Rugklachten? Te vroeg ingereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Rugklachten? Te vroeg ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 10:12

Ik vraag me na vele topics over rugklachten gelezen te hebben, en artikelen van dierenartsen te hebben gelezen, af in hoeverre rugklachten en een paard te vroeg inrijden ook binnen Bokt als oorzakelijk gevolg aangewezen kan worden?
Aangezien de groeischijven zich pas sluiten tussen het 5e en 6e jaar en men dan vaak al 2 a 3 jaar rondhobbelt, denk ik dat de schade immens kan zijn. Ik zou het zelf niet meer aandurven, maar kom het op Bokt veel tegen.

Mijn vraag: hoeveel paarden met rugklachten zijn rond hun 3e levensjaar (of soms zelfs eerder) al ingereden?

lollypony

Re: Rugklachten? Te vroeg ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:25

Bij mij op de manege is er 1, hij is te vroeg in gereden en is dus nu niet meer geschikt om op te rijden.
De meeste Quarter horses worden ook veel ste vroeg ingereden en hebben snel rugproblemen.

natachabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 10:52

Ik weet dat wat kleinere compactere paarden eerder volgroeid zijn als de grotere paarden. Hele grote paarden zijn pas op hu 7e volgroeid en beginnen dan pas sterk te worden. Als je te vroeg zou beginnen met zulke paarden dan krijg je al snel rugklachten. Hoeveel paarden met rugklachten op hun derde jaar al zijn ingereden weet ik niet maar er zijn genoeg paarden die op hun 5e jaar al vollop in de sport lopen. Niet echt bevordelijk, deze paarden krijgen op vroege leeftijd al van allerlei klachten omdat hun lichaam het gewooon nog niet aan kan, maar ja wat doe je ertegen

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:39

lollypony schreef:
Bij mij op de manege is er 1, hij is te vroeg in gereden en is dus nu niet meer geschikt om op te rijden.
De meeste Quarter horses worden ook veel ste vroeg ingereden en hebben snel rugproblemen.

Ja klopt, als ze voor western worden gebruikt, westernpaarden worden meestal op hun tweede jaar ingereden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:14

Ik denk dat er zeker een verband is tussen vroeg inrijden en rugproblemen,maar wat volgens mij nog altijd een grotere oorzaak is van rugproblemen is de manier van rijden.Er zijn veel mensen die een paard niet goed en lekker over de rug rijden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:19

Ik denk dat de wijze van rijden veel meer van belang is.
Een onervaren ruiter met een te geringe balans en te weinig ruitergevoel zal een jong paard idd kunnen overbelasten in de rug,wat pas later tot problemen hoeft te leiden.

Overigens blijf ik er ook bij dat te zware mensen op te kleine paarden/pony's ook op latere leeftijd tot schade kunnen leiden.
Dus het is niet zo dat een volwassen paard het niet meer kan krijgen.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 05:40

ik sluit mezelf volledig aan bij crossmonster

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 06:08

rugklachten zijn een gevolg van verkeerd rijden, niet van jong inrijden.

het is natuurlijk wel veel makkelijker om de schuld van rugklachten te wijten aan het inrijden dan kritisch naar eigen vermogen te kijken :)

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:54

Hoi Ninx,

ik sluit mij voor een deel aan bij jouw verhaal.
Er zit zeker een verband met het volgroeid zijn van en paard en de fysieke klachten die een paard ontwikkeld, niet alleen rugklachten maar ook beenproblemen lijken een relatie hiermee te hebben.
het is niet voor niets dat de gemiddelde leeftijd van een paard 6-7 jaar (dacht ik gehoord en gelezen te hebben) is, dit is erg schrikbarend.
natuurlijk heeft de manier van rijden hier ook invloed op, maar we zouden er beter aandoen om naar het gestel van het paard te kijken ipv naar de leeftijd, voordat we een bepaalde training starten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:27

KiWiKo schreef:
rugklachten zijn een gevolg van verkeerd rijden, niet van jong inrijden.

het is natuurlijk wel veel makkelijker om de schuld van rugklachten te wijten aan het inrijden dan kritisch naar eigen vermogen te kijken :)

Ik wil niet twijfelen aan je expertise.... maar ik denk dat je voor een deel gelijk hebt, en voor een deel ongelijk.
Ik weet of het 'makkelijker' zou zijn de schuld van rugklachten af te schuiven op het inrijden op 'te jonge' leeftijd i.p.v. het kritisch beoordelen van je eigen tekortkomingen, beide zaken wijzen immers in de richting van de ruiter en zijn niet gewenst.
Je ben dus in beide gevallen niet erg lekker bezig wil ik daarmee zeggen.

Nu denk ik dat we er vanuit moeten gaan dat het gros van de ruiters 'matig' rijdt, zoals het gros van de mensen sowieso matig presteert op welk vlak dan ook. Daar vanuit gaande lijkt het me in alle gevallen beter dat het paard beleerd wordt wanneer het volgroeid is. Of tenminste na het eerste leerproces een periode van een half jaar krijgt om de informatie en belasting te laten bezinken, en daarmee nog een beetje respijt te krijgen.
Want een slechte ruiter op een kwetsbaar want onvolgroeid paard lijkt me schadelijker dan een slechte ruiter op een stevig volgroeid paard.

Ik ben er inmiddels wel uit dat je een paard echt niet te vroeg moet inrijden en doorrijden. OF begin pas wanneer ze 4 a 5 zijn en doe het rustig aan, of begin iets eerder en las veel rustmomenten (paar maanden in de kudde) in.

(dit is natuurlijk maar mijn bescheiden mening)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:32

ben het zeker met je eens :)

Ik begon graag in januari met zadelmak maken en of ze dan 3, 4 of 5 of zelfs 6 jaar waren, alles ging altijd terug het land op voor het zomerseizoen. Dan had je mooi een maand of 3 de tijd om de knoppen erop te monteren, en dan hadden hun weer een maand of 4 pauze.......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 11:12

KiWiKo schreef:
ben het zeker met je eens :)

Ik begon graag in januari met zadelmak maken en of ze dan 3, 4 of 5 of zelfs 6 jaar waren, alles ging altijd terug het land op voor het zomerseizoen. Dan had je mooi een maand of 3 de tijd om de knoppen erop te monteren, en dan hadden hun weer een maand of 4 pauze.......

Wat is het heerlijk om het met elkaar eens te zijn he? Een verfrissende ervaring op zo'n forum! ;) :D