foto's haken op de kiezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

foto's haken op de kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 15:06

hallo,

ik ben benieuwd of iemand foto's heeft van hoe het eruit ziet als een paard haken op de kiezen heeft.
ik weet wel wat het is, en ik heb ook wel eens foto's gezien van zo'n schedel met haken, maar ik ben juist heel benieuwd hoe zoiets er nou uitziet als het nog in de paardenmond zit, zeg maar :P
aan m'n verzorgpaardje heb ik ook niks, die heeft ze niet :D

heeft er iemand foto's van een paard met haken op de kiezen. en eventueel van gaten, of verwondingen in in het gehemelte of de tong.
als je je afvraagt waarom ik dit vraag: ik ben me een beetje aan het verdiepen in de mond, gewoon omdat ik het interessant vind en ik kan hierover niet het meteriaal vinden dat ik juist zo interessant vind.

abeltje_xx

Re: foto's haken op de kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 10:41

bijna 80 keer bekeken en niemand heeft een idee?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:50

wat verwacht je nu, dat mensen snel een fototoestel in de mond van hun paard steken? ik vind het meestal al moeilijk genoeg om de tong van mijn paard stevig vast te houden zodat ik kan voelen of er haken zitten en eventuele wondjes op de wang.
DA gaat me ook graag zien komen als m'n paard verdoofd is en met mondklem staat : "wilt u even wachten ik wil een foto van de haken op de tanden"

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:53

Ik denk dat iedereen dit topic aanklikt om die foto's van die haken op kiezen te bekijken.en er dan achterkomen dat ze er niet zijn... :D

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:55

De eerste keer dat m'n pony naar de tandarts ging had ik niet zoveel zin om dat op de foto te gaan zetten, was niet zo'n fraai gezicht. :n

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 11:02

petitparis schreef:
wat verwacht je nu, dat mensen snel een fototoestel in de mond van hun paard steken? ik vind het meestal al moeilijk genoeg om de tong van mijn paard stevig vast te houden zodat ik kan voelen of er haken zitten en eventuele wondjes op de wang.
DA gaat me ook graag zien komen als m'n paard verdoofd is en met mondklem staat : "wilt u even wachten ik wil een foto van de haken op de tanden"

dan reageer je toch niet ;)

Citaat:
Ik denk dat iedereen dit topic aanklikt om die foto's van die haken op kiezen te bekijken.en er dan achterkomen dat ze er niet zijn... :D

whaha dat is ook het eerste waar ik aan dacht toen ik al die views zonder reactie zag :D

Citaat:
De eerste keer dat m'n pony naar de tandarts ging had ik niet zoveel zin om dat op de foto te gaan zetten, was niet zo'n fraai gezicht. :n

ojee, slagveld? :(:)

nog even voor de duidelijkheid dan, ik roep niet heel bokt op om nu voor mij foto's te gaan maken want anders!! :Y)
ik zou het wel waarderen als iemand een foto heeft, of er een (makkelijk) kan maken om hem dan te delen. want ik vind dit razend interresant en ik zou het dus graag zien.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:04

Ja slagveld inderdaad, wangen helemaal bekrast! ;( allemaal gras er tussen zodat het wat minder pijn deed. :(:) arme pony. Maar nu is het allemaal weer netjes en glad! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:05

Google is your friend. ;)

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:07

Inderdaad Google :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

yoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:08

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Op goed geluk dat de foto's zichtbaar zijn...

Misschien is dit wat je bedoeld!?
Hoop dat je er wat aan hebt!
Was niet zo moeilijk te vinden overigens.
Even googelen en je hebt zo heel wat foto's bij elkaar...

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 11:20

pfff dat meen je niet!!
ik heb uren op google gezocht en het enige wat ik vond was van die schedels met haken.

nou inieder geval bedankt!!

ze zitten dus echt aan de uiteinde van de kiezen en niet in het midden ergens.
heeft iemand ze trouwens wel een gevoeld bij een paard? hoe voelt het als je over een haak heen gaat? is zoiets nou echt scherp?

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:22

Nou ik heb 1 keer geprobeerd om te gaan voelen, geen goed idee heb een maand met m'n vinger in het verband gezeten. O:)

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:28

Afbeelding

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 11:32

@dorieeen: zijn die dingen echt zo scherp!?
@corina: dankje mooie foto :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:34

de haken hoeven niet alleen achteraan te zitten.
mijn paard had aan de zijkant van de tanden ook allemaal haakjes zitten en deze kunnen echt vlijmscherp zijn. en dan heb je nog het zogenaamd "trappengebit" en bij deze is het bijna onmogelijk vaan een DA of TA om het nog handmatig bij te vijlen

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 11:40

maar dan staat de kaak schuin neem ik dan aan ?? en volgt er dan een operatie aangezien je zegt dat het handmatig niet is te fixen?

dat die haken zo ontzettend scherp zijn ben ik best verbaasd over, ik dacht altijd dat ze een beetje bot waren en dar irritatie en wondjes dan kwamen door veelvuldig op dezelfde plek drukken, dan breekt de huid uiteindelijk wel. maar ze zijn dus echt vlijmscherp!

dan nog een vraag: de haken aan de voorkant kan je redelijk goed zien en/of voelen. maar haken aan de achterkant van de kiezen lijken mij veel moeilijker om te zie, dus dan zou je moeten voelen, maar dan moet je onderhand je hele arm in de mond steken, dan moet ik er zo aan denken dat je dat paard bijna stikt. maar daar kan ik natuurlijk ongelijk in hebben.
hoe voel je op een goede manier of er haken aan de kiezen zitten ( zonder dat je daarna een maand met je hand in het verband zit :P )
*er even vanuit gaand dat je geen klem oid tot je beschikking hebt*

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:40

Haken kunnen op heel verschillende plekken zitten. Die aan het einde van de kies betekend dat de onder en bovenkaak niet perfect over elkaar heen bewegen zoals een = en onbehandeld wordt dat steeds erger omdat de kiezen wel doorgroeien, maar niet afslijten. Dat zie je snel bij paarden met een overbeet.
Je kan ook haken hebben aan de zijkanten, dan ziet het eruit als 3de plaatje eerste post met foto's. Dan bewegen de kaken zijdelings niet goed over elkaar heen en met uiteindelijk resultaat weer haken. Dezen snijden eerder in de wangen, maar lijken me netzo vervelend als haken aan het einde van de kiezen.

De kiezen van een paard bewegen zowel van voor naar achter als zijdelings over elkaar. De malende beweging zorgt ervoor dat ze netjes vlak blijven. Belangrijk is om veel ruwvoer of gras te eten en ook het eten op de grond zorgt ervoor dat de onderkaak naar voren schuift, wat de eerste haken ook meer voorkomt.

Over voelen, erge haken voelen heel vervelend en scherp. Als je dat voelt, verbaas je erover hoe weining schade het nog lijkt te geven...

edit: aanvulling

Voelen moet je niet zelf doen door zomaar je arm in de mond te steken. Ook niet zelf de mond open gaan trekken en de tong opzij trekken, het zou niet de eerste keer zijn dat iemand dat fout doet en het paard op zijn tong of zelfs zijn tong door bijt..
De achterste haken kan je zelf niet echt goed vinden, maar je kan wel kijken of de voortanden van je paard gelijk staan. Heeft die een over of een onderbeet, dan is de kans vrij groot dat er ook haken aan de uiteinden van de kiezen zitten. Wel is het zo dat als er op de bovenkaak aan de achterste kiezen haken zitten er een grote kans bestaat dat ook aan de onderkaak op de voorste kiezen (lichte) haken zitten. Dit omdat de kaak niet meer volledig naar achter kan schuiven omdat daar die andere haken zitten.

Om te voelen of er aan de zijkant haken zitten kan je aan de buitenkant voorzichtig voelen of je iets kan voelen. Ook kan je proberen om de onderkaak heen en weer te bewegen over de bovenkaak, die hoort gemakkelijk van links naar rechts te bewegen. Bij haken aan de zijkanten kan dat niet. Kan je je al voorstellen hoe vervelend dat is voor een paard zelf.

Over het vijlen, je hebt handmatig en elektrisch. Handmatig betekend dat de tandarts de vijl zelf nog heen en weer moet bewegen en dus redelijk wat bewegingsruimte nodig heeft. Een elektrische vijl draait rond en kan je dus stil houden op de plek. Voor de achterste kiezen erg handig omdat je dan niet zover achter in de mond meer kan komen.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 06-04-10 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:50

hoe je het best zelf op haken kan controleren? door eerst de mond met de tuinslang te spoelen (anders hang je onder de groene drab) dan de tong stevig beet te nemen en langs de zijkant uit de mond te nemen en dan idd je hand in de mond te steken en met je vingers te voelen en afhankelijk hoe groot je paard is kan het idd zijn dat je tot halverwege je onderarm in de mond moet steken. Voorzichtigheid is dus aangewezen, want zoals rianneH zegt, het verbaasd je soms hoe weinig die scherpe haakjes in verhouding aanrichten. Moet je wel bedenken dat een mond heel snel geneest.

en wat ik eerder bedoelde met niet meer handmatig bijwerken, dan bedoel ik geen operatie (gelukkig maar voor paardlief en de eigenaars hun potemonee). hiermee bedoel ik dat het met een handvijl veel arbeid verreist en meer kans op extra beschadiging van het tandvlees en de wangen met zich meebrengt door de grote beweging en de kracht die je moet uitoefenen. Elektrisch bijvijlen is in zo'n situaties beter, je moet minder grote bewegingen maken, dus de kans op "uitschuiven" is kleiner. Paard moet wel licht gesedeerd worden...

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:00

abeltje_xx schreef:
@dorieeen: zijn die dingen echt zo scherp!?
@corina: dankje mooie foto :)

ik heb het niet helemaal gelezen..
Maar haken zijn scherp.. je kan je vingers eraan open halen *spreekt uit eigen ervaring* O:)

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:02

Ja mijn pony had ze aan de zeikant van haar kiezen zegmaar,
en die prikten in haar wangen.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 12:22

allemaal heel interessant iedereen!!
maar rianneH zegt nu at je niet de mond moet open doen en daarin moet voelen ( en de tong opzij moet trekken), bedoel je dan dat je alleen de lippen en wangen opzij "trekt" om te kijken?
want petitparis zegt dan weer dat je WEL de tong opzij haalt en je hand/arm in de mond doet.
is daar eigenlijk een standaard manier voor? of een manier waarop het niet fout kan gaan. ik heb namelijk nog nooit van dat tong doorbijten gehoord, maar het klinkt hardstikke eng. moet er niet aan denken dat dat gebeurt zeg!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:29

Je kan wel voelen, dan pak je de tong beet via de zijkant waar geen tanden zitten (en dus ook je bit) en daar moet je de tong houden en zeker niet tussen de kiezen laten komen. Het gebeurd niet altijd, maar je zou maar net het ongeluk hebben dat je paard op z'n tong bijt. Het is dus niet iets wat je even zomaar moet uitproberen.
Wel kan je aan de voorkant idd zien of de voortanden recht staan door de voorlippen idd op te tillen. En aan de zijkant voel je gewoon over de wang heen.

Als je het erg leuk vind, kan je altijd een TA bellen of je eens mee mag lopen :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 12:34

dat is een idee zeg! al zou ik niet weten waar in de buurt ik zo iemand kan vinden.

ik vraag dit ten dele vanwege m'n werk, ik werk in een ruiterspeciaal zaak. dan krijg ik regelmatig mensen met (paarden met :P ) mondproblemen, of bit problemen. om dat ik mijn werk goed wil uitvoeren ben ik me eens voorzichtig in bitten en monden gaan verdiepen en ik vind het bijzonder interessant en probeer zoveel mogelijk informatie erover verzamelen.
ook omdat ik later dierfysiotherapie van plan ben te gaan doen. en me steeds duidelijker wordt hoeveel er eigenlijk van belang is bij een tevreden paard. alleen al op het fijn rijden is zoveel belangrijk, hoeven, mond, rug, benen, enz.
het fascineert me eindeloos. het is dan ook zeker niet ondenkbaar dat ik hier nog eens een cursus in ga volgen ter aanvulling. :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:39

Gewoon even googlen, dan heb je zo iemand gevonden. Ik heb vaak meegelopen en meegekeken, blijf het erg leuk en interessant vinden :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:35

dat ben ik vergeten te vermelden, ik kijk zelf ook niet bij eender welk paard waar de eigenaar het me eventjes vraagt. Want stel dat het paard haken heeft en niet van het rustige type is, dan kunnen ze hun tong lelijk beschadigen en jou nog de nodige kopstoten geven of trappen met de voorbenen...
vind het ook best interessant alms de DA of TA bijons op stal komt om enkele paarden te volgen en het verschil te zien en voelen