de groei is. Dat is geen gevoel maar en feit. In hoeverre een persoon of dier daar last van krijgt is niet te zeggen. Wel zijn er testen gedaan met longeren van jonge paarden.(hoorde dat er een stal aan mee deed) Heb echter nooit het resultaat kunnen lezen(gevonden).
Ik heb zelf een jaarling staan, heb er toevallig gisteren alleen een kunstof zadel opgelegd puur om te wennen, geen singel, geen dekje, echt alleen 1 tel erop en er weer af, daarna is hij de kast ingegaan en zal hij hem niet meer zien tot we aan de bak gaan met zijn 3e jaar zo ongeveer. Dus wat kennismaken betreft ben ik daar niet op tegen, maar het al gaan longeren met vol ornaat nee, niet mijn keuze
Anoeska schreef:Dat zal allemaal best, maar volgens mij ben jij ook geen veearts (of wel?). Dus ook voor jou is het meer 'ervaringswijsheid' of iets dat je in een blad heb gelezen. Dat soort verhalen lees je over al (oa op bokt). Maar wat ik zou willen weten is of er langdurig wetenschappelijk onderzoek is gedaan. Waarmee deze ervaringen / gevoelens ook wetenschappelijk te onderbouwen zijn.
Nog even een toevoeging; ik ben ook helemaal niet voor het vroeg inrijden van jonge paarden. Dat doe ik ook niet, maar da's ook meer op gevoel. Ik zou daarom wel eens een wetenschappelijke onderbouwing van mijn eigen gevoel willen zien.
Anoeska schreef:Alles leuk en aardig, en jij hebt vast ook heel veel kennis. Maar die veearts heeft er jaren voor gestudeerd hoe een paard in elkaar zit, en wat wel en niet goed is voor de gezondheid. Om te zeggen dat je het beter weet dan de veearts vind ik een overschatting van jezelf.
Ik geloof dat ik een golf van kritiek zal gaan krijgen, Mijn Friese ruin is bijna drie (volgende week) en ik heb hem al zadelmak gemaakt.