Selenium vergiftiging bij paarden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

devi786

Selenium vergiftiging bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 12:06

Mijn paard was al een tijdje niet lekker. Uit bloedonderzoek bleek dat ze een leverprobleem had , veroorzaakt door een allergie voor insecten Huilen ...
Ze is hiervoor behandeld en is weer haar oude zelf. Haha!
Maar .... ( en nu komt het) bijkomend werd ze ook getest op vitamine E gehalte en selenium ....Vitamine E was goed maar haar selenium gehalte is veel te hoog : 230 ipv de toegelaten max. waarde van 160 !
Mijn andere paarden ( zelfde stal, zelfde wei, zelfde voer en drinkwater) hebben dit niet !
ze krijgt geen voedingsupplement ...
Iemand ENIG idee hoe dit kan komen ??? Of wat er aan te doen ???
Gelukkig ziet ze er gezond uit en heeft ze geen symptomen die met een selenium vergifting gepaard gaan .... ( uitvallen van manen en staart en in ernstige gevallen loslaten v/d hoefwand)
Dit is wel heel ENG. Boos!

CaroleKlomp

Re: Selenium vergiftiging bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:14

Joh, ik heb het eigenlijk nog nooit gehoord. Wat vervelend en ik snap dat je het best eng vindt. MIsschien zou je in het alternatieve circuit eens moeten kijken. Mogelijk kunnen zij nog iets doen. Annette de Vogel zou je eens kunnen vragen of zij ervaring heeft of denkt dat ze wat kan doen. Volgens mij komt ze aan huis en zit ze zelf in Zeewolde. Sterkte!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:51

wat heeft de DA er van gezegd? het moet toch ergens van komen? Misschien is het nog wel van de medicatie van de lever, dat nog verwerkt moet worden en maak je je voor niets zorgen.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 15:18

mijn DA zei dat er in België nog nooit zoiets was voorgekomen. Hij stelt voor staleb v/h drinkwater & weide(gras) te laten uitvoeren ....Selenium schijnt cummulatief te zijn ...( stapelt zich op in het lichaam) aan de vorige medicijnen kan het niet liggen ( zegt de DA) dit is een langdurig proces ....hij heeft ook bloed van mijn andere paarden genomen >>> niks abnormaals ....Ik heb dit paard al 8 jaar .....
het is een raadsel ! Gelukkig heeft ze geen klachten ....

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:11

Ik dacht altijd dat dit alleen voorkwam bij paarden als je langdurig supplementen met selenium bijvoert, dat het ook gewoon 'zomaar' kan daar heb ik eigenlijk ook nog nooit van gehoord.
Het lijkt me inderdaad wel verstandig om te laten onderzoeken waar het door komt om dit in de toekomst te kunnen proberen dit te voorkomen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:39

Ik ken alleen het tekort aan selenium, zoals vorig jaar na die hele droge zomer. Onze paarden hadden er gelukkig geen last van, maar onze koeien brachten achter elkaar geen levensvatbare kalveren ter wereld. Na uitgebreidt bloedonderzoek kwam er een flink tekort aan selenium uit. Alle koeien hebben toen een injectie gehad. Hoe een overschot kan ontstaan zou ik echt niet weten.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:13

Selenium kan ook in gras en hooi voorkomen. Het ligt aan de bodemgesteldheid waar het gras opgegroeid is. Op thehorse.com kom je dit wel eens tegen. Als jouw paard een slecht werkende lever heeft en de andere paarden niet, zou het logisch kunnen zijn dat hij ook niet het selenium kan verwerken. De lever ontgift het lichaam, zo niet slaat deze het op.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 17:49

aan iedereen : bedankt voor de reacties.
Mijn hooi/stro komt uit Frankrijk & daar schijnt dit wel meer voor te komen in de buurt van rivieren met een hoog selenium gehalte. Het is nu naar het labo voor onderzoek !
Als ik een uitslag heb laat ik het zeker weten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 15:37

Ik heb onlangs een paard geweten wat heel waarschijnlijk hieraan is gestorven. 100% zeker is het natuurlijk niet. Ook niks op aan te merken en plots was die gestorven. Bij autopsie, niks gevonden, behalve heel kleine lever. Dus dit kan er wel mee te maken gehad hebben. Blijkbaar bevatte de weide waarop dit paard stond ook veel selenium. Het kan wel jaren duren voor je er iets van merkt. Dus weide kun je altijd een keer laten controleren op Se gehalte, net als hooi als dit van een vaste weide afkomt.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:00

Het hoge Selenium niveau kan ook een andere oorzaak hebben, dan een absoluut te veel aan Selenium.
Dat hangt n.l. samen met de manier waarop het selenium in het bloed wordt bepaald.
Gebruikelijk is om niet direct Selenium te bepalen, maar het Enzym ( GSH-pX ) waaraan het Selenium gekoppeld is.
Dit enzym is een anti-oxidant en beschermt b.v. cellen tegen oxydatie door vrije radicalen.
Bij een infectie ( zou ook bij een allergie kunnen ) neemt dit enzym in concnetratie toe en dus ook het Selenium en vindt je een hoge/verhoogde waarde, dit hoeft dus in weze niks ergs te betekenen en duidt erop, dat er in ieder geval voldoende Selenium aanwezig is om het Enzym toe te staan aanwezig te zijn en zegt dus niet zozeer iets over een eventuele Selenium vergiftiging.
Als de waarden te laag zouden zijn heb je meer reden tot zorgen, wat dat betekend, dat er onvoldoende Selenium aanwezig is en kan het Enzym niet aangemaakt worden.
Belangrijk is dus om te weten hoe het Selenium niveau in het bloed is bepaald ( welke methode is gebruikt ).
Alleen bij een direkte bepaling van Selenium ( dus het mineraal Se zelf en niet het enzym ) in het bloed krijg je een goeie indicatie voor een eventuele vergiftiging.