Slachten VS in laten slapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Slachten VS in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 20:15

Voor mij is deze moeilijke keuze werkelijkheid geworden....

Op 26 januari wer mijn paard kreupel. Heb hem toen 2 weken volledige boxrust gegeven, daarna 2 weken aan de hand gestapt. Hij werd niet beter, dus op naar die DA. Daar het verhaal uitgelegt. Foto's gemaakt, buigproef gedaan, warmte beelden gemaakt. Conclusie van de DA is dat het sesambeentje zijn botstructuur kwijt was en er een ontsteking in het kogel gewricht zat. Dus weer 4 weken totale rust met asprine en gelatinaat. Hierna licht werk mogen doen, alleen stappen. Geen verbetering dus weer naar de DA. Alles weer onderzocht, een extra ontsteking in het been. Dus weer op rust. Hierna ging het beter.
Maar dat was voor korte duur, dus de DA naar ons gekomen, heeft toen gezegt, we kunnen hem nog een ontstekkingsremmer direct in de kogel geven op de plaats van de ontsteking. Dit dus gedaan. Weer 2 weken op stal volledige rust.. Hierna weer rustig begonnen met rijden, niet echt een verbetering, dus na 2 weken weer na de DA. Alles weer onderzocht, ontsteking was weg, alleen de aanhechtingen van de pezen aan het sesam beentje zouden voor altijd geïriteerd blijven, onstoken zou blijven. De DA heeft hem hierop afgekeurd...

Nu komt mijn vraag waarvoor zou jij kiezen de slacht of inslapen?
Ikzelf neig naar het inslapen ik vind het een vreemd idee, dat iemand of misschien mij zelf wel mijn paard aan het opeten is...

Afbeelding
Lucifer en ik

Afbeelding
Lucifer

Cowgirl

Re: Slachten VS in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:43

Ik denk dat het voor vele heel persoonlijk is wat ze doen.

gebruim de zoekfunctie eens er zijn al heel wat topix over geweest. wat misschien ook 'fijn' te lezen is zijn de excursies naar het slachthuis in Nijkerk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:45

Ook is het waarschijnlijk fijn om te weten, dat bij slachten je paard hoogstwaarschijnlijk toch niet voor consumptie geschikt is. Als je wilt dat je het paard niet gebruikt wordt moet je het gewoon zeggen en dan gaat het alsnog met de rendac. Voor vrijwel ieder paard is slachten een prettigere oplossing dan inslapen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:59

Ik heb een paard thuis laten inslapen. Dit is heel rustig en goed gegaan, zonder enige vorm van stress voor het paard en voor onszelf.
Het lijkt mij vreselijk moeilijk het paard op de trailer te moeten zetten en naar het slachthuis te rijden en daar af te leveren. Het slachten opzich zal niet moeilijker of makkelijker zijn dan in slapen.

Ik denk dat jouw paard sowieso niet voor consumptie geschikt is door de medicijnen die hij heeft gehad.

Ik wens je heel veel wijsheid en sterkte toe.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:03

wij hebben dit jaar al twee paarden moeten laten inslapen omdat het acuut moest.
Als je je paard naar het slachthuis wilt brengen laat dan iemand meegaan en laat je paard niet door een handelaar ophalen je kunt er donderop zeggen dat hij terug de handel in gaat ( hebben wij al twee keer meegemaakt dus spreek uit ervaring ). En dan krijg je te horen dat iemand hem verwaarloosd heeft gevonden in een wei en nog vele malen is doorverhandeld dat wens ik geen een paard toe. In laten slapen vind ik zelf wel fijn je kunt dan zelf er bij blijven tot aan het eind en ik denk dat de verwerking in ons geval dan ook wat makkelijker was.
Ik heb het zelf ook heel zwaar gehad toen ze werden ingeslapen maar vond het wel fijn dat het voor het paard in z'n vertrouwde omgeving is gebeurd. Ik moet er niet aan denken dat mijn paard een kogel krijgt of wat ze in het slachthuis ook doen. Ze hebben onze paarden dezelfde dag nog opgehaald en wij weten zeker dat ze niet als consumptie gebruikt zouden worden.
Het is voor ieder verschillend je moet doen wat jij het prettigst vind het is zoiezo een zwarte dag en eigenlijk is allebei niet de bedoeling. Veel sterkte met wat je ook gaat beslissen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:24

Slachten is mij goed bevallen (voor zover afscheid nemen van je paard goed kan bevellen).
Paard heeft er niets van gemerkt, ook geen stress net voor het slachten.

Ik heb tot slachten besloten omdat ik verhalen gehoord had dat sommige paarden enorm vechten tegen het inslapen en je paard ligt daarna nog enkele dagen op het erf.

Daarnaast kun je met het slachtgeld nog iets goeds doen. Ik heb het bv aan Brooke horse hospital gegeven. Hebben een aantal paardjes het ook nog goed door.

Er zijn inderdaad ook al verschillende topics over, ook nog een vrij recente. Er is ook een film over het slachten gemaakt nav een excursie door bokkers. Vond ik ook heel verhelderend.

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:32

Blijft het paard hier altijd pijn aan houden? Anders zou je nog naar een plek kunnen zoeken waar hij als gezelschapspaard kan dienen. Of misschien nog een keer een andere dierenarts ernaar laten kijken?

Ik zou zelf mijn pony&paard nooit laten slachten maar laten inslapen. Volgens mij levert alleen het transport en verandering van omgeving al veel stress op bij een paard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:36

jury schreef:
Slachten is mij goed bevallen (voor zover afscheid nemen van je paard goed kan bevellen).
Paard heeft er niets van gemerkt, ook geen stress net voor het slachten.

Ik heb tot slachten besloten omdat ik verhalen gehoord had dat sommige paarden enorm vechten tegen het inslapen en je paard ligt daarna nog enkele dagen op het erf.

Daarnaast kun je met het slachtgeld nog iets goeds doen. Ik heb het bv aan Brooke horse hospital gegeven. Hebben een aantal paardjes het ook nog goed door.

Er zijn inderdaad ook al verschillende topics over, ook nog een vrij recente. Er is ook een film over het slachten gemaakt nav een excursie door bokkers. Vond ik ook heel verhelderend.

Het ligt er ook aan hoe je paard er aan toe is, als hij moeilijk zou kunnen staan op de trailer zou ik ten alle tijden voor inslapen gaan, ik kies hier zowiezo liever voor maar waarom weet ik niet precies.
Het heeft beide wel zijn voor en/ of nadelen denk ik.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:37

kakoo schreef:
Ik zou zelf mijn pony&paard nooit laten slachten maar laten inslapen. Volgens mij levert alleen het transport en verandering van omgeving al veel stress op bij een paard.

Voor veel mensen is en blijft slachten natuurlijk een raar idee, maar dit argument gaat mij wat ver.
Hoe zit het dan met die duizenden starts per weekend op wedstrijden?

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:05

@jury: mijn paard&pony gaan nooit op wedstrijd of transport of wat dan ook. Ze zijn gewend om in hun eigen omgeving te staan. Vandaar dat vervoeren altijd onrust geeft. Weet niet hoe dit bij wedstrijdpaarden gaat, maar kan me voorstellen dat zelfs een paard die iedere week op reis gaat liever in zijn stal/wei blijft staan dan in de trailer stapt.

Ook al zou de slachter aan huis komen, zou ik het nog niet doen. Lijkt me gewoon een naar idee dat mijn pony/paard wordt dood geschoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:10

Gaat niet altijd op, Kakoo. Die van mij is niet te houden als de klep van de trailer openstaat!!!
Jij vind het verder een naar idee dat je paard wordt geschoten maar het is de snelste manier, je bent zeker van een snelle dood.
Ik heb zelf een enorme afkeer van af laten spuiten, een keer moeten zien dat het een kwartier duurde voor de dood intrad.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 23:34

ik heb vorig jaar 2 paarden in laten slapen.
thuis in hun eigen vertrouwde omgeving,en ik ben bij het paard gebleven,het ging snel en zonder stres,of je het paard laat schieten of met een spuit,maakt niet zo veel uit voor het paard,meer voor je eigen idee,daarom hebben wij er toen voor gekozen,om het gewoon thuis in te laten slapen,p de dag dat de dierenarts komt,kun je ook van te voren het paard bij de rendac opgeven,zodat het paard dezelfde of volgende dag opgehaalt word,(mits je hem wilt laten cremeren)
je moet doen wat jij vind wat het beste is voor jou gevoel!
en voor je paard.
heel veel sterkte de aankomende tijd,en met je beslissing!
vr groetjes saskia

fomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:16

Heb begin dit jaar helaas ook afscheid moeten nemen van mijn paard. Heb gekozen om deze in te laten slapen. Dit is voor hem en mij heel rustig en fijn verlopen. Hij werd eerst onder narcose gebracht en heeft daarna een overdosis gekregen. Je kunt hem dan daadwerkelijk begeleiden in de dood. Het was zo vredig, wat héél belangrijk is voor de verwerking.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:23

ik denk dat het heel erg aan de situatie ligt
als het dier comfortabel vervoerd kan worden , dan is slachten ene optie
zodra het vervoer niet meer comfortabel kan dan zal het eerder DA worden

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 22:12

Als mijn paard weggaat, dan breng ik hem zowiezo zelf weg, laat hem niet ophalen door de verzekering, (je weet nooit wat er dan mee gebeurd)

Maja blijft een moeilijke beslissing en dadelijk denk je had ik nou maar voor het andere gekozen..

@kakoo; kan helaas niet meer als gezeldschaps paard, hij heeft er gewoon te veel pijn aan, ook als die in de wei staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:18

Ik wens je veel sterkte toe, Lucifertje. Uit eigen ervaring kan ik wel zeggen, dat laten schieten supersnel gaat. Als je paard pijn heeft, zou ik zeker kiezen voor een snelle dood. Mocht je toch besluiten de verzekering hem te laten ophalen wat ik me voor het geld wel voor kan stellen, haal dan de manen en staartbeharing er af, dan weet je zeker dat hij niet wordt doorverhandeld.
Nogmaals sterkte, het is niet makkelijk voor je.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:02

Als je paard veel pijn aan zijn been heeft, lijkt het me niet prettig om ook nog eens een (lange) reis in een trailer te moeten meemaken.
Ik zou dan toch aan ter plekke inslapen gaan denken, eerlijk gezegd...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:08

ik zou kiezen wat het meest humaan is voor je paard.

Is hij erg slecht ter been en heeft hij veel pijn met lopen, zou ik hem op stal in laten slapen

Heeft hij niet zo heel veel pijn en kan hij nog een trailerrit ondergaan, zonder dat het hem een kwelling is, zou ik hem naar de slager brengen, daar laten schieten en op laten halen door de rendac

De financiele kant: In beide gevallen betaal je ongeveer evenveel, in laten slapen door de dierenarts kost ongeveer 200 euro, laten schieten bij de slager iets duurder, rond de 250 euro, maar het gaat wel echt veel sneller dan in laten slapen. Op laten halen door rendac met de route mee kost 25 euro.

Mijn keuze zou dus afhangen van de hoeveelheid pijn die hij heeft bij het lopen. Doodgaan bij de slager is pijlsnel, nog geen fractie van een seconde, wat ik persoonlijk heel fijn vindt, maar daarvoor moet hij kunnen lopen.

Doodgaan thuis duurt iets langer, zeker omdat je paard verder kerngezond is, maar hoeft hij niet meer te lopen en hoeft hij ook niet met de trailer naar een vreemde plaats.

Bovenal ontzettend veel sterkte

Ik heb 5 weken geleden mijn meisje moeten laten gaan, ik had de keuze niet, omdat ze niet meer kon lopen en ik het niet humaan vond haar naar het erf te moeten slaan en de trailer in te slepen. Ze is toen heel vredig in de schuilstal ingeslapen door de dierenarts.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:12

Ik wil niet heel vervelend doen... Maar ik denk dat je weinig keuze hebt. Je paard mag niet geslacht worden als hij aan de medicijnen zit/ heeft gezeten. Weet niet wat de wachttijd van die medicijnen is, maar daar moet je wel rekening mee houden Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:13

Het vlees is niet geschikt voor menselijke consumptie, maar een slager mag het paard wel schieten en af laten voeren door de rendac.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:16

Teuntje111 schreef:
Het vlees is niet geschikt voor menselijke consumptie, maar een slager mag het paard wel schieten en af laten voeren door de rendac.

Ja dat klopt, maar bij slachten denk ik toch aan dat het vlees voor consumptie verwerkt wordt. Anders heet het gewoon 'af laten maken door de slager ipv DA' Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:07

Ze geeft zelf ook in de beginpost aan dat ze het een naar idee vindt dat haar paard opgegeten wordt. Het is dus wel erg prettig te weten dat de slager ook alleen je paard kan euthanaseren, in plaats van dat het daarna ook opgegeten wordt. Je betaalt dan alleen wel de kosten voor deze euthanasie, omdat de slager er niets aan verdient, omdat hij dus geen vlees van je paard verkrijgt. Ik zou mijn paard ook niet voor consumptie aanbieden.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:22

Hey
Waarom hem gewoon niet op de weide oud laten worden ?
Natuurlijk moest hij niet leiden van de pijn. Maar als hij niet veel pijn heeft en hij gewoon afgekeurd is voor het rijden kan hij toch nog een gezelschapspaardje worden ?

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:32

Ik vind het een moeilijke keuze.
Slachten vind ik aan de ene kant ''vriendelijker''. Zeker als je een vechtertje hebt. Omdat een spuitje geven een ''lang traject'' van overlijden is en met slachten het zo gebeurt is en je paard dus ook niet tegen het ''slaap'' spuitje gaat vechten.

Maar aan de andere kant, als je je paard laat inslapen, kan dit op de wei gebeuren en kunnen andere paarden nog afscheid nemen. (Klinkt misschien apart, maar ik heb het idee dat als dieren het lichaam van hun overledene maatje zien, dat ze ook weten dat het over is en niet hebben van ''huh, wanneer komt die nou?'')

Heel veel sterkte met deze moeilijke keuze.. Ach gut

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:07

Ik kies voor inslapen, thuis in hun vertrouwde omgeving. Slachten gaat snel maar ik heb daar geen goed gevoel bij, de rit er naar toe de ruimte waar ze geslacht worden. Nee ik zou kiezen voor thuis in laten slapen op een rustige vertrouwde plek. Het is ieder voor zich je moet doen waar jij je prettig bij voelt! Veel sterkte Ach gut