Paard ineens doodziek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Paard ineens doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:17

Aangezien de DA niks weet, al zijn hypotheses al heeft uitgesloten, en alle medicijnen van hem tot nu toe niks hebben uitgehaald, probeer ik het eens hier. Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Vanochtend heeft de boer waar mijn paard staat een pony in de wei gevonden (niet mijn paard, een pony van hem Knipoog De pony ligt in de wei, met verkrampte spieren. Alles rondom de nek is vreselijk opgezet, en de achterhand doet helemaal niks meer, maar is ook keihard. De ogen rollen continu door de kassen. Het ademen gaat heel zwaar, en af en toe hoor je een 'knor' in de buik, alsof je erg trek hebt. Soms probeert de pony op te staan met zijn voorbenen, maar de achterbenen willen niet mee, waardoor hij omvalt. De pony ligt nu nog steeds in de wei, aangezien hij niet te verplaatsen is.

Bloedtesten zijn al gedaan, het is iig geen bevangenheid, ataxie, en nog een paar dingen zijn uitgesloten, waarvan ik de naam niet meer weet.

Wie heeft hier ervaring mee?

kiana

Re: Paard ineens doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:23

Rhino ?

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:25

Hersenbloeding?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:29

Botulisme?

Symptomen
Voedingsgebonden botulisme: de incubatieduur is afhankelijk van de hoeveelheid opgenomen toxine en varieert van enkele uren tot een achttal dagen! Bij intoxicatie van het type B zien we initieel vooral symptomen ter hoogte van de digestietractus: slikbezwaren, speekselen tot kolieksymptomen. Uiteindeljk kunnen verlammingsverschijnselen optreden. Bij intoxicatie door type C en D toxines is het hoofdsymptoom een progressieve paralyse van de skeletspieren. Initgieel is er een stijve tot wankele gang met veel gaan liggen en moeilijk rechtstaan. Spiertrillingen kunnen eveneens aanwezig zijn. De symptomen beginnen meestal aan de achterhand en klimmen op naar de voorhand en de nek en het hoogd. Wanneer het hoofd aangetast wordt, zien we een verminderde voedselopname en uiteindelijk speekselvloei door slikbezwaren. Sterfte treedt uiteindelijk op door paralyst van de ademhalingsspeieren. Terminaal is er dikwijls zweten en sterke afweer bewegingen.

Op een ander forum waar ik ook kom zijn pas 2 paarden overleden door het eten van kuil met daarin botulisme...vandaar dat het me gelijk door het hoofd schoot.

Veel sterkte

(forum is heavyhorses http://golf.messageboard.nl/3404/portal.php)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:29

Maar zulk soort dingen zou een DA toch moeten zien? Een hersenbloeding herken je meteen, en meestal ontspannen de spieren dan toch juist?

Rhino zou misschien wel kunnen, ken de symptomen daarvan niet. Maar het lijkt me dat een DA dat toch wel zou moeten herkennen, dat komt best vaak voor toch? Is dat trouwens in het bloed te zien? Want het bloed is helemaal uitgezocht.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:31

lijkt wel alsof de achterhand verlamd is....maar dan zou je slappe spieren verwachtten. Raar dat bloedonderzoek niets opbrengt. Ben echt benieuwd wat het is.
eng hoor, snap eigenlijk niet dat ze het beestje niet in laten slapen, zeker als de ogen in de kassen rollen is toch vaak een teken van pijn en hij zal zeker veel stress ondervinden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:37

Ik vraag me eerlijk gezegd af in hoeverre de pony nog bij bewustzijn is...

@kitty: de symptomen van botulisme komen me idd erg bekend voor! Helemaal na die pb van je. Zit ik alleen weer met het feit dat ze geen kuil heeft gehad de afgelopen week... Of zou het ook van andere dingen kunnen komen? En paralyses heeft ze niet, dat zijn verlammingen (?) en ze heeft juist verkrampingen...

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:38

mmz...ik ga even spitten...hoe dan ook, het klinkt me behoorlijk ernstig

Ik ga even lezen hoor

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:40

orsini schreef:
lijkt wel alsof de achterhand verlamd is....maar dan zou je slappe spieren verwachtten. Raar dat bloedonderzoek niets opbrengt. Ben echt benieuwd wat het is.
eng hoor, snap eigenlijk niet dat ze het beestje niet in laten slapen, zeker als de ogen in de kassen rollen is toch vaak een teken van pijn en hij zal zeker veel stress ondervinden.

Ze hebben haar nog niet in laten slapen omdat ze om 4 uur vanmiddag een injectie heeft gehad, die 6 uur later pas zou gaan werken. Dus om 2200. Weet nu niet hoe het met de pony is..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:44

Kan het misschien tetanus zijn?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:44

Doordat jij zei dat de achterhand niet mee wil lijkt het alsof hij daar dus geen controle over heeft...het moeilijke is inderdaad dan dat er wel spierspanning is...ik weet niet hoe dat precies zit bij verlamming (de spierspanning dan)...

Er kunnen echter wel spiertrillingen voorkomen dus dan lijkt het juist wel dat er spierspanning mogelijk is.

Bij die 2 paarden dacht men eerst (toen het er nog maar 1 was in het begin) aan iets neurologisch, en dat gecombineerd met in mijn achterhoofd de symptomen van botulisme deden mij hieraan denken.

Maarruh...zou een telefoontje richting Gent dan niet handig zijn? Zij kunnen je vast veel meer vertellen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:46

Bij botulisme is het paard na 5min al overleden!

Ik denk aan een aantal dingen:
Tetanusaanval
Rhino
Of vergiftiging van het JKK

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:47

Avelienvd schreef:
Kan het misschien tetanus zijn?

Drinken lukt wel. Bij tetanus staan de kaken op elkaar geklemd, en daar heeft ze geen last van Lachen En het lijkt me dat een DA dat gauw ziet Lachen

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:48

Armaris schreef:
Bij botulisme is het paard na 5min al overleden!

Dit is niet waar, 100% zeker, paard waar het om ging heeft nog zeker een aantal dagen geleefd ondanks dat de behandeling niet aansloeg.

Tetanus vind ik moeilijk aangezien dat vaak begint met kaakklem idd.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:49

vertrouw niet op alleen t oordeel van de dierenarts, de ene denkt meer mee dan de andere en het zou niet de eerste dieren-arts fout zijn....

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:50

Jacobskruiskruid ? Na het eten daarvan kan ook vrij snel verkramping en verlamming van spieren optreden en kan een paard binnen een dag van kerngezond naar doodziek gaan.
Maar zou ook zeggen dat een DA dat ook al aangehaald heeft...
Second opinion van een andere DA een optie ? 2 zien meer dan 1 en het zal niet de eerste keer zijn dat een dierenarts iets over het hoofd ziet wat een ander wel opmerkt
Laatst bijgewerkt door SANEX op 27-06-06 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:50

Heeft ze de slikbezwaren uit de pb? Aangezien jij zegt dat drinken wel lukt, maar dat is ook een 'makkelijkere' manier van slikken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:51

Nee, dat doe ik ook zeker niet, maar het lijkt me dat het toch iets is wat niet vaak voorkomt. Tetanus oid ziet iedereen gelijk Lachen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:52

SANEX schreef:
Jacobskruiskruid ? Na het eten daarvan kan ook vrij snel verkramping en verlamming van spieren optreden en kan een paard binnen een dag van kerngezond naar doodziek gaan.
Maar zou ook zeggen dat een DA dat ook al aangehaald heeft...
Second opinion van een andere DA een optie ? 2 zien meer dan 1 en het zal niet de eerste keer zijn dat een dierenarts iets over het hoofd ziet wat een ander wel opmerkt

Hoe ziet dat eruit? Als dat zo zou kunnen zijn, zijn er ws nog meer paarden in gevaar...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:56

Ow laat maar, zie al een topic over JKK.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:58

Er is idd een centraal topic over. Groen plantje met gelig bloemetje, levensgevaarlijk voor paarden!
Zou de wei hier zowiezo op controleren, heeft de DA dat woord niet laten vallen ? Dan zou ik het hem zelf aangeven, of dat misschien de oorzaak kan zijn, maar dan moet hij er ook als de beesten bijzijn want het is zo dodelijk als de pest

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:59

Ik ben er niet bij geweest toen de DA er was. Het is me nooit opgevallen dat er zulke gele plantjes staan. Maar zal morgen even kijken aan de randen ofzo Lachen

Of misschien dat de pony het tijdens een buitenrit heeft gegeten...

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:01

Even heel basaal de symptomen

JKK
Conditieverlies, Gewichtsverlies, doffe vacht, sloom, verminderde eetlust, overgevoeligheid voor zonlicht.
In terminale stadium: zenuwverschijnselen zoals onrust, doelloos lopen, zwalkende abnormale gang en stand, verlies van gezichtsvermogen, ernstige pijn, niet meer kunnen slikken, uiteindelijk complete verlamming. Dieren sterven na een ziekteperiod evan enkele dagen tot enkele maanden.

Tetanus
naar voren gestoken hoofd, uitgezette neusvleugels, gespreid staande voor- en achterbenen en een opgerichte staart. Ook is het mogelijk dat het paard zich bij een besmetting met tetanus niet meer kan bewegen en de mond niet meer kan openkrijgen omdat de kaken verkrampt zijn.

Botulisme
Zie hierboven...

Mij lijkt het dus of JKK of Botulisme (maar ja, ben geen DA), heeft je paard onlangs een andere weide of nieuw hooi gekregen of iets dergelijks? JKK kan ook acuut voorkomen (net geleerd) als een paard grote hoeveelheden in een keer eet.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:04

www.kruiskruid.nl Knipoog Foto uitprinten, meenemen naar de wei en controleren. Ze beginnen nu te bloeien dus nu zijn de gele bloemen wel zichtbaar, maar denk oko om het kruid dat nog niet bloeit, dus waarvan je alleen groene bladeren ziet.
Maar mocht het JKK zijn, dan ben ik bang dat het voor het dier al te laat is in dit stadium...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 23:05

JKK zou t kunnen zijn, als het in 1 nacht zo erg kan worden dat het paard in het laatste stadium komt..

Botulisme kan idd ook wel. Zal t eens met de eigenaar over hebben.