Paard aanmerken als zijnde GEEN slachtdier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Paard aanmerken als zijnde GEEN slachtdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 12:34

Wie van jullie Bokkers weet hoe ik mijn paard kan aanmerken als zijnde geen slachtdier !
Het gaat mij er vooral om dat als ze ooit ziek wordt ze behandeld kan worden met alle medicatie die er voor nodig is
om haar beter te maken ( als dit iig wel een paardwaardig bestaan geeft , anders laat ik haar gaan ) !

Maar hoorde dat als ik haar niet aanmerk , de DA niet alles mag gebruiken omdat ze dan niet meer gebruikt kan worden om
opgegeten te worden door mensen !! En wil dus voorkomen dat de DA niet alles mag gebruiken omdat zij niet aangemerkt is als zijnde
geen slachtdier !!

Wat ik beslis inslapen dmv. spuitje of wel naar de slager , weet ik nu nog niet ! Wil iig eerst alles kunnen doen om haar een paardwaardig leven te geven . Mocht dat niet meer kunnen beslis ik dan wel spuitje of slager .

Wie weet antwoord op mijn vraag ?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:36

ik heb dit nog nooit gehoord en heb bij mijn paarden gewoon alles gedaan wat kon en hij is toen ook afgemaakt maar je krijgt gewoon minder terug als dan het dier wel voor consumptie gebruikt kan worden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:36

Er zit een verklaring in je paspoort waar je kunt aangeven of je paard voor de slacht is of niet. Je moet doorkruisen wat niet van toepassing is en dit laten tekenen door je dierenarts. Geloof dat hte pagina 27 is. Iig het medische inlegvel wat je toen hebt moeten bestellen als het er nog niet in zat.

Eline

Re: Paard aanmerken als zijnde GEEN slachtdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:37

Als je dierenarts er is, bijvoorbeeld voor een enting, kun je daar naar vragen en tekent hij het direct in in je paspoort.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 12:38

Ga eens kijken of het op het medische inlegvel staat !!
En het dan regelen bij de DA !

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:39

Volgens mij is het juist zo dat als de veearts zulke medicatie moet gebruiken dat hij dan degene is die in het paspoort moet aangeven dat het dier niet geschikt meer is voor consumptie. Zo was dat iig een aantal jaar geleden bij mijn verzorgpaard :j .
Alleen vond ik het wel een beetje vreemd toen mijn eigen pony twee jaar geleden dezelfde medicatie kreeg en ik ernaar vroeg dat deze veearts zei dat dat niet nodig was tenzij ik hem binnen enkele weken van plan was naar de slacht te brengen :+ .

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:56

*pakt er even een paspoort bij* B-)

Je kunt in de sectie medische behandelingen aangeven of het paard wel of niet bestemd is voor slacht en menselijke consumptie. Bij niet bestemd voor menselijke consumptie moet zowel eigenaar als dierenarts ondertekenen en dan is het klaar.

Als het paard wel bestemd is voor slacht en menselijke consumptie moet de dierenarts (bijna) elk toegediend medicament in het paspoort noteren met de datum van toediening. Als het dier dan voor de slacht wordt aangeboden wordt deze lijst gecontroleerd en gekeken of de wachttijden na toediening van de medicatie verlopen zijn. Deze kunnen varieren van een paar dagen tot maanden en bv na de toediening van "buut" mogen dieren nooit meer voor menselijk consumptie in aanmerking komen (er zijn aanwijzingen dat mensen na het eten van vlees met buut een verhoogd risico op kanker krijgen).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 13:56

Kijk , dat is een duidelijk antwoord !
Alleen weet ik nu niet of mijn paard ooit voor menselijke consumptie gaat dienen !
Denk van niet , het idee dat iemand mijn liefje op zijn/haar bord heeft liggen , maakt me misselijk ....

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:01

Zinzi_jewel schreef:
Kijk , dat is een duidelijk antwoord !
Alleen weet ik nu niet of mijn paard ooit voor menselijke consumptie gaat dienen !
Denk van niet , het idee dat iemand mijn liefje op zijn/haar bord heeft liggen , maakt me misselijk ....

Klopt, alleen als je hem ooit verkoopt en de kopers komen ooit voor de beslissing om hem naar de slacht te brengen om wat voor reden dan ook, dan is dat dus een probleem.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:08

Hoezo dan? Ze kunnen hem wel laten slachten dan, maar alleen niet voor consumptie gebruiken.

En kan een nieuwe eigenaar het niet aan laten passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:16

Voor zover ik weet, en wat Dorino ook zegt.
Dat weet ik hier van varkens en koeien die geslacht worden, zit je ook met die wachttijden.
Entingen moeten met datum gezet worden omdat er bepaalde wachttijden aan zitten. Zit je daarbinnen is het niet voor consumptie daarbuiten wel voor consumptie. En bij buut medicatie niet meer.
Maar ik denk niet dat je echt kan vastleggen dat een paard nóóit voor consumptie geslacht kan worden. Dan heeft de slager er toch ook niets aan om te slachten? :=

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:32

Zinzi_jewel schreef:

Hoef je ook nu nog niet te beslissen. Op het moment dat je paard medicijnen nodig heeft, hoort je dierenarts je te vertellen of er een wachttijd is en hoe lang. Wanneer het paard binnen de wachttijd erg slecht wordt kan het dus niet naar de slacht en rest alleen euthanasie. Dit weet je dan van tevoren.

Als je dierenarts een behandeling met buut voorstelt hoort hij/zij je er bij te vertellen dat je paard nooit meer naar de slacht mag en is het aan jou om dit wel of niet te accepteren. Buutgebruik moet altijd in het paspoort aangetekend worden (bij gebruikte medicijnen), zodat de controlerend dierenarts bij het slachthuis zo'n paard kan afkeuren (maar zo'n paard hoort dus al niet voor de slacht te worden aangeboden).

Je kunt op voorhand aangeven dat je je paard onder geen enkele omstandigheid naar de slacht wil doen, maar een volgende eigenaar hoeft zich daar niet aan te houden. Als er geen bezwaren zijn kan zo'n dier alsnog voor slacht aangeboden worden. Ik denk dat deze optie in het paspoort zit, zodat de mening van de eigenaar bekend is in het geval deze zelf niet aanwezig is en er sprake is van een acuut probleem.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:11

Ik vind het krom dat elke nieuwe eigenaar moet aangeven of het paard wel of niet voor de slacht bestemd is. Als het niet voor de slacht bestemd is, dan worden de medicijnen ook niet in het paspoort vermeld ...
Stel het paard krijgt buut toegediend en is door de eigenaar in het paspoort aangemerkt als zijnde niet voor de slacht bestemd. De buut wordt dus niet in het paspoort vermeld, dan is het toch onlogisch dat een volgende eigenaar dan ineens de beslissing van de vorige eigenaar kan terugdraaien. Wie weet wat het paard allemaal wel niet gehad heeft.
Kijk als het van 'wel slacht' naar ' niet slacht' gaat, dat is geen probleem.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:05

Klinkt ook een beetje raar idd. Als een evt. nieuwe eigenaar die beslissing ongedaan kan laten maken !
Ik ben niet tegen het slachten van mijn paard , ik weet zelf eigenlijk niet eens wat beter is als de tijd daar is het slachthuis of een spuitje !
Ze kunnen je dier ook schieten en slachten zonder het vlees te gebruiken voor menselijke consumptie !
Helaas staat mijn paard nu met Einschuss en zal ik de DA nog een keer nodig hebben , haar been moet t weekend beduidend dunner worden ! Er gebeurd nu nog niets is wel normale temperatuur haar been , maar nog dik !
Zal mijn DA eens vragen wat ik nu moet met deze vraag ...
Ik wil gewoon als het nodig is alle medicamenten kunnen laten geven , en niet dat ze iets niet krijgt omdat ze evt, een slachtdier is ....

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:43

Het wel of niet bestemd voor de slacht moet je toch eigenlijk lezen als het wel of niet bestemd zijn voor de menselijke consumptie?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:00

Dat hoop ik , dat het zo is Lappie_lap !
Ik hoop dat de DA niet weer hoeft te komen voor haar been , zo wel vraag ik hem gelijk hoe het zit ....

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:35

Lappie_Lap schreef:
Het wel of niet bestemd voor de slacht moet je toch eigenlijk lezen als het wel of niet bestemd zijn voor de menselijke consumptie?

Klopt, paard zal niet geslacht worden als op voorhand al duidelijk is dat het niet geschikt voor menselijke consumptie.
Lappie_Lap schreef:
Ik vind het krom dat elke nieuwe eigenaar moet aangeven of het paard wel of niet voor de slacht bestemd is. Als het niet voor de slacht bestemd is, dan worden de medicijnen ook niet in het paspoort vermeld ...
Stel het paard krijgt buut toegediend en is door de eigenaar in het paspoort aangemerkt als zijnde niet voor de slacht bestemd. De buut wordt dus niet in het paspoort vermeld, dan is het toch onlogisch dat een volgende eigenaar dan ineens de beslissing van de vorige eigenaar kan terugdraaien. Wie weet wat het paard allemaal wel niet gehad heeft.

Klopt, is ook niet logisch en zeker niet waterdicht. Komt nog bij dat de meeste dierenartsen de behandelingen niet in het paspoort noteren, zelfs niet eens vragen of je wil dat je dier ooit al dan niet geslacht wordt.
Dit gaat dus pas werken als er een echte registratieplicht komt, zoals nu al voor koeien, etc. geldt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:45

Het gekke is dat ik eigenlijk op het idee kwam voor dit Topic , omdat de DA er wel wat over zei " is je merrie een slachtdier of niet "?
Ben er verder niet op ingegaan , raar eigenlijk ! Maar was me druk aan t maken over haar dikke been ....

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 01:14

mijn DA zei dat eventuele volgende eigenaren het dier ook niet meer voor consumptie kunnen gebruiken. maar daar heb ik geen boodschap aan.

heb je echter geen medisch inlegvel, is je paspoort ongeldig en moet je dus een nieuw paspoort aanvragen. (prijzig)

heb je een nieuwer paspoort zit het er in. hoe oud is je paard?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 11:23

Mijn paard is van mei 2004 , het zit er wel in ( geloof ik ) was vanaf 2000 dat het standaard erin zat bij KWPN , toch ?
Ga zo eens kijken hoe het met haar dikke been is , dik vanaf kogel tot sprong , echt kreupel is ze niet ! Het is wel pijnlijk , echt druk pijn ... Ben ook vergeten te vargen of ik er koelklei oid op mag doen... Is al een week zo , DA is wel geweest 2x

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:30

Mijne kon niet meer geslacht worden want die heeft een soort van doping ofzo gehad voor haar artrose om te kijken of het geen infectie was ofzo.. Maar dat heeft hij dus nog niet in het paspoort geschreven was wel benieuwd hoe dat gaat inderdaad en of de volgende eigenaar eventueel iets kan veranderen daaraan ofzo!

hopen dat het met jou paard weer goed komt!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:39

De registratie van paarden staat nog maar aan z'n begin (hier toch).
Wij moesten op de kliniek al een tijdje vragen of het paard al dan niet voor de slacht bestemd was voor we met behandelingen mochten beginnen (zeeeer lastige vraag trouwens, mensen hebben het er niet graag over). Vanaf januari wordt ook elk geneesmiddel (waar wachttijden voor gelden) in het paspoort geschreven.

Iig, je hoeft zo'n dingen niet onmiddelijk te beslissen. Pas als bepaalde medicatie nodig is zal de DA vragen of het paard voor de slacht bestemd is. Indien dit zo is, wordt het paard ofwel niet behandeld, ofwel geeft de eigenaar schriftelijk toestemming om het statuut van het paard te veranderen naar 'niet-slachtpaard' waardoor het dier behandeld kan worden.

Eenmaal het paard geregistreerd is als niet-slachtpaard, blijft het ook heel z'n leven dit statuut behouden.
Stel bvb dat jouw paard een slachtpaard is en hij heeft (om het bij het bovengaande voorbeeld te houden) bute nodig. Jij geeft toestemming om het statuut te veranderen naar niet-slachtpaard en het paard wordt behandeld. Enige tijd later wordt het paard verkocht. De nieuwe eigenaar (en ook elke volgende eigenaar na hem) mag dat paard nooit slachten voor consumptie.

Als het paard niet gechipt of geregistreerd is of als jij als eigenaar niet uitdrukkelijk het paard als niet-slachtpaard geregistreerd hebt, dan is het paard automatisch een slachtpaard.

Dit is de huidige wetgeving en theorie. Het in praktijkstellen hiervan staat nog in z'n kinderschoenen maar zal in de toekomst steeds nauwgezetter doorgezet worden.
Het registreren is een plicht van de eigenaar (DA kan wel helpen bij het regelen), het correcte medicijngebruik is een plicht van de DA.
Men moet het ook niet te licht opnemen. In Belgïe zijn er al DA's die een rechtzaak aan hun broek hebben omdat ze medicijnen niet in het paspoort hadden ingeschreven en ook naar de eigenaars gaat men strenger worden.
In Frankrijk geldt deze wetgeving al langer en daar doen ze bvb controles op de weg. Als ze daar een trailer of vrachtwagen tegenkomen met paarden die niet gechipt of correct geregistreerd zijn, worden paarden en vrachtwagen in beslag genomen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:59

oke dankje ,hier heb ik ook wat aan ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:09

ik heb dus gekozen voor niet slachtpaard.. niet voor consumpsie.. dat is mijn keuze, mijn meisje wordt gewoon niet opgegeten.
mocht ik haar wel willen verkopen dan heeft de komende eigenaar pech, maar dan weet ik wel zeker dat ze niet op het bord eindigd.

ik ga het niet oningevuld laten omdat een eventueel volgende eigenaar haar wel wil slachten.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:30

Tis een rare gedachte idd, het idee dat je paard op een bord kan belanden.

Mij gaat het vooral om de medicijnen die wel mogen worden gegeven als het paard niet voor de consumptie bedoeld is.